Codaşi la finanţări, fruntaşi la fraudări. 2% din banii care au ajuns în Vrancea au fost "deturnaţi"
0Judeţul Vrancea s-a aflat pe locul 34 între judeţe la alocări bugetare, dar pe locul 13 la abateri descoperite de Curtea de Conturi.
Din raportul Curţii de Conturi al României privind finanţele publice locale pe anul 2014 reiese că administraţiile locale din Vrancea au avut la dispoziţie un buget de 775 de milioane de lei.
Adică foarte puţin decât bugetele altor judeţe asemănătoare, Vrancea situându-se din acest punct de vedere pe locul 34 în ţară. Controlorii Curţii de Conturi au verificat nu mai puţin de 24 de entităţi teritoriale, pentru neregulile constatate s-au ridicat la valoarea de 16 milioane de lei.
Cu alte cuvinte, judeţul stă prost la alocări bugetare, dar bine la fraudat. S-au găsit 212 abateri de la legalitate şi regularitate consemnate în actele de control
“Auditul financiar, precum şi acţiunile de control tematic realizate la entităţile cuprinse în verificări, au relevat o serie de nereguli şi abateri cu caracter economico-financiar, care au generat nerealizarea unor venituri la bugetele publice sau prejudicii aduse acestora, precum şi carenţe în gestionarea şi administrarea în condiţii de eficienţă, economicitate şi eficacitate a patrimoniului sau în reflectarea în documentele oficiale de raportare a situaţiei financiare şi patrimoniale juste, fidele şi reale a unităţii”, arată Curtea de Conturi.
Cele mai multe abateri constatate (peste 40%), se referă la încălcarea unor prevederi legale cu impact asupra calităţii gestiunii economico-financiare a entităţilor verificate. Pe următorul loc, din punct de vedere numeric, se situează deficienţele cu privire la formarea resurselor bugetelor locale (54 abateri din cele 174, respectiv 31% din total).
Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata unor cheltuieli în alte condiţii decât cele prevăzute de lege s-a constatat la toate unităţile administrativ-teritoriale auditate, iar principalele abateri consemnate în actele întocmite se referă la: efectuarea de cheltuieli neprevăzute de legislaţia în vigoare (Municipiul
Adjud, Oraşul Panciu, Comunele Bordeşti, Nereju, Popeşti, Ţifeşti).
"La aceste entităţi s-a constatat plata unor drepturi băneşti către salariaţii unităţii –funcţionari publici şi personal contractual, în baza unor acorduri/contracte colective de muncă care conţin clauze negociate/mediate cu încălcarea prevederilor legale în domeniul salarizării şi al încheierii contractelor de muncă pentru personalul din sectorul bugetar. De asemenea, în cazul UAT Oraşul Odobeşti şi Comunele Bordeşti şi Nereju s-a constatat şi acordarea, prin dispoziţie a conducătorului unităţii, a unor cheltuieli de personal, eronat stabilite sau neprevăzute de legislaţia de salarizare unitară a personalului plătit din
fonduri publice; angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata unor cheltuieli fără legătură cu activitatea entităţii s-a constatat în cazul UAT Oraşul Panciu (cheltuieli cu energia electrică de care a beneficiat un alt consumator); efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste realitatea şi exactitatea sumelor datorate: Municipiul Focşani (lucrări de deszăpezire); Comuna Slobozia Ciorăşti (servicii de consultanţă); -efectuarea de cheltuieli cu bunuri şi servicii şi active nefinanciare fără contraprestaţie; (bunuri nelivrate, servicii şi lucrări neefectuate în cantitatea facturată şi decontată): UAT Judeţul Vrancea (lucrări de împădurire angajate la plată (nedecontate) şi nerealizate, lucrări de reparaţii capitale achitate şi nerealizate la nivelul unui ordonator terţiar din subordine)", arată raportul Curţii de Conturi.