Ce reprezintă cele şapte Taine ale Bisericii, cine le poate primi şi ce condiţii trebuie îndeplinite

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Biserica Ortodoxă consideră că cele şapte Taine sunt mijloace necesare pentru fiecare credincios în vederea obţinerii mântuirii. Fiecare dintre ele a fost instituită de Iisus Hristos şi îşi găsesc fundamentul în Biblie.

Botezul, Mirungerea, Împărtăşania, Mărturisirea, Preoţia, Nunta şi Maslul sunt cele 7 Taine ale Bisericii Ortodoxe care îi sunt necesare fiecărui credincios pentru a dobândi mântuirea, scopul vieţii creştinului.

Preotul Dumitru Stăniloae, unul dintre cei mai mari teologi ai lumii ortodoxe, consideră Tainele Bisericii ca fiind „lucrări invizibile ale lui Hristos săvârşite prin acte vizibile, prin care se constituie Biserica şi care se săvârşesc în Biserică” ( Teologia Dogmatică Ortodoxă, volumul 3). Aşadar, Biserica susţine că prin aceste Taine omul se uneşte cu Hristos, cel care le-a instituit pe fiecare în parte.

Dacă le privim atent, o să observăm că unele dintre ele se repetă în viaţa unui om ( Spovedania, Împărtăşania, Maslul şi Nunta-în anumite condiţii), iar altele se săvârşesc o singură dată (Botezul şi Mirungerea).

Cel care oficiază 6 dintre cele 7 Taine este preotul. Preoţia sau Hirotonia este oficiată de către un episcop. „Preotul este organul văzut prin care Hristos lucrează în chip nevăzut în taine, sau acordă harul celor cărora li se administrează acestea”, spune părintele Stăniloae. Primitorul Tainelor este omul credincios, membru al Bisericii prin Botez, care prin credinţă şi căinţă se învredniceşte de darurile pe care Dumnezeu i le pune la dispoziţie.

1. Botezul - este Taina prin care omul, prin întreita cufundare în apă şi prin rostirea formulei botezului de către săvârşitor, devine membru al Bisericii. Botezul este oficiat de către preot sau episcop, iar în caz de necesitate poate fi săvârşit de orice persoană botezată. Prin acest ritual, spune Biserica, omului i se şterge păcatul strămoşesc şi toate păcatele săvârşite înainte.



2. Mirungerea – este Taina strâns legată de cea a Botezului, care se oficiază imediat după întreita cufundare în apă. Constă în ungerea cu Sfântul Mir a părţilor principale ale trupului. „Prin Mirungere ni se face arătat faptul că nu numai cu puterile noastre vom actualiza darurile primite la Botez, ci cu ajutorul Duhului Sfânt”, explică părintele Stăniloae.

3. Sfânta Euharistie (Împărtăşania) - este Taina prin care, sub forma pâinii şi a vinului, creştinul se împărtăşeşte cu însuşi Trupul şi Sângele Domnului, prezente în mod real prin prefacerea elementelor la jertfa euharistică de la Sfânta Liturghie. Alături de Botez şi Mirungere, cele trei Taine iniţiază creştinul în viaţa Bisericii.

image

4. Pocăinţa sau Mărturisirea - este Taina prin care creştinul, căindu-se de păcatele săvârşite şi mărturisindu-le înaintea duhovnicului, primeşte de la Dumnezeu, prin dezlegarea preotului, iertarea păcatelor. La sfârşitul mărturisirii, preotul dă penitentului un canon care are ca scop vindecarea morală a acestuia, nu pedepsirea lui pentru păcate.



5. Taina Preoţiei - este Taina în care, prin punerea mâinilor episcopului şi prin rugăciune, harul divin se pogoară asupra unui candidat, sfinţindu-l şi aşezându-l într-o treaptă a ierarhiei bisericeşti. Dumitru Stăniloae atrage atenţia că „preoţii n-au motive să se mândrească. Ei sunt instrumente pasive ale lui Hristos. Ei nu dau nimic de la ei, decât slujirea. Dacă nu o dau pe aceasta din toată inima, nu numai că nu ămplinesc lucrarea mântuitoare, ci în mare parte împiedică împlinirea ei”

6. Taina Nunţii - Taina prin care un bărbat şi o femeie, care s-au hotărât liber să trăiască împreună, primesc prin rugăciunile preotului harul divin care sfinţeşte legătura lor. Familia a fost întemeiată de Dumnezeu în Rai „Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el” (Facere 2, 18).

ce spunem la spovedanie
Fotografie de nuntă FOTO Gabriel Botezatu

7. Taina Sfântului Maslu - este acea Taină în care prin rugăciunile preoţilor şi prin ungerea cu untdelemn sfinţit se împărtăşeşte creştinilor bolnavi harul vindecării de bolile sufleteşti şi trupeşti, precum şi iertarea de păcate. „Taina aceasta arată că Dumnezeu Îşi manifestă mila Lui şi faţă de cei suferinzi care-şi pun nădejdea în El, care apelează la El când ajung în anumite situaţii”, scrie părintele Stăniloae.

Maslul este oficiat de mai mulţi preoţi, în general 7, acest lucru simbolizând voinţa Bisericii de a-şi uni forţele, prin comuniunea în rugăciune a slujitorilor şi credincioşilor pentru salvarea unui membru aflat într-o situaţie mai delicată.

Pe aceeaşi temă:

Tradiţii pentru Lăsata secului. Petreceri până-n zori şi ritualuri pentru alungarea spiritelor rele, cum te fereşti de pagubă

Medic, despre cazul copilului bruscat la botez: „Dacă noi am face în spital aşa ceva cu copiii, vă daţi seama ce acuzaţii ar fi“
 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite