Nava "Borcea" s-a întors acasă, la Brăila. Finalizarea reparaţiilor, în amintirea victimelor din Colectiv
0Nava BORCEA s-a intors acasă la Braila, în ziua de Sf. Nicolae, ca un cadou parcă pentru oraşul de la Dunăre, având în vedere că Sf. Nicolae este patronul spiritual al Brăilei. A trecut printr-un amplu proces de restaurare, iar acum se află în stare foarte bună de funcţionare.
După 101 de existenţă, ani plini de istorie şi plini de o multitudine de probleme şi întâmplări, nava-tezaur " BORCEA" a ajuns din nou acasă, în portul Brăila. Reparaţiile la navă au început în 2002, la Şantierul Naval din Brăila, întrerupte de multe ori, continuate când veneau fonduri, iar când nu au fost fonduri, Şantierul din Brăila a facut multe lucrări cu titlu de sponsorizare.
Nava a început să navige din nou în anul 2009, chiar dacă mai erau multe probleme de rezolvat, dar profesionalismul comandantului navei Ilie Tincu şi al mecanicului şef Ilie Mogoş, au suplinit aceste minusuri în aşa fel încât navigaţia să se facă fără probleme privind siguranţa navei.
“Am luat această navă pentru copiii de la Liceul de Marină Brăila. Am adus vaporul de pe braţul Măcin, acolo unde era abandonat iar norocul a fost că, fiind în vremea comunistă nu se căuta fierul vechi, nava fiind plină de bronz şi alămuri, astfel că nu s-a furat nimic de pe ea. Eu fiind un îndrăgostit al navelor pe abur am devenit comandantul navei, şi iată sunt 36 de ani de când am pus piciorul prima oară pe Borcea. Cu ajutorul elevilor de la Liceul de Marină din Brăila l-am vopsit şi a deservit ca navă de practică pentru ei. Ulterior Liceele de Marină au trecut în subordinea Ministerului Apărării Naţionale şi elevii făceau practica pe altă navă. Mulţi au vrut să pună mâna pe navă însă din fericire nu au reuşit. M-am zbătut să rămână a Brăilei, mi-au fost alături oameni mari printre care şi fostul ministru al Culturii Ion Caramitru care a înscris nava în patrimoniul naţional. Şi dânsul a filmat pe navă, şi Draga Olteanu Matei şi Ion Besoiu şi Florin Piersic. Până şi Ponta a fost pe navă. Mulţi au venit să o viziteze ” povesteşte nostalgic comandantul vasului Ilie Tincă.
Reparaţiile la navă au început în 2002, la Şantierul Naval din Brăila, întrerupte de multe ori, continuate când veneau fonduri, iar când nu au fost fonduri, Şantierul din Brăila a facut multe lucrări cu titlu de sponsorizare.
“Tot ce s-a făcut la vapor nu se putea realiza fără ajutorul acestui mare om, inginerul Dorin Bucă. Ne-a dat o mână de ajutor nesperată de mare fiindcă fondurile allocate pentru această intervenţie nu erau pentru acest an, şi fără reparaţii s-ar fi pus în pericol activitatea navei pentru anul viitor. Vreau să-i mulţumesc în numele echipajului domnului Bucă pentru tot ceea ce a făcut pentru navă” a mai declarat comandantul navei Ilie Tincă.
În urma cu câteva luni, nava a fost dusă la Cernavodă Shipyard unde s-au efectuat lucrări capitale de reparaţii la coşul de fum, parte de focar de ardere, cazanieră şi tot ce ţine de zonele adiacente acestor spaţii. Reparaţiile au fost coordonate de inginerul Dorin Bucă, tatăl brăileanului Andrei Bucă, decedat în urma tragicului eveniment de la Clubul Colectiv din Bucureşti. În amintirea lui Andrei, tatăl lui a dus la bun sfârşit proiectul, iar nava este în stare foarte bună de funcţionare.
Nava Borcea este prima navă cu propulsie proprie construită de inginerii navali români. Iniţial a fost iaht al Regelui Ferdinand, atelier mecanic în Primul Război Mondial şi navă de pasageri în perioada interbelică. Căpitanul navei Ilie Tincu a recuperat-o din cimitirul de nave unde zăcea din 1974 şi au reparat-o capital prima dată în 1986. Borcea, navă cu aburi şi zbaturi, e înscrisă în patrimoniul naţional la categoria tezaur, cea mai înaltă clasă a patrimoniului, la poziţia a treia. Construcţia ei a început în 1911 la Turnu Severin.
"Este primul vapor construit de inginerii români şi este spre lauda lor că după 101 ani încă mai funcţionează cu piesele originale. A fost construită să fie iacht pentru Ferdinand. În timpul unui voiaj pe Dunăre anul trecut în vară, am observat că are probleme mari la coşul de fum, la partea de ardere. Am luat-o cu cu un convoi, am adus-o la Cernavodă. Am demontat bucăţică cu bucăţică şi am reconstruit la fel, însă am păstrat tot tipic navei, cum a fost ea construită la început. Noi brăilenii suntem mândri că avem al treilea tezaur tehnic al României. La anul, nava va avea nevoie de o inspecţie de doc şi sper ca tot eu să mă ocup de ea. Iubesc nava asta ca pe un lucru excepţional. Iubesc nava Borcea la fel cum îmi iubesc casa", spune cu patriotism inginerul Dorin Bucă, directorul Şantierului Naval Cernavodă.
Vaporul a plecat vineri şi a ajuns duminică seara la Brăila, unde va servi drept loc de desfăşurare a activităţilor educative ale elevilor. Unul dintre elevii care au fost în excursie cu vaporul „Borcea“ este şi Andrei Bucă, decedat în urma incendiului de la clubul Colectiv din Bucureşti. În memoria fiului său, Dorin Bucă, directorul Şantierului Naval Cernavodă, a dedicat toate eforturile de a pune nava-tezaur din nou în funcţiune.
“Andrei ar fi vrut să vină la probe. Am dedicat această lucrare lui şi celor care au pierit în club. Este o lucrare ce ţine de demnitatea poporului roman. Eu tot timpul i-am vorbit lui Andrei despre demnitatea poporului român şi despre faptul că trebuie să rămână în ţară, ca fiind cel mai important lucru pe care poate să îl facă un român” a mai declarat inginerul Dorin Bucă.
Vasul aparţine Ministerului Educaţiei şi este în administrarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Brăila iar vara viitoare ambarcaţiunea va reintra în circuitul turistic şi cu ea vor fi organizate croaziere pe Dunăre. Nava are o capacitate de 200 de locuri iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 10 km pe oră în amonte şi 18 km pe oră în aval.
Citiţi şi