Cazul elicopterului SMURD căzut în lacul Siutghiol. Revolta pompierilor: „De ce suntem noi de vină pentru moartea colegilor noştri?“
0TENSIUNE Oprobriul public îndreptat asupra pompierilor constănţeni după eşuarea operaţiunii de salvare a victimelor din elicopterul căzut în Lacul Siutghiol a stârnit revoltă în rândul acestora. Nemulţumiţi că sunt scoşi ţapi ispăşitori ai tragediei, aceştia atrag atenţia asupra întregului sistem defect.
După prăbuşirea elicopterului SMURD în Lacul Siutghiol, de luni după amiază, în care au murit patru persoane, în rândul pompierilor din Constanţa domneşte tulburarea. Pe de o parte, angajaţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea sunt marcaţi de pierderea suferită, a colegilor din echipajul SMURD, iar pe de altă parte, se confruntă cu oprobriul public legat de intervenţia lor la locul accidentului de pe Lacul Siutghiol.
Martorii au relatat cum pompierii au venit neechipaţi, fără dotarea necesară în astfel de situaţii, iar dispozitivele pe care le aveau la îndemână erau nefuncţionale. Deşi nu au o voce comună care să le reprezinte interesele, fiind instituţie militarizată, salvatorii de profesie îşi exprimă păsurile în cadru neoficial, pe diferite medii online. Foşti şi actuali angajaţi ai sistemului au nemulţumiri legate de felul în care se desfăşoară activitatea instituţiei, pornind de la conducere şi coordonare, până la condiţiile de lucru. Ei se simt carne de tun în faţa valului de acuze intervenţia autorităţilor.
„Ce făceau pompierii dacă ajungeau cu trei minute mai devreme?“
Bogdan Covalciuc este unul dintre cei mai activi lucrători din sistemul de urgenţă şi unul dintre cei care au participat la operaţiunea de pe Lacul Siutghiol. Având grad de plutonier adjutant, Covalciuc este comandant de echipaj SMURD în cadrul ISU şi administrator al Forum Pompierii.
Intervenţia de recuperare a victimelor accidentului de luni i-a lăsat un gust amar, după cum mărturiseşte. „De ce noi, pompierii constănţeni, suntem de vină de moartea colegilor noştri? Ştiţi? Deoarece nimeni din staf nu este în stare să explice de ce şi cum! Acesta este adevărul. Ce făceau pompierii dacă ajungeau cu trei minute mai devreme? Se făceau scafandri?“, se întreabă pompierul pe contul personal de Facebook.
Pe forumul Pompierii, Covalciuc detaliază: „Despre vestita barcă şi despre vâsle. O hotărâre nefericită (dar nu greşită) a şefului de echipaj, o bâlbâială a purtătorului de cuvânt şi tăcerea stafului ISU Constanţa... Barca ajungea cu trei minute mai devreme. Doamna doctor era între ape. Restul erau pe fundul apei, adâncimea era de şase metri, temperatura de 2 grade Celsiu şi echipajele veneau de la 14 kilomeri. Ce făceau colegii mei pentru restul? Nimic! Erau echipaţi în costume de protecţie, căşti şi veste de salvare!“
„Să vorbească de dotare, achiziţii, personal“
Reacţiile stârnite în mediul virtual sunt împărţite. Militarii se simt nedreptăţiţi şi lăsaţi pradă criticilor. „Nimeni din conducerea ISU, IGSU nu a fost în stare să apară şi să răspundă presei, care ne face terci. Să vorbească de dotare, achiziţii, personal etc. Asta e conducere?!“, arată Marius, un alt pompier constănţean. Un medic de la Urgenţă, dr. Fiorella Mitoiu, le ia apărarea colegilor de pe teren: „Sunteţi singurii care faceţi cu adevărat ceva, atunci când se poate, când aveţi cu ce... Doar nu era să luaţi şalupa la spinare şi să plecaţi înot!“.
Ultima decolare a elicopterului SMURD. Fotografie făcută la ora 16.06 Sursă foto Alexandra Cojocaru
Psiholog pentru echipajele SMURD Iaşi
În urma tragediei aviatice de luni după-amiază, coordonatorul SMURD Iaşi, dr. Diana Cimpoeşu, a decis ca, la finalul lunii, să organizeze o şedinţă de terapie psihologică cu membrii echipei sale în care va discuta despre viitoarele zboruri ale elicopterului de la Iaşi. În ianuarie 2015 se vor împlini nouă ani de la tragedia aviatică de la Iaşi, din 2006, atunci când patru angajaţi au SMURD şi-au pierdut vieţile în urma prăbuşirii unui elicopter.
Urmările accidentului de atunci încă se resimt în rândul doctorilor ieşeni. Niciun medic care lucra la acea vreme la SMURD nu a mai dorit să urce în echipajele de zbor pentru a participa la misiuni, cu excepţia Dianei Cimpoeşu. În urma unei anchete ce s-a întins pe cinci ani, procurorii au stabilit că motivul prăbuşirii elicopterului de la Iaşi a fost „dezorientarea spaţială a celor doi piloţi, într-un spaţiu fără repere“. (Ionuţ Benea)
Cum ne descurcăm fără SMURD
Prima măsură a autorităţilor centrale după tragedia aviatică de pe Lacul Siutghiol a fost orpirea la sol a flotei aeriene SMURD pentru verificări. Asistenţa medicală de urgenţă s-a desfăşurat în limite normale în perioada de după tragedie.
Oficialii Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă au explicat că în cazurile de urgenţă vor fi folosite elicoptere Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne (MAI), dotate cu aparatură medicală. „Ca număr de elicoptere, erau 10 înainte de tragedie. Acum sunt nouă, dar şapte sunt operaţionale, două din ele fiind în revizie. În momentul de faţă are loc procedura de verificare, sperăm că nu va dura mult şi că elicopterele noastre vor putea relua zborurile. Nu putem să ne permitem luxul de a sta fără ele“, arată sursele citate.
Potrivit acestora, în cazul în care ar apărea cazuri foarte grave, ar putea fi oricând folosite şi avioanele militare de tip Spartan. „Putem pune în ele tărgi şi altă aparatură necesară, aşa cum s-a întâmplat în cazul accidentului din Muntenegru“, au explicat oficialii de la Interne.
La Constanţa, în baza medicală care a determinat luarea acestei decizii, intervenţiile se desfăşoară numai cu ambulanţa SMURD, echipată corespunzător. Dr. Rodica Tudoran, şeful Serviciului SMURD Constanţa, spune că problemele se vor ivi atunci când va ninge, iar echipajul va fi trimis la intervenţie în judeţ, în zone greu accesibile. (Claudia Spridon, Mariana Iancu)
Pe aceeaşi temă:
Martor al tragediei de pe lacul Siutghiol: „Mi-a atras atenţia zborul în picaj al elicopterului“