Bonele filipineze, exploatate crunt de bogaţii României. Teatrul de investigaţie, formula exotică de mediatizare a unei anchete jurnalistice de anvergură

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Secvenţă din spectacolul "Produse domestice" FOTO George Popescu
Secvenţă din spectacolul "Produse domestice" FOTO George Popescu

O echipă de teatru de investigaţie a documentat situaţia filipinezelor care vin să muncească în România. A rezultat spectacolul "Produse domestice", care se va juca şi la Iaşi.

Pe 16 octombrie, la Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri", se va juca, pentru prima dată la Iaşi, spectacolul "Produse domestice", un proiect care porneşte de la o poveste reală şi se bazează pe teatrul de investigaţie.

Ce presupune teatrul de investigaţie? La fel cum un jurnalist sapă într-un subiect şi descoperă fenomene maligne, sapă şi mai mult până când poate formula un diagnostic, apoi scrie un reportaj, şi în teatru, pot fi făcute astfel de săpături, pentru a fi traduse într-un mod vizualizabil şi expresiv şi reproduse într-un text pentru spaţiul scenic. Pe această metodă de lucru se bazează teatrul de investigaţie.

De altfel, din echipa pentru "Produse domestice" face parte şi un jurnalist, Laura Ştefănuţ.

În cazul spectacolului "Produse domestice", o echipă de teatru de investigaţie, formată din Ioana Păun (regizoare), Xandra Popescu (scenaristă), Laura Ştefănuţ (jurnalistă), Cătălin Rulea (artist, compozitor) s-a documentat în legătură cu situaţia filipinezelor care vin să muncească în România. 

Au pornit de la o realitate care nu mai poate fi neglijată. La fel ca românii care pleacă să lucreze în Spania, Italia sau vestul bogat, imigranţi din ţări asiatice vin să lucreze aici, pentru o viaţă mai bună. Din 2008, bogaţii români îşi angajează bone şi menajere filipineze.

Şi au observat că aceste menajere sunt tratate ca sclavii, de multe ori. Li se iau paşapoartele, nu sunt plătite, nu au zile libere şi nu pot ieşi din case.

Teatru investigatie

Eu îi sfătuiesc pe toţi angajatorii să se poarte cu ele cu o mână de fier în mănuşă de catifea”, mărturiseşte Cami, intermediar de bone asiatice, pentru cei care au făcut investigaţia.

Povestea reală din "Produse domestice" este cea  a lui Joy care vine să lucreze în România ca bonă pentru cei doi copii ai unei familii bogate, la fel cum fac multe alte compatrioate de-ale sale. Totul merge bine, până când, într-o zi, tatăl familiei începe să o hărţuiască. Când Joy se plânge angajatoarei, în loc să îşi confrunte soţul, aceasta îi face o propunere ciudată. Curând, Joy îşi va da seama că a intrat într-o capcană domestică. Treptat, ea devine sclava familiei.

Este bine de ştiut că adevărata Joy trăieşte în Bucureşti, România şi, alături de alte filipineze, a luat parte la investigaţia pentru acest spectacol.

De asemenea, o statistică pusă la dispoziţie de cei care au realizat proiectul arată că în 2014, peste 750 de străini, majoritatea femei, lucrau oficial ca muncitori domestici în România. Dar, mai sunt şi cei neînregistraţi. 

Spectacolul "Produse domestice" a fost prezent în cadrul Festivalului Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara, în deschiderea festivalului de documentare One World Romania şi Explore Dance Festival Bucureşti.

Pe perioada  circuitului în care este inclus acest spectacol, vor avea loc ateliere de teatru de investigaţie pentru jurnalişti, artişti, activişti, precum şi training-uri pentru persoane care lucrează în servicii domestice. Primul atelier va fi pe data de 17 Octombrie la Teatrul Fix.

Parteneri şi susţinători ai acestui proiect finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional sunt Teatrul Naţional din Iaşi, Teatrul Naţional din Craiova, Fabrica de Pensule Cluj, Teatrul German de Stat din Timişoara, Comunitatea Filipineză din România, Societatea Academică din România, Europa FM, Decât o Revistă, România Liberă, TOTB, revista Psychologies, SNSPA, Teatru Fix, UAG Iaşi. 

Mai multe detalii se găsesc pe www.creativelaboratories.ro/produsedomestice.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite