FOTO Locul care aşază Constanţa pe harta navigaţiei internaţionale
0
O instituţie înfiinţată în perioada interbelică este până în zilele noastre o componentă extrem de importantă pentru navigaţia românească. Direcţia Hidrografică Maritimă funcţionează la Constanţa din 1926, iar muzeul instituţiei a păstrat bătrânele instrumente cu care se trasau hărţile folosite de marinarii români în călătoriile de pe mările şi oceanele lumii.
Începuturile hidrografiei în ţara noastră apar la sfârşitul secolului al XIX-lea şi sunt strâns legate de numele unui ofiţer de marină, locotenentul comandor Alexandru Cătuneanu.
El este cel care a coordonat grupul de ofiţeri de marină care au realizat în perioada 1897-1899 prima hartă românească de navigaţie, în urma cercetării hidrografice. Această hartă a fost prezentată, în anul 1900, la Expoziţia Universală de la Paris, unde a primit medalia de aur. „Harta Cătuneanu“, aşa cum a fost cunoscută în Marină, a fost utilizată în navigaţie până în anul 1951.
Călătoria în timp începe la Muzeul Hidrografic de la prima hartă de navigaţie românească, editată în anul 1899. În primele decenii ale secolului XX, elementele unei hărţi (localităţi, şosele, lacuri, râuri etc.) erau aşezate cu tocul şi peniţa.
Ulterior, în anii '70, era folosit coordonatograful, un sistem rectangular, alcătuit din două rigle gradate, perpendiculare între ele, cu care se trasau liniile ce reprezentau gradaţiile cadrului geografic al hărţii.
În anii `80 era folosită gravarea. Harta era imprimată pe o folie de plastic, pe care era pusă o emulsie (colodiu umed). Pe acest colodiu se executau elementele hărţii cu ajutorul pantografului şi a cercului gravimetric. Pantograful punea pe hartă semnele convenţionale specifice navigaţiei.
Începând cu anul 2002, fluxul de producţie al hărţilor de marină este complet digitalizat. Hărţile marine se execută pe calculator, cu ajutorul unui program specific, numit CARIS. Tot în anul 2002 a fost realizată prima hartă de navigaţie electronică, conform standardului Organizaţiei Hidrografice Internaţionale. Acesta este sistemul actual, al secolului XXI, complet digitalizat, de producere a hărţilor electronice.
87 ani de existenţă
Direcţia Hidrografică Maritimă face parte din Forţele Navale Române, fiind autoritatea naţională în domeniul hidrografiei, cartografiei şi semnalizării maritime. Actualmente este condusă de comandorul Vasile Necula, numit în funcţie în 2012.
• La 23 februarie 1926 prin Decizia Ministeriala Nr. 126, emisă in baza prevederilor Legii de organizare a Marinei din 1898 si ale art. 1 din Regulamentul de funcţionare a Marinei Militare din 1912 se înfiinţează Serviciul Hidrografic Maritim.
• La 11 Noiembrie 1955, prin H.C.M. al R.P.R. nr. 2444, Serviciul Hidrografic Maritim a fost reorganizat în Direcţia Hidrografică Maritimă (D.H.M.);
• La 23.11.1955 apare primul Statut al Direcţiei Hidrografice Maritime, prin ordinul ministrului Forţelor Armate nr. 096886;
• În anul 1966 D.H.M. devine membru naţional al Asociaţiei Internaţionale de Semnalizări Maritime şi reprezintă România în această organizaţie;
• În anul 1990 Direcţia este reorganizată si mutată în sediul actual, strada Fulgerului nr. 1, lângă Academia Navală Mircea cel Bătrân;
• În anul 2003 suferă o nouă modificare de structură;
• În anul 2006 va fi reorganizată în conformitate cu prevederile Legii 395/2004 privind activitatea hidrografică maritimă.
• Începând cu anul 2007, Direcţia Hidrografică Maritimă reprezintă România ca stat cu drepturi depline în Organizaţia Hidrografică Internaţională (OHI);
• În anul 2008 intră în vigoare noul Statut al Direcţiei Hidrografice Maritime, aprobat de şeful Statului Major al Forţelor Navale cu nr. 25/2008;
• În anul 2008, Direcţia Hidrografică Maritimă este atestată ca instituţie de cercetare ştiinţifică, prin decizia Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS) nr. 9806/26.11.2008;
• În anul 2009, Direcţia Hidrografică Maritimă este reorganizată conform prevederilor noului statut.
COMANDANŢI ŞI ŞEFI AI
DIRECŢIEI HIDROGRAFICE MARITIME









