Acuzaţiile unui membru în comisia de la Bacalaureat: „Au corectat lucrări profesori de la liceele tehnologice, care nu cunoşteau baremul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
bacalaureat

Un profesor din Constanţa reclamă modul în care sunt selectate cadrele didactice care evaluează lucrările absolvenţilor de liceu la examenul de Bacalaureat. Profesorii de la licee tehnologice din judeţ, care sunt aleşi pentru a face parte din comisia de corectare, nu stăpânesc bine baremele şi nici nu pot puncta corect un eseu argumentativ la literatura română sau la istorie.

Profesorul din Constanţa trage un semnal de alarmă asupra felului în care pot fi depunctate teze la Bacalaureat 2017 din ceea ce consideră el „neştiinţă de cauză“.

„Eu nu ştiu ce caută la evaluare la Bacalaureat profesori de licee tehnologice cu gimnaziu, care habar nu au despre programa de liceu. Din păcate, nu au fost convocaţi mulţi colegi de la licee bune din Constanţa, care predau la clase de uman, dar ne-am trezit cu mulţi veniţi din rural, de la licee tehnologice, care nu au corectat în timpul anului măcar o simulare sau o teză“, spune profesorul, care doreşte să-şi păstreze anonimatul.

El consideră că ar trebui aduşi la evaluare profesorii de liceu care au predat la clase de uman în primul rând, care cunosc programa, îşi pregătesc copiii şi, într-un final, corectează în favoarea elevului.

„Eu predau şi la clase de gimnaziu şi vreau să vă spun că este total diferită materia. Nici o treime din ce se cere la examenul de Bacalaureat nu se face la gimnaziu. Vorbim aici de eseu comparativ argumentativ, de argumentaţie... Nu poţi preda aşa ceva la clasa a VIII-a. Este prea greu“, reclamă cadrul didactic. Consideră că un profesor care a predat mulţi ani la gimnaziu şi a terminat facultatea acum ceva vreme este rupt de realitate, de ceea ce se predă la liceu.

„În timpul corectării lucrărilor, cei de la licee tehnologice corectau încă la prima mână când noi terminasem, şi ne tot citeau din lucrări întrebând ce să puncteze. Stau şi mă întreb: dacă nu cunosc programa, de ce au venit? Ca să încurce?

„La argumentări, elevii pot avea abordări diferite şi trebuie punctaţi“ 

În privinţa profesorilor care au venit de la liceele tehnologice, este o altă problemă, reclamă cadrul didactic. „Ei nu au elevi care dau istorie la examenul de Bacalaureat, au o oră pe săptămână. Deci, dacă tu nu lucrezi la clasă pe programa de Bac, nu faci subiecte, nu ai simulări, teze, de unde să ştii că gândeşte acel copil şi cum abordează subiectul? Corectezi la normă, din cărţi. La argumentări, elevii pot avea abordări diferite şi trebuie punctaţi“, spune cadrul didactic. 

Profesorul spune că subiectele au fost alese ce cei care au ultimul grad didactic şi o experienţă de minimum zece ani la licee cu clase de uman. „Le facem în aşa fel încât să le oferim elevilor mai multe alternative de rezolvare, să nu îi limităm şi să-i obligăm să tocească. Noi punem accent pe înţelegerea logică a ceea ce învaţă, nu pe memoria mecanică“, spune el.

Din punctul lui de vedere, la istorie, subiectele au fost foarte clare. „La noi a fost problema cu argumentaţia, caracteristicile domniei şi eseul. Mulţi colegi au depunctat foarte mult. De ce? Pentru că la domnia în secolul XVI, trebuia să puncteze şi dacă elevul vorbea de domnia lui Ştefan cel Mare, care are origine divină, şi dacă vorbea de domnia lui Mihai Viteazul, care a cumpărat tronul de la sultan“, explică cadrul didactic.

Ori, se pare, că, aşa cum a aflat ulterior, nu toţi profesorii au punctat domnia lui Ştefan cel Mare cu orice caracteristică a sa, deşi el a murit în 1504, deci se încadra în secolul XVI. 

Un alt subiect sensibil a fost eseul. „La Gheorghe Gheorghiu-Dej, trebuia să menţioneze două caracteristici ale regimului stalinist din România şi să precizeze o asemănare între ele. Baremul nu cerea şi prezentarea lor. Unii au acordat câte un punct pentru menţionare, două pentru asemănare, deci trei, deşi trebuia să le dea pe toate deoarece subiectul nu le cerea elevilor să le prezinte“. El spune că lucrările trebuie evaluate în favoarea elevului. 

„Am fost ca în arestul IPJ“

Dacă elevii care au dat anul acesta examenul de Bacalaureat s-au plâns de condiţiile din sălile de clasă, unde nu funcţionau aparatele de aer condiţionat, iar mulţi supraveghetori nu voiau să deschidă geamurile, nici profesorii nu au avut parte de un sistem preferenţial. „Nu ni s-a asigurat nici măcar o apă. S-au încuiat poşetele şi telefoanele într-o sală. Unor colegi li s-a făcut rău şi nu au vrut să descuie sala pentru a-şi lua telefonul să anunţe familia să le aducă apă, medicamente sau mâncare. Ne-au tratat mai rău decât pe elevi“, spune el.

El mai dezvăluie că un portar nota ora şi minutul în care ieşeai din sala de clasă şi mergeai la toaletă şi trebuia să semnezi. „Nu am avut voie să ne consultăm, să ne punem de acord asupra baremului pentru ca să nu fie diferenţe de punctaj. Am fost ca în arest la Inspectoratul Judeţean de Poliţie. Măcar acolo puteau vorbi în ei, însă noi nu“, reclamă cadrul didactic. La Constanţa, s-au corectat lucrările din Prahova.

În replică, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean ne-au trimis textul de lege pe baza căruia au organizat examenul de Bacalaureat. Conform art. 29 (2) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, lista profesorilor evaluatori din centrul zonal de evaluare cuprinde profesori de specialitate care predau la clase de liceu.

De asemenea, în temeiul art. 67 din metodologie, „Evaluarea lucrărilor scrise din fiecare pachet se efectuează, pe baza baremului de evaluare si notare, în cadrul centrului zonal de evaluare, de doi profesori evaluatori, care lucrează, în mod obligatoriu, în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sală se afla cel puţin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei“.

De ce nu mai ies elevii cu subiectele 

În ultimii ani, Ministerul Învăţământului a interzis ca elevii care dau examene să plece din sală cu foile pe care sunt printate subiectele. Oficialii de la minister susţin că s-a descoperit că unii elevi ieşeau cu foaia cu subiecte după aproximativ o oră, ulterior problemele fiind rezolvate de către cineva în curtea şcolii. Apoi, foile ar fi fost reintroduse în sălile de examen prin intermediul femeii de serviciu sau pe la sala de bagaje.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite