FOTO „Bijuteria” căilor ferate din vestul ţării, transformată radical. Ce planuri sunt cu gara veche de 120 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara Brad. FOTO: Florin Cazacu.
Gara Brad. FOTO: Florin Cazacu.

Una dintre cele mai frumoase din ţară se află în şantier de doi ani. Între timp, monumentul istoric vechi de peste 120 de ani şi-a schimbat înfăţişarea, iar autorităţile au planuri mari cu acesta.

GALERIE FOTO

La doi ani de la începerea lucrărilor de reabilitare, Gara Brad, una dintre cele mai frumoase gări din ţară redevine treptat „bijuteria” de la începuturile sale, acum peste 120 de ani. Lucrările la staţia CFR se apropie de final, iar autorităţile locale au planuri mari cu ea.

„Gara CFR Brad, bijuterie arhitecturală a municipiului nostru, îşi schimbă înfăţişarea în bine, pe zi ce trece. Am vizitat astăzi şantierul staţiei CFR Brad şi am constatat cu mare satisfacţie că lucrările au avansat şi clădirea arată foarte bine în zonele unde s-a intervenit. În interior încă nu sunt stabilite categoriile de lucrări ce urmează să se execute, fiind încă multe camere total neamenajate. De asemena o anexă a clădirii este într-o stare avansată de degradare şi necesită intervenţii de urgenţă. În perioada imediat următoare este programată o întâlnire cu conducerea Regionalei CFR Timişoara în vederea stabilirii unei strategii comune pentru punerea în valoare a monumentului. Opinia administraţiei publice locale exprimate în nenumărate rânduri de primărie a fost pentru reabilitarea corespunzătoare a tuturor spaţiilor şi înfiinţarea în clădirea gării a Muzeului Ţării Zarandului, având în vedere zestrea etnografică, istorică şi culturală a acestei zone”, susţine primarul municipiului Brad, Florin Cazacu.

gara brad foto florin cazacu
gara brad foto florin cazacu

Gara monument, mândria localnicilor
Clădirea staţiei de cale ferată Brad a fost construită la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea şi a fost dată în folosinţă în 6 decembrie 1896, o dată cu darea în folosinţă a liniei de cale ferată de Sântana – Brad. Monumentul seamănă cu un castel construit după tipicul austriac. Potrivit istoricilor, gara a fost ridicată după proiectul unei staţii din Tirol.

gara brad hunedoara foto daniel guta adevarul

După 1990, fluxul de călători din Brad s-a redus drastic, iar linia de cale ferată dintre Deva şi Brad a fost scoasă din funcţiune şi dezmembrată. Gara a fost lăsată în paragină până la sfârşitul anului 2016, când în urma insistenţelor localnicilor, a intrat în reparaţii capitale. Faţadele au fost zugrăvite în galben, tâmplăria, instalaţiile şi acoperişul au fost schimbate, iar fundaţia i-a fost consolidată. „În staţia CF Brad, programul prevede lucrări de reparaţii şi consolidare la exteriorul şi interiorul clădirii (acoperiş, faţade, uşi de acces, lambriuri, sală de aşteptare, birou de mişcare etc.), lucrări la instalaţiile sanitare, prin înlocuirea conductelor şi refacerea reţelei de canalizare, precum şi lucrări la instalaţiile electrice pentru refacerea circuitelor de iluminat general şi de siguranţă”, informa CFR, într-un comunicat.

gara brad hunedoara foto daniel guta adevarul

Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Calea ferată realizată în 50 de ani şi distrusă după un deceniu. Cum a eşuat mega-proiectul „epocii Ceauşescu” început cu prizonierii sovietici

Secretele celor mai faimoase tuneluri din România. Drumurile croite sub munţi, cu târnăcopul şi dinamita

VIDEO Gara legendară pusă sub lacăt. Au dispărut trenurile de călători de pe calea ferată înfiinţată de peste 130 de ani

VIDEO Soarta tristă a ultimei redute din calea ferată îngustă a Hunedoarei. Ce s-a întâmplat cu depoul mocăniţei

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite