Pilot de motodeltaplan la 68 de ani! Cu puls de aviator, Gheorghe Costea este fericit că a ajuns să o facă şi pe asta!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gheorghe Costea este unul dintre cei mai bătrâni piloţi de motodeltaplane
Gheorghe Costea este unul dintre cei mai bătrâni piloţi de motodeltaplane

Gheorghe Costea (68 de ani) şi-a luat brevetul de pilot de motodeltaplan la vârsta la care alţii au grijă de nepoţi şi şi-a construit singur un aparat de zbor cu care a participat la un miting aviatic pe Aerodromul Vădeni.

Gălăţeanul Gheorghe Costea s-a apucat de lecţiile de zbor pentru motodeltaplan în 2009, pe când avea 64de ani, iar în toamna anului trecut şi-a obţinut brevetul, devenind cel mai vârstnic pilot activ demotodeltaplan din România.

Săptămâna trecută, nea Costea a participat la unmiting aviatic organizat pe Aerodromul din Vădeni, din judeţul Brăila, cu prilejul evenimentului „Borş de peşte la Vădeni“, ajuns la cea de-a şasea ediţie. „Am răspuns cu plăcere invitaţiei, mai ales că era primul eveniment la care am zburat de când mi-am luat brevetul“, spune nea Costea. A urcat spre cer, cu multe emoţii, a făcut câteva manevre, dar emoţiile cele mai mari le-a avut când a coborât pe pământ în aplauzele spectatorilor.

Nea Costea a pilotat un motodeltaplan pe care şi l-a fabricat singur. „Doar motorul şi aripile le-am cumpărat, pentru că n-aveam cum să le construiesc eu. Dar restul este făcut cu mâna mea“, spune mândru pilotul.
Motodeltaplanul său l-a costat doi ani din viaţă şi aproape 4.000 de euro, după cum el însuşi estimează. Un aparat nou de tipul acesta costă în jur de 12.000 de euro.

Un vis din tinereţe

Drumul lui nea Costea spre înălţimi a început în urmă cu foarte mulţi ani. În tinereţe, a vrut să seînscrie la şcoala de aviaţie de la Tecuci, dar, spune el, nu a fost primit din motive politice. Autorităţile de vremea aceea l-au respins pentru că tatăl său luptase în război împotriva ruşilor.

Pe la 30 de ani, cu ajutorul unor prieteni din Iaşi, a pilotat un avion utilitar „Antonov 2“, dar şi atunci a avut probleme. A fost chemat la poliţie fiind bănuitcă ar fi vrut să fugă din ţară cu el. Ani la rând, Gheorghe Costea a fost operator la cinematograful din satul natal, Corod, din judeţul Galaţi, iar mai târziu s-a făcut navigator, meserie care l-a scos şi la pensie. Ani întregi a navigat peDunăre, iar la 50 de ani, când s-a pensionat, i-a încolţit din nou pasiunea pentru zbor.

Fără limită de vârstă

În 2009, s-a înscris la cursurile de zbor cu motodeltaplanul, iar prietenii şi rudele l-au ajutat să strângă banii pentru şcoală. După vizita medicală, necesară la înscriere, a reieşit că, la 64 de ani, avea osănătate de fier şi un puls de aviator. „Medicii mi-au spus doar că sunt puţin dus că m-am apucat de zburat. Evident, în glumă, după care mi-au cerut tot felul de detalii despre această pasiune a mea“, spune râzând nea Costea.

Mărturiseşte, totuşi, că la început îi bătea inimadestul de tare când se desprindea de la sol. „Am făcut de toate în viaţă numai pe-asta n-am făcut-o cu toate că am vrut mai demult. Când eram copil, îmi plăcea să fac zmei sau elice, în joacă. Nu prea mi-a plăcut să mă joc cu copiii de vârsta mea“, îşi aminteşte cel mai vârstnic pilot activ din România.

pilot la 68 de ani

Cursul de zbor cu motodeltaplanul a durat trei ani, dar pentru nea Costea aşteptarea a durat o veşnicie. Nu-şi putea lua gândul de la aparatul lui de zbor din curte pe care l-a trudit cu mâinile lui.

Instructorul Albert Malaxa, cel care l-a învăţat să zboare, mărturiseşte că a lucrat cu el la fel de bine ca şi cu ceilalţi elevi ai săi. „Era cel mai în vârstă elev din România. Cu toate acestea, nu am avut probleme. Pasiunea nu are limite de vârstă. Am lucrat excelentcu el“, spune Albert Malaxa.

Motociclismul, o altă pasiune

Zborul nu este singura pasiune a lui Gheorghe Costea. Tot din tinereţe, el este şi un împătimit al motoarelor. Pe când avea vreo 25 de ani, nea Costea a ieşit din ţară cu motoclicleta şi a ajuns tocmai până la Berlin. „Pe patru roţi poate merge oricine. Pe două este mai greu. Eu am alergat în viaţă pe la tot felul de întreceri cu motociclete, am mers chiar şi cu 250 de kilometri pe oră şi nu m-am emoţionat“, mai povesteşte nea Costea.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite