Specialiştii în siguranţă rutieră cer modificarea legislaţiei. „Şcolile de şoferi: Nu trebuie să fie o afacere prin care se creează conducători auto“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Accident tir

Statistici negre pentru români, prezentate astăzi la un seminar organizat în cadrul unei campanii naţionale pentru securitate şi siguranţă rutieră.

Peste 60.000 de victime din accidentele rutiere după 1989 şi până în prezent au pe conştiinţă şoferii tineri, cu vârste între 18 şi 30 de ani. Practic, unul din trei şoferi tineri sunt autorii unor accidente cu victime rănite foarte grav sau care au decedat.

La Braşov a fost lansată astăzi o campanie se va desfăşura la nivel naţional, urmând ca, în toamnă, la Bucureşti, să se tragă concluziile şi să se vină cu propuneri legislative pentru a diminua această statistică.

„Este un examen pentru viaţă, nu pentru obţinerea permisului de conducere“

Coordonatorul proiectului, gen. (r) Virgil Voichină, crede că o soluţie este „mai multă pregătire în şcolile de şoferi, care trebuie să fie profesioniste, să fie interesaţi tinerii de cursuri care nu sunt atractive, pentru că se plictisesc şi spun că învaţă singuri. Şcoala de şoferi trebuie privită altfel: nu trebuie să fie o afacere prin care se creează şoferi. Iar aici se ajunge pentru că familia nu se implică, învăţământul este o altă problemă. Educaţia nu este pusă la locul ei, prevenţia la fel, iar impunerea legii nu este suficientă. Ceea ce există acum la şcolile de şoferi ca programă, este suficient, dar trebuie mai multă exigenţă, atât la şcoala de şoferi, cât şi la examen. Pentru că nu este un examen pentru obţinerea permisului de conducere, ci un examen pentru viaţă, a lui ca şofer, dar şi a celorlaţi pe care îi întâlneşte pe stradă. Dincolo de statistici, sunt drame, tragedii, oameni schilodiţi pentru tot resul vieţii“.

Soluţii pentru a preveni numărul de accidente provocate de şoferii tineri ar fi, de exemplu, ca şoferul începător, după ce şi-a luat permisul, să meargă la drum însoţit de unul cu experienţă, pentru o perioadă de la două luni la un an, după cum ne-a declarat Vasile Comiati, vicepreşedinte al Asociaţiei Române pentru Securitate şi Sănătate în Muncă.

El mai spune că nici numărul de ore de conducere în timpul şcolii nu este suficient, iar în legislaţie să existe o obligativitate pentru firmele de transportatori să angajeze şoferi tineri care au un număr minim de ani de experienţă.

„Nu se poate să-i dai un TIR pe mână la două luni după ce şi-a luat permisul şi să-i dai drumul pe stradă. Pe de altă parte, trebuie spus că multe accidente sunt provocate şi din cauza infrastructurii şi a stării tehnice parcului auto de la unele companii“, mai spune Comiati.

ISU vrea difuzarea de imagini terifiante pentru viitorii şoferi

O iniţiativă care poate părea violentă vine din parte şefului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Braşov, col. Stelian Rechiţean. 

„În perioada 2010-2014, la Braşov, am fost solicitaţi să intervenim la 3.907 accidente, dintre care 186 cu descarcerare. Nu numărul acestora este o problemă. Suntem pregătiţi în orice moment să intervenim. Dar cred că ar fi utile să fie popularizate fragmente din intervenţiile noastre, să-i sensibilizăm pe cursanţi, să înţeleagă la ce pericole se expun şi ne expun dacă ajunşi la volan nu respectă regulile de circulaţie. Aş propune ca la orele de curs să se pună accent pe orele momentele de descarcerare. Sunt momente în care nici tu, ca profesionist, nu poţi să rămâi «de piatră». Să vezi şi să auzi reacţiile rudelor celor pe care îi scoţi dintre resturile maşinilor şi să îţi păstrezi cumpătul să faci şi acţionezi rapid şi corect pentru a salva o victimă. Oricât de tare ai fi, nu ai cum să nu fii impresionat când cineva, care îşi dă seama sau crede că nu mai are multe clipe de trăit, te roagă ce să îi spui soţiei sau să transmiţi ultimele gânduri familiei“, şi-a prezentat punctul de vedere col. Rechiţean.

Nu există o lege de funcţionare a şcolilor de şoferi

Şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Braşov, Cristian Creţu, spune că ar trebui finalizată de urgenţă legislaţia pe baza căreia să fie autorizate şi să funcţioneze şcolile de şoferi.

„În acest moment, legea a fost suspendată, după ce a fost contestată de şcolile de şoferi. Apoi, trebuie să fie create mai multe filtre ale cursanţilor de la şcolile de şoferi. În acest moment există un singur filtru, examinatorul. Ar trebui să existe mai multe etape de examinare, chiar în timpul şcolii. În acest moment, examinarea este un proces de 25 de minute, după care proaspătul şofer ajunge în stradă. Apoi, trebuie să lucrăm la cauzele care determină provocarea accidentelor de către tineri: supraevaluarea aptitudinilor şi capacităţilor proprii,  subevaluarea riscului, dorinţa de a fi remarcat (de a impresiona), iubesc senzaţia de putere şi libertate,  influenţa anturajului,  tentaţia unui  comportament «sportiv», tendiţa de a respinge regulile şi autoritatea“ spune Creţu.

Apoi, el a dezvăluit faptul că există o indiferenţă criminală între reprezentanţii şcolilor de şofer şi cursanţi: „Dacă un curs costă în mod normal, de exemplu 1.500 de lei, şcolile de şofer îl vând cu 1.000 de lei. Diferenţa trebuie să o taie de undeva. De unde? Fac ore mai puţine, nu 30, dar eliberează acele certificate. De aici, şi îndemânarea unora dintre proaspeţii şoferi...“.

Prefectul Braşovului: „Trecerea de pietoni nu este a pietonilor“

Prezent la eveniment, prefectul Mihai Mohaci s-a arătat nemulţumit că primăriile de municipiu şi oraş nu iau măsuri şi pentru protejarea pietonilor, ci au în vedere doar fluidizarea traficului auto.

„La această oră, trecerea de pietoni nu este a pietonilor decât după ce trec toate maşinile. Trebuie dezvoltate politici publice care să aibă în vedere şi siguranţa pietonilor, prin construirea de pasaje supra şi subterane, opritoarele dinaintea trecerilor de pietoni. Trebuie o mai mare duritate a actului de control, pentru că astfel sunt protejaţi şi şoferii predispuşi să calce pedala de acceleraţie, şi pietonii“, spune Mohaci.

Ce spun cursanţii şi instructorii şcolilor de şoferi

La Braşov a fost realizat şi un sondaj în rândul cursanţilor şi al instructorilor din cadrul şcolilor de şoferi, de către Esomar, în cadrul unui proiect-pilot care va fi extins la nivelul întregii ţări. Au fost intervievaţi 108 respodenţi, din care 70% au fost cursanţi.

„M-a frapat percepţia disonantă a cursanţilor şi a instructorilor de la şcolile de şoferi. Cursanţii spun că instructorii sunt profesionişti, ca meserie, dar reclamă faptul că nu au răbdare. De cealaltă parte, instructorii spun că elevii sunt atoateştiutori, în sensul negativ al cuvântului, sunt nerăbdători şi neîndemânatici şi nu sunt interesaţi de instrucţia pe tema legislaţiei rutiere. Unul dintre elementele negative este faptul că nu există disponibilitate din partea niciuneia dintre părţi pentru a face mai multe ore la şcoala de şoferi. Explicaţia o pun pe seama presiunii pieţei, fie că îşi caută clienţi noi, fie că nu le permite locul de muncă. Acesta poate fi, de multe ori, şi motivul pentru calitatea slabă a procesului de transmitere a informaţiilor. De asemenea, o altă problemă este şi faptul că foarte mulţi cursanţi nu iau în serios testul psiholog, pe care îl consideră ireleevant“, a precizat Romulus Oprică, managing partner la Branderry.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite