Adolescentul care a cucerit 15 vârfuri din Carpaţi până la vârsta de 16 ani: „Am fost pe acoperişul României“

Ştefan Ider, elev la Liceul Pedagogic din Focşani, a reuşit performanţe uluitoare în alpinism, sport pe care-l practică de doar doi ani.

Ştefan Ider are doar 16 ani şi este elev în clasa a X-a la Liceul Pedagogic “Spiru Haret” din Focşani, la profilul învăţători. Nu se gândeşte că ar putea îmbrăţişa meseria de învăţător, ci mai degrabă l-ar interesa o carieră de profesor de istorie, o materie căreia i se dedică serios.

Dar până atunci, Ştefan şi-a descoperit o pasiune pe atât de frumoasă, pe atât de riscantă: alpinismul. Totul a plecat acum doi ani, când a practicat ciclismul montan, considerat de unii un sport extrem, datorită faptului că se derulează în condiţii oarecum vitrege.

Adolescentul face parte dintr-un grup cu aplecări către astfel de lucruri, toţi trecuţi de vârsta de 30 de ani, iar de la ei a venit iniţiativa de a trece la un alt nivel, care înseamnă alpinism.

Nimic nu se compară cu senzaţia pe care ţi-o dă mersul pe munte

"Primul traseu pe care l-am făcut a fost iarna trecută, pe Vârful Omu, din masivul Bucegi. Zăpada avea în jur de doi metri şi ne-a luat în jur de şapte ore să ajungem la altitudinea de 2514 metri. Când am ajuns acolo am simţit o reîncărcare cu energie care nu poate fi descrisă în cuvinte. Bătea foarte tare vântul şi nu am rezistat pe vârf decât 15 minute, apoi ne-am văzut de coborâre", ne spune Ştefan Ider.

Tânărul mărturiseşte că citeşte foarte mult cărţi de specialitate, a urmărit destule filme cu alpinişti, mai aproape de realitate sau fanteziste, dar nimic nu se compară cu experienţa pe care ţi-o dă traseul pe munte.

În vara aceasta, de fapt pe toată dura vacanţei, Ştefan şi prietenii săi adulţi, au mers în nu mai puţin de 14 expediţii în munţii Carpaţi, toate încununate cu succes. Practic, din două în două săptămâni, alpiniştii au cucerit tot atâtea vârfuri muntoase, cea mai importantă realizare a lor fiind escaladarea Vârfului Moldoveanu, de 2544 metri, din masivul Făgăraş.

"Am fost pe acoperişul României, unde am înfipt drapelul liceului la care învăţ. O experienţă foarte frumoasă, dar la fel de frumos a fost şi pe vârfurile Piatra Mare, Hăşmaşul Mare, Piatra Singuratică", ne spune adolescentul.

Care sunt calităţile unui alpinist de succes

Ştefan consideră că un alpinist are nevoie de o condiţie fizică bună şi un psihic pe măsură, în condiţiile în care pe munte eşti expus la multe pericole. Totodată, documentarea traseelor este la fel de importantă, iar el şi prietenii săi se pregătesc în jur de două săptămâni înainte de plecarea într-o nouă expediţie, foarte importante fiind amănuntele, precum starea vremii, locul de campare, sursa de apă, gradul de dificultate al traseului.

Cea mai cruntă experienţă pentru tânăr a fost expediţia din această vară, de pe Vârful Scara, din masivul Bucegi, unde a avut parte de un traseu prost marcat, ceea ce pentru grup a însemnat pierderea resursei de apă necesare pentru drum.

"A fost o expediţie de două zile şi nu am dat de acel izvor care era marcat pe hartă, de unde să ne procurăm rezerva de apă. Ne-am consultat dacă să mai continuăm sau nu urcarea pe munte şi am decis să o facem, deşi când am ajuns în vârf nu mai avea apă deloc. Până la urmă am reuşit să coborâm în siguranţă".

Încurajat de colegi şi profesori

Pentru Ştefan Ider urmează acum expediţia de la sfârşitul săptămânii viitoare, când va încerca să cucerească Vârful Negoiu, care are 2535 de metri.

„Bravo, Ider! Aşteptăm următorul pas: Everestul, maestre!”, este încurajarea pe care i-o transmite profesorul Florin Roşu.

La rândul său, directorul Liceului Pedagogic "Spiru Haret" ne-a precizat că băiatul se bucură de aprecierea întregului colectiv, devenind deja o mică vedetă în şcoală.

"Noi îl încurajăm să facă astfel de activităţi, pentru că acestea contribuie la dezvoltarea personalităţii sale. Punem foarte mult accent pe educaţia nonformală din afara şcolii, ne-a precizat Nataşa Simion", directorul Liceului Spiru Haret.