Teatrul "Maria Filotti": o poveste despre felul în care banii şi mirosul lor reuşesc să bată actul de cultură

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mircea Bodolan
Mircea Bodolan

Odată cu pensionarea Veronicăi Dobrin, care a reuşit să menţină timp de 20 de ani teatrul brăilean în fruntea instituţiilor de profil, unitatea a intrat în zodia scandalurilor.

Teatru cu tradiţie, care găzduieşte, de zeci de ani, fetivaluri renumite, „Maria Filotti” din Brăila, a trecut de la extaz la agonie, după ce a cunoscut gloria sub bagheta Veronicăi Dobrin, un om „de-al casei”, şi a intrat apoi pe mâna managerului Mircea Bodolan, care n-a reuşit mai mult decât un 3.68 la ultimul concurs susţinut în urmă cu trei săptămâni. 

Mai mult, Mircea Bodolan n-a catadicsit să renunţe la funcţia de director suprem al instituţiei nici măcar atunci când a avut probleme de sănătate ce l-au ţinut departe de scaunul de şef mai bine de trei luni. Bodolan a suferit un accident vascular, iar conducerea teatrului i-a revenit contabilei. Câm a dorit să se reinstaleze pe post şi a susţinut un examen de evaluare, Bodolan a obţinut o ruşionoasă notă 3.68, calificativ ce l-a scos efinitiv in senă.

Acum, Primăria Brăila, care administrează Teatrul „Maria Filotti”, a numit un interimar în persoana unui om cu state vechi în instituţie, regizorul Radu Nechifor, însă circul legat de şefia instituţiei nu pare să se fi încheiat.

Cu dinţii de scaun

Chiar de acum patru ani, de când Mircea Bodolan a venit la conducerea teatrului, actorii s-au revoltat şi chiar s-au plâns autorităţilor locale de moul în care noul şef gestionează banii unităţii. Acum, din cauza notei pe care a obţinut-o, Bodolan s-a dat singur afară.

Şi totuşi. „Bodolan contestă ecizia comisiei e evaluare şi susţine că aceasta nu ar avea nicio legătură cu activitatea teatrală, motiv pentru care cere o nouă evaluare. Dar, un lucru este cert: domnul Bodolan nu a ştiut să joace rolul de manager”, a declarat primarul Brăilei, Aurel Gabriel Simionescu.

Cum teatrul nu poate rămâne fără conucere nici măcar pentru o perioadă scurtă, luni, Consiliul Local Municipal s-a întrunit şi a decis numirea unui manager interimar.

„Alegem, aşa cum e normal, un om ce va dori să fie manager, un om din teatru. În această perioadă, actorii stabilesc stagiunea e toamnă, cu ce regizori joacă, în ce festivaluri se implică, de aceea este important să gestionăm aşa cum se cuvine activitatea”, a adăugat primarul Simionescu.

Radiografia unui eşec

În aceste condiţii, administraţia locală a lansat oferta printre oamenii de teatru, iar, în aceste zile, a fost numit interimar Radu Nechifor. Dar Bodolan nu se lasă, chiar dacă-l ajung din urmă „boacănele” comise încă de anul trecut.

Comisia de evaluare a constatat cu stupoare că managerul Bodolan şi-a asumat succesul Festivalului „Zile şi nopţi de teatru european”, deşi în acea perioadă Bodolan era grav bolnav, după ce a suferit un accident vascular.

Ba chiar, comisia a notat: „Mircea Bodolan a susţinut că va avea, în festival, şase premiere, dar n-a avut decât una, deşi bugetul a fost pentru şase”.

Mai mult, într-un raport întocmit de CLM în urma unui control efectuat anul trecut se arată că „prietenul managerului, Victor Ioan Frunză şi-a încasat salariul întreg, deşi nu a regizat niciun spectacol, aşa cum era angajamentul de plată, în funcţie de prestaţie”.

În acelaşi document se mai arată că dintre cele 15 proiecte pe care şi le-a propus anul trecut şi pentru care a cerut buget, Bodolan n-a realizat decât patru. Ceea ce i s-a reproşat frecvent lui Bodolan a fost însă faptul că n-a ştiut să-şi valorifice oamenii, actorii şi regizorii cu potenţial.

„Viaţa teatrului este una mobilă, nu putem continua aşa, jucăm doar cu anumiţi actori, chemăm cu predilecţie anumiţi regizori, după care ne trezim că unii se supără şi nu mai jucăm, sistăm spectacolul. În afară e orgoliile personale, trebuie să primeze teatrul, iar contractele trebuie respectate”, a sesizat primarul Simionescu.

Şi alţi membri ai comisiei au susţinut că Bodolan nu a fost de partea teatrului şi nici a oamenilor ce i-au făcut renume.

Simona Drăghincescu, consilier local, Camelia Guşatu, şefa Direcţiei de Cultură, şi Cornelia Conon, directorul Liceului de Artă, oameni cu specializări în management şi nu numai, au propus schimbarea de îndată a managerului Bodolan.

„Eu i-am reproşat mereu domnului Bodolan lipsa de comunicare cu actorii. Chiar dacă el este manager şi restul îi sunt subordonaţi, asta nu înseamnă ca trebuie să se comporte urât şi să nu îi anunţe cu privire la anumiite schimbări, să lipească pe un perete o hârtie pe care sa scrie ora de începere a programului, dar să nu comunice cu oamenii”, a mai spus Simionescu.

La toate acestea, Boolan a ridicat din umeri şi a preferat să arunce un „nu comentez”, dar nu s-a oprit din reclamaţii la adresa comisiei care l-a dat jos in funcţie.

Cel mai probabil, pe 9 aprilie, la Teatrul „Maria Filotti”, se va susţine un nou concurs pentru funcţia de manager. Candidaţii trebuie să vină cu proiecte ferme, dar să fie şi susţinuţi de un CV pe măsură.

„Instituţia teatrului este importantă pentru noi, pentru comunitate, trebuie să menţinem ştacheta ridicată”, a fost unul dintre argumentele susţinute şi de către Camelia Guşatu, şefa Direcţiei pentru Cultură.

Un fapt nu este, însă, exclus: „s-ar putea ca Bodolan să râvnească din nou la scaunul de director şi să ne trezim că vine şi el la concurs”, este bănuiala pe care ne-a împărtăşit-o unul dintre actorii cu state vechi de la Brăila.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite