Paleontologi din Ardeal au publicat rezultatele cercetării lor despre şopârla care ar fi trăit în urmă cu 70 de milioane de ani: „Este o descoperire remarcabilă”

Clădirea centrală a UBB FOTO Adevărul

După descoperirea unei şopârle la Oarda de Jos, localitate lângă Alba Iulia, cercetători de la UBB şi de la Muzeul Ţării Crişurilor au găsit o nouă familie de reptile mezozoice care ar fi trăit în urmă cu 70 de milioane de ani în Transilvania.

Specialişti în paleontologie de la UBB şi Muzeul Ţării Crişurilor Oradea au publicat rezultatele cercetării fosilelor unei şopârle care dovedeşte prezenţa unei noi familii denumite de aceştia Barbatteidae. Este vorba de o şopârlă care a fost descoperită la Oarda de Jos, lângă Alba Iulia. A fost încadrată într-un nou gen şi nouă specie, denumită Oardasaururs glyphis.

Potrivit unui comunicat al reprezentanţilor UBB, şopârla avea în jur de 20 cm lungime şi ar fi trăit în Cretacic, acum aproximativ 70 milioane de ani. Şopârla ar fi vieţuit pe uscat, pe Insula Haţeg, din dispărutul Ocean Tethys care, la acea vreme, ocupa o bună parte a Transilvaniei actuale.

„Este o descoperire remarcabilă atât prin poziţia sistematică a fosilei - nouă pentru ştiinţă - cât şi prin faptul că iată, ea îmbogăţeşte biodiversitatea Insulei Haţeg de la final de Mezozoic. Este o dovadă a faptului că mai sunt încă suficiente elemente de cunoaştere care pot fi adăugate acestui uscat insular, de faimă mondială prin evoluţia lumii vii care l-a caracterizat. Această mică şopârlă a vieţuit în umbra dinozaurilor specifici acestei insule, parte dintre ei celebri prin faptul că au devenit ”pitici” pe parcursul istoriei lor din cauza vieţii în mediul insular. Dacă şopârla de la Oarda nu impresiona prin dimensiuni fiind mai degrabă mică, o formă înrudită denumită Barbatteius - definită de aceiaşi cercetători - ajungea la nu mai puţin de 80 de cm lungime”, a afirmat profesorul Vlad Codrea de la UBB Cluj.

Mai puteţi citi:

Prima bază de date care îţi spune cine sunt strămoşii tăi, un proiect ingenios al cercetătorilor din Cluj

Cluj-Napoca