Topul pieselor care se defectează cel mai repede la o maşină. Ce trebuie să facă şoferii pentru a le lungi durata de viaţă
0O parte dintre componentele unei maşini au o durată de viaţă limitată. Specialiştii în domeniu au realizat şi un top al pieselor care se defectează cel mai repede la un autovehicul.
Cauzele defecţiunilor sunt numeroase, pornind de la calitatea pieselor şi până la stilul de condus al şoferului.
Statistica realizată de atelierele auto arată următoarea clasificare a pieselor care se defectează cele mai repede:
1. Ambreiajul – este piesa care se strică cel mai repede. Piciorul ţinut prea mult pe pedală poate scurta semnificativ durata de viaţă a acestuia. Ambreiajul este o piesă a cărei funcţionare este pe bază de fricţiune, motiv pentru care acesta se strică dacă şoferul ţine mereu piciorul pe pedală sau dacă este folosit brusc.
2. Pivoţii şi bucşele – defecţiunile la nivelul pivoţilor şi bucşelor sunt uşor sesizabile, dat fiind faptul că atunci când s-au uzat se aud zgomote la fiecare groapă.
3. Planetarele – se deteriorează din cauza suprasolicitării în executarea virajelor sau din cauza acumulării de praf şi nisip în urmă defectării unui burduf. Pentru protejarea acestora, este recomandat să nu calci acceleraţia atunci când roţile nu sunt drepte.
4. Toba – aceasta se strică atunci când orificiile pentru evacuarea condensului se astupă, cauzând acumularea de apă. În funcţie de gravitatea situaţiei, aceasta se poate curaţa sau schimba.
5. Amortizoarele – pentru a prelungi durata lor de viaţă, şoferii trebuie să fie atenţi atunci când reduc viteza la trecerile de cale ferată, limitatoare de viteză, canale, gropi etc.
6. Alternatorul – pot apărea defecţiuni ale alternatorului atunci când apa intră în contact cu această piesă auto şi îi scurtcircuitează contactele, aşa încât alternatorul nu va mai putea produce suficient curent electric. O altă cauza posibilă a deteriorării acestuia este suprasolicitarea.
7. Pompa de benzină – se defectează atunci când se circulă cu rezervorul aproape gol. Pompa de benzină trebuie să fie răcită de carburantul care trece prin ea, iar dacă rezervorul este mai mereu aproape gol pompa nu se va putea răci corespunzător. O altă cauză a deteriorării acesteia este lăsarea rezervorului gol sau aproape gol pe timpul iernii, când condensul din rezervor va îngheţa şi va provoca, astfel, defecţiuni ale pompei.
8. Injectoarele – injectoarele se uzează din cauza carburantului de calitate inferioară şi din vina şoferilor care nu schimbă la timp filtrele de benzină.
9. Caseta de direcţie – sistemul de direcţie este puternic influenţat de numărul şi de forţă şocurilor pe care maşină le suferă în circulaţie, iar infrastructura de la noi din ţara nu ne ajută deloc în acest sens.
10. Electromotorul – primul semn că ceva nu este în regulă este zgomotul ulterior pornirii motorului. Electromotorul este compus din motorul electric, şi un solenoid care pune la rândul sau în mişcare alte componente în momentul întoarcerii cheii în contact.
Alte piese care trebuie schimbate perioadic sunt discurile şi plăcuţele de frână. În mod normal, acestea trebuie schimbate numai din cauza uzurii, însă durată de viaţă a acestor piese auto se scurtează pe zi ce trece din cauza traficului haotic, a numeroaselor denivelări ale asfaltului şi a bălţilor formate în caz de precipitaţii.