Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă“. De ce proprietarii de maşini istorice nu plătesc impozite

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Călin Gavrilaş
FOTO Călin Gavrilaş

Pentru ca un vehicul să fie unul istoric trebuie îndeplinite mai multe condiţii. Nu orice maşină veche este neapărat şi una de epocă, adică atestată ca atare. În plus, în România, există un club care are grijă ca printre colecţionarii de astfel de maşini să nu se strecoare automobile neconforme.

Fie că le vedem pe stradă, în paradă sau parcate în diferite expoziţii, maşinile istorice sau de epocă ne atrag privirile, iar fotografiile cu acestea fac deliciul reţelelor sociale.

Pentru ca un vehicul să ajungă să fie declarat istoric trebuie parcurse mai multe etape şi îndeplinite mai multe condiţii cumulate. Profesorul Corneliu Liviu Popescu, notează în Curierul Judiciar nr. 5/2007 că „din punct de vedere obiectiv, trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul. Este avută în vedere data încetării producerii tipului de vehicul, nu data concretă a fabricării… Sub aspect formal administrativ, este necesar ca deţinătorii vehiculelor istorice să obţină un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate naţională FIVA în România”.

Pentru maşinile istorice, Registrul Auto Român (RAR) eliberează cartea de identitate a vehiculului numai dacă acesta deţine atestatul emis de Retromobil Club România. Cei de la RAR verifică dacă acest atestat şi verifică dacă maşina corespunde în ceea ce priveşte starea tehnică, având în vedere caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei.

După aceste verificări, reprezentanţii RAR menţionează în cartea de identitate a maşinii textul „vehicul istoric”.

Şi regimul fiscal al acestor maşini este unul special, legiuitorul scutind de la plata anumitor impozite pe proprietarii lor. „Aceste facilităţi fiscale urmăresc încurajarea deţinerii de vehicule istorice, constituind o recunoaştere a importanţei acestora”, notează Corneliu Liviu Popescu.

Dumitru Chirea este preşedintele Retromobil România-Filiala Constanţa şi, totodată, unul dintre cei mai mari colecţionari din ţară, având peste 70 de maşini de epocă. El explică succint toţi paşii pe care un proprietar trebuie să-i urmeze pentru a avea un automobil istoric cu acte în regulă.

„Ea trebuie să fie originală şi să corespundă 100%, adică toate piesele ei să fie originale şi să nu fie modificate. Apoi se face un dosar la Clubul Retromobil, iar o comisie verifică maşina. Dosarul este trimis la Bucureşti unde o altă comisie Retromobil decide dacă se atestă sau nu ca vehicul istoric”, spune Chirea.

După primirea atestatului, proprietarul merge la RAR (Registrul Auto Român) şi în baza atestatului cei de la RAR verifică maşina. Dacă totul este în regulă, se atestă pe cartea de identitate a maşină că este istorică. Automobilul nu trebuie să aibă nicio urmă de rugină şi trebuie să fie perfect funcţional.

O maşină certificată ca fiind istorică este scutită de impozit şi rovinietă şi are un regim special pentru RCA. „Dacă eşti membru de cel puţin 6 luni al unui club Retromobil plăteşti 60 de lei pentru 6 luni sau 100 de lei pe an”, explică Dumitru Chirea.

Maşini de epocă în expoziţie la Constanţa FOTO Călin Gavrilaş
Maşini de epocă în expoziţie la Constanţa FOTO Călin Gavrilaş

Pe aceeaşi temă:

FOTO Colecţionarul de maşini de epocă: are Fordul lui Birlic şi Dacia lui Ceauşescu

Cum scăpăm de zgârieturile superficiale de pe caroseria maşinii. Rolul polish-ului şi situaţiile în care trebuie aplicat





 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite