10 piese auto din cauciuc pe care trebuie să le verifici anual la maşina ta. Ce păţim dacă nu înlocuim la timp bieleta de direcţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: abssistems.ro
Foto: abssistems.ro

Autovehiculele sunt făcute din metal, plastic, sticlă şi cauciuc. De departe, cele mai vulnerabile în faţă trecerii timpului sunt piesele din cauciuc. Şoferii nu le verifică atât de des pe cât ar trebui, iar din acest motiv se trezesc că rămân cu maşina în pană în plin trafic sau trebuie să scoată sume consistente din buzunar pentru a cumpăra piesele auto care s-au defectat din cauza componentelor din cauciuc care s-au stricat sau avariat.

Componentele din cauciuc de la maşină sunt cele mai vulnerabile la schimbările de temperatură şi, în general, la trecerea timpului. Din acest motiv, o verificare periodică a acestora vă va scuti de multe dureri de cap şi cheltuieli costisitoare. Vă prezentăm mai jos 10 piese din cauciuc la care e musai să mai aruncaţi un ochi din când în când pentru a vă asigura că sunt în stare bună de funcţionare.

Furtunele

După cum orice şofer a aflat pe propria piele, furtunele de cauciuc, fie că vorbim de cele de la aerul condiţionat, servodirecţie sau de la sistemul de răcire, vor pica mai devreme sau mai târziu. Durata lor de viaţă s-a mai mărit puţin, pentru că în ultimii ani sunt confecţionate cu întărituri textile sau metalice, însă din cauza colierelor de prindere la un moment dat vor ceda, rupându-se sau crăpându-se. Nu e de joacă cu aceste furtune, pentru că, de pildă, dacă unul dintre acestea cedează şi pierdem bună parte din antigel, vom avea surpriza extrem de neplăcută de a ne trezi cu motorul calat.

Tamponul de la motor

Motorul şi cutia de viteze la maşină sunt ataşate de caroserie şi de şasiu prin tampoane. ”Acestea sunt metalice, dar în anumite zone sunt confecţionate din cauciuc pentru a reduce cât mai mult transmiterea vibraţiilor către habitaclu, dar şi ca să se realizeze o anumită mişcare în timpul deplasărilor. Cu trecerea timpului, aceste tampoane se uzează, fenomen care se accentuează la schimbările mari de temperatură, şi crapă. La un moment dat, ele vor începe să aibă un joc, care va produce în final ruperea tamponului metalic. Verificările într-un service ale acestor tampoane este obligatorie, iar dacă se constată că acestea sunt crăpate sau deteriorate, trebuie înlocuite imediat”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Elementele de cauciuc de la pivoţi şi bucşe

Drumurile proaste sunt principala cauză a defecţiunilor care apar la articulaţiile maşinii, ca să le numim aşa, adică tot ce ţine de bucşăraia de la direcţia maşinii. Pivoţii şi bucşele sunt de departe printre cele mai înlocuite piese la un autovehicul. Componentele de cauciuc de la aceste piese cedează primele din cauza numeroasele şocuri mecanice la care sunt supuse ori de câte ori nimerim într-o groapă. Dacă auzim un joc sau o bătaie, este cazul să facem imediat o verificare într-un service, iar dacă una dintre aceste componente auto dă semne de oboseală, trebuie să o înlocuim imediat.

Flanşa de la amortizor

Orice amortizor are în capăt aşa numitele flanşe, care sunt realizate din metal şi cauciuc, prin intermediul cărora sunt prinse de caroserie. ”În timpul deplasărilor cu maşina, de la şocuri şi uzura produsă de trecerea timpului, flanşele de cauciuc vor crăpa şi vor ceda, iar amortizoarele vor avea un joc din ce în ce mai mare şi vor lovi în caroserie. Când trebuie să schimbăm amortizoarele, trebuie schimbate şi flanşele, dar există situaţii când doar aceste flanşe trebuie înlocuite, iar operaţiunea nu trebuie amânată”, punctează Florin Marin Bogdan.

Inelele de cauciuc de la toba de eşapament

Inelele de cauciuc pe care le întâlneam la vechile Dacii au fost înlocuite acum cu tampoane de cauciuc, dar şi acestea cedează la un moment dat. ”Ţeava de eşapament de la maşină are un mic joc în timpul deplasărilor cu maşina, aşa e normal, pentru că nu poate rămâne rigidă, iar în timp, din cauza căldurii emanate de tobă şi a vibraţiilor, aceste tampoane de cauciuc încep să se lărgească, iar unele se crapă pur şi simplu şi cad în timpul mersului. Verificarea lor constantă trebuie să intre în obiceiul şoferilor, pentru a nu se trezi în trafic cu toba pe asfalt pentru că au cedat tampoanele de cauciuc”, susţine Florin Marin Bogdan.

Cureaua de accesorii

Majoritatea conducătorilor auto ştiu că tot din cauciuc este realizată şi cureaua de distribuţie, dar şi cureaua de accesorii.  ”Cureaua de distribuţie se înlocuieşte la anumite intervale de timp, specificate clar de producătorul maşinii, însă la cureaua de accesorii este altceva. Această curea se înlocuieşte, de regulă, când schimbăm distribuţia sau verificăm alternatorul, pompa de apă sau rulmenţii. Dacă la service constată că această curea s-a crăpat sau este uzată pe margini, trebuie înlocuită imediat”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Bieleta de direcţie

Caseta de direcţie a maşinii are la ambele capete două prinderi prin care se ataşează de fuzetă, iar acestea se numesc capete de bară sau bieletă de direcţie. Aceste componente auto sunt realizate din oţel, dar au şi un mecanism mobil, format dintr-o bilă şi o buşcă de cauciuc. Buşca amintită amortizează vibraţiile, astfel încât acestea să nu se transmită la volan, dar protejează în egală măsură şi bila. În timp, cauciucul se uzează, iar la bilă începe să intre praf, ieşind vaselina. Acela este momentul când bieleta de direcţie trebuie înlocuită, ca să nu avem surpriza în trafic să rămânem cu volanul blocat.

Furtunele de la frână

Aceste furtune sunt extrem de importante pentru că dacă crapă sau sunt foarte deteriorate, riscăm să rămânem fără frână la maşină, iar asta înseamnă producerea unui accident de circulaţie, ale cărui consecinţe pot fi tragice. Furtunele de la frână sunt confecţionate din cauciuc în zona roţilor pentru a le conferi elasticitate, restul acestora fiind realizat din metal sau curpru. ”Chiar dacă acestea furtune sunt realizate din cauciuc ranforsat cu metal, ca să reziste la presiuni mari, în timp ele se uzează şi vor ajunge să se crape, dacă nu sunt verificate periodic, iar asta înseamnă pierderea lichidului de frână”, explică Florin Marin Bogdan.

Anvelopele

Deşi poate părea ciudat, anvelopele sunt printre componentele auto care trebuie verificate cel mai des. Chiar dacă pneurile sunt noi,  în ele se pot forma gâlme, pot intra cuie sau alte obiecte ascuţite sau se pot uza neuniform. Asta înseamnă o aderenţă mult mai scăzută la carosabil şi o distanţă de frânare mai mare, ce pot face de multe ori diferenţa între viaţă şi moarte.

Chederele

Chiar dacă se strică mai greu, chederele de la uşi cedează la un moment dat, mai ales dacă şoferii fac anumite greşeli. De pildă, mulţi conducători auto şi-au făcut un obicei din trage cu putere de portiere, chiar dacă acest lucru înseamnă forţarea chederelor, care pot ceda sau se pot crăpa. Pentru a nu ajunge în astfel de situaţii, este suficient să ungem chederele la începutul sezonului rece cu ceară sau puţină vaselină, astfel încât să nu trezim că bate vântul în maşină când ne deplasăm cu ea sau, mai rău, că intră apa când plouă.

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite