Autostrada cu cele mai lungi tuneluri din România a rămas în impas. De ce întârzie startul lucrărilor pe „coridorul verde”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Construcţia celui mai complex sector al Autostrăzii Lugoj - Deva nu a fost scoasă la licitaţie până în prezent, deşi demersul a fost anunţat încă din 2016. Pe Secţiunea E vor fi construite cele mai lungi tuneluri din România.

Cel mai întârziat sector al autostrăzii Lugoj – Deva, cei aproximativ 12 kilometri dintre Margina (judeţul Timiş) şi Holdea (judeţul Hunedoara) nu a fost nici până în prezent scos la licitaţie, chiar dacă de mai mult de doi ani reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi ai Ministerului Transporturilor anunţau că documentaţiile necesare proiectului tehnic se află în pregătire.

Lucrările la Secţiunea E, plănuite într-o zonă sălbatică de păduri şi dealuri, aflată la limita judeţelor Hunedoara şi Timiş, trebuiau începute din 2016, potrivit planurilor optimiste ale autorităţilor. Aici vor fi construite două ecoducte, în lungime fiecare de 1,7 kilometri, cu două galerii separate, ce vor fi cele mai lungi tuneluri rutiere din ţară.

S-a constatat că în România nu există firme care să aibă experienţă în construcţia de tuneluri de autostradă atât de lungi şi a fost nevoie de demararea unui dialog competitiv cu firme care au experienţă în domeniu, a explicat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, potrivit glasul-hd.ro.

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregăteşte documentaţia pentru a respecta acordul de mediu dat. Nu mai aşteptăm alte modificări ale acordului de mediu. Am aşteptări de la CNAIR ca în cursul acestui an să scoată pe SEAP (n.r. Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) şi documentaţia privind licitarea acelui segment E. Probabil că în primăvara anului viitor vom avea declarat câştigătorul la acea Secţiune E şi vor începe lucrări care sigur sunt foarte complicate, e vorba de nişte tuneluri, dar lucrări pe care va trebui să le terminăm pentru a închide acest segment”, anunţa, zilele trecute, ministrul Transporturilor, Lucian Şova.

De ce au întârziat lucrările la Secţiunea E
Potrivit unui raport al Ministerului Transporturilor, finalizarea secţiunii E din Lotul II al Autostrăzii Lugoj – Deva nu a putut fi realizată deoarece în anul 2012 Comisia Europeană a cerut un nou acord de mediu care prevedea construcţia unor căi sigure de traversare a autostrăzii de către animalele sălbatice mari (ecoducte). În această situaţie i s-a solicitat proiectantului să întocmească şi să înainteze CNADNR, până în aprilie 2015 o documentaţie tehnică pentru ca soluţiile aplicate să respecte noul acord de mediu.

Proiectantul a demarat demersurile şi a prezentat soluţii tehnice pentru aceste ecoducte, pe care le-a înaintat Consultantului, în vara anului 2015. Însă în momentul cuantificarii sumelor necesare execuţiei noilor soluţii, s-a constatat o creştere a sumelor necesare întregului contract, de peste 130%. Având în vedere legislaţia privind achiziţiile publice care permite suplimentarea valorii contractelor cu maxim 10%, CNAIR a decis încetarea parţială a contractului pentru secţiunea E şi scoaterea la licitaţie a lucrărilor, într-o nouă procedură, arăta informarea publicată de Ministerul Transporturilor.

Nici lucrările la loturile III şi IV ale viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva nu vor fi finalizate în acest an, ci până la jumătatea anului viitor, potrivit anunţurilor oficialilor Ministerului Transporturilor, cu trei ani întârziere faţă de termenul stabilit iniţial, luna mai a anului 2016.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Cum este „zidit” Dealul Liliecilor pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva. Ministrul Transporturilor: „Este prima lucrare de asemenea anvergură”

Încă un an aproape sterp pentru Autostrada Vestului: 15 kilometri deschişi din cei 70 promişi. Cum au avansat lucrările în 2017

VIDEO Marea provocare pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva: excavarea versantului imens de pe malul Mureşului

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite