FOTO VIDEO Lucrări blocate de lipsa autorizaţiei de mediu pe autostrada Sebeş - Turda. Pierderile sunt estimate la 1 milion euro pe zi
0
Lucrările la Autostrada Sebeş – Turda sunt blocate aproape în întregime, ceea ce ar putea determina ca investiţia să nu fie gata la timp. Loturile 3 şi 4 ar trebui finalizate în prima parte a anului 2016, în timp ce primele două loturi la sfârşitul anului viitor. Motivul blocajului este absenţa autorizaţiei de mediu.
Reprezentanţii Asociaţiei “Pro Infrastructură”, care au transmis o solicitare Ministerului Mediului, privind necesitatea urgentărilor unor proceduri de mediu pentru proiecte majore de infrastructură de transport, susţin că blocarea proiectului Autostrăzii Sebeş-Turda înseamnă nerealizarea unui volum de lucrări estimat la un milion de euro pe zi de întârziere. În acest moment mai sunt realizate doar lucrări nesemnificative pe lotul 4, în timp ce restul activităţilor de pe toate loturile sunt blocate în absenţa documentului. Loturile 3 şi 4 ar trebui finalizate în prima parte a anului 2016, în timp ce primele două loturi la sfârşitul anului viitor sau, ce mai probabil, prima parte a anului 2017.
La sfârşitul lunii mai, la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a fost depus un memoriu de prezentare pentru revizuirea acordului de mediu pentru Autostrada Sebeş-Turda. După vizite în teren, studiile realizate pe perioada elaborării declaraţiei de proiectare şi proiectele tehnice pentru loturile 1, 2 şi 4, a fost necesară realizarea unor modificări faţă de studiul de fezabilitate (beneficiar CNADNR) ce a stat la baza emiterii acordului de mediu din 2009, revizuit în 2013, cu anexa din 11.03.2015.
”Suntem pe deplin conştienţi de importanţa unei dezvoltări sustenabile a infrastructurii de transport cu respect

pentru mediul înconjurător şi susţinem buna pregătire a acestor proiecte cu o largă consultare a publicului şi a specialiştilor. În acelaşi timp, având în vedere deficitul de infrastructură pe care îl are România, deficit care se traduce direct în pierderi materiale şi umane, dar şi decomiterea (pierderea) fondurilor europene alocate pentru aceste proiecte, credem că este imperioasă urgentarea acestor proceduri. Nu în ultimul rînd, întârzierea acestor proiecte în sine se traduce într-un impact negativ asupra mediului având în vedere poluarea generată de ambuteiajele care ar fi eliminate odată cu terminarea respectivelor autostrăzi. La Autostrada Sebeş-Turda este vorba de revizuirea acordului de mediu existent pentru o serie de schimbări în proiect care nu generează un impact semnificativ asupra mediului (conform Deciziei Etapei de Încadrare). În cazul acestui proiect, blocajul cauzat de procedura de revizuire se traduce în nerealizarea unui volum de lucrări estimat la 1 milion €/zi de întârziere”, afirmă Asociaţia “Pro Infrastructură” în scrisoarea transmisă ministrului Mediului.
Pe hârtie, proiectul A10 arată bine, chiar dacă sunt în discuţie unele modificări ce ar putea întârzia finalizarea investiţiei. În teren, situaţia arată diferenţe mari de stadiu al lucrărilor între loturile 4 şi 3, dinspre Cluj şi cele din judeţul Alba.
Comunitatea de pe forumul peundemerg.ro monitorizează lucrările cu imagini şi detalii despre ce văd în teren. Se văd deja construcţii complexe pe loturile 3 şi 4, zonele Aiud – Decea, Stejeriş – Turda, iar în judeţul Alba lucrările sunt mai degrabă la faza de amenajare de şantier, la fel ca în lunile trecute.
În iunie, se observau pe lotul 1, în apropierea organizării de şantier, lângă DJ 107, decopertări de teren. Ar fi vorba despre tronsoane experimentale, pe diferite tipuri de soluri.
La sfârşitul lunii mai, la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a fost depus un memoriu de prezentare pentru revizuirea acordului de mediu pentru Autostrada Sebeş-Turda. Sunt posibile modificări faţă de planurile iniţiale, astfel că lucrările propriu-zise în teren, pe loturile 1 şi 2, ar putea să se lase aşteptate.
Detalii tehnice despre proiect
Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeş până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000); inclusiv nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16. Constructor: Impresa Pizzarotti & C SPA – Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137 lei
Lotul 2 – 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş. Constructor: Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL, 549.332.493 lei

Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta). Constructor: asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, 420.511.921 lei; lucrări în desfăşurare, data de finalizare contractuală: 20.03.2016.
Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375. Constructor: Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH, 470.004.894,83, lei; lucrări începute în octombrie, cu dată de finalizare 20 martie 2016.
Modificări de proiect propuse în revizuirea acordului de mediu
După vizite în teren, studiile realizate pe perioada elaborării declaraţiei de proiectare şi proiectele tehnice pentru loturile 1, 2 şi 4, a fost necesară realizarea unor modificări faţă de studiul de fezabilitate (beneficiar CNADNR) ce a stat la baza emiterii acordului de mediu din 2009, revizuit în 2013, cu anexa din 11.03.2015. Modificările vizează organizarea de şantier de pe lotul 1, prevăzută în acordul de mediu la km 0+500 pe partea stângă a autostrăzii, cu altă locaţie la km 12+000 situată în comuna Ciugud, pe teritoriul administrativ al localităţii Drâmbar, în extravilan, judeţul Alba.
Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA Pomponio Construcţii SRL propune construirea amenajării de şantier pe teritoriul administrativ al comunei Ciugud, în localitatea Drâmbar din Judeţul Alba.
Accesul la cele patru sectoare ale amenajării de şantier se va face din DJ 107 C, direct sau prin intermediul unor drumuri tehnologice de sub 100 m lungime. Majoritatea construcţiilor vor avea caracter provizoriu urmând să fie demontate după finalizarea construcţiei lotului 1 al autostrăzii Sebeş – Turda. Suprafaţa totală ocupată de organizarea de şantier este de 45.049 m2 respectiv 4,5 ha, iar iniţial în documentaţia elaborată s-a estimat ca necesar o suprafaţă de 0,5 ha.
Lotul 2 al autostrăzii (km 17+000 – km 41+250) a fost împărţit în trei sectoare:
Sector 1: (a) de la km 17+000 – km 22+500 (zonele Sântimbru – Galda de Jos – Teiuş) şi (b) de la km 25+300 la km 26+100 (Teiuş – pasaj CF Unicom – DN14B ). Lungimea Sectorului 1 este de 6.300 m
Sector 2: (a) de la km 22+500 – km 25+300 şi (b) de la km 26+100 la km 35+000. Lungimea Sectorului 2 este de 11.700 m
Sector 3: de la km 35+000 la km 41+250. Lungimea Sectorului 3 este de 6.250 m.
Modificările vizează sectorul 1.
– modificarea poziţiei viaductului peste CF îngustă şi drumuri locale de la poziţia kilometrică 17+600 la poziţia kilometrică 17+614.05 şi scurtarea acestuia de la lungimea de 336.60 m la lungimea de 118.20 m;
– despărţirea structurii de la km 20+450, pasaj peste DN 1 şi drum de acces cu lungimea de 353.10 m, în două structuri separate: pasaj la km 20+335 peste DN1 cu lungimea de 57.25 m; pasaj la km 20+600 peste drum de acces cu lungimea de 31.40 m;
– pasaj inferior nou pentru drum local la pozitia kilometrica 21+063
– scurtarea pasajului superior de la pozitia kilometrica 22+375 de la lungimea de 92.20 m, la lungimea de 62.20 m;
– scurtarea pasajului peste DN14B de la pozitia kilometrica 25+450 de la lungimea de 93 m la lungimea de 58.30 m;
– modificarile adusa proiectului in cazul podetelor se refera numai la solutia constructiva a acestora, astfel in studiul de fezabilitate s-au propus podete din elemente prefabricate din beton si beton armat, iar in proiectul tehnic se propun podete metalice. Numarul podetelor si deschiderea acestora s-a mentinut conform acordului de mediu.
Pe aceeaşi temă:
Scandal pe autostrada Sebeş - Turda: constructorii au blocat complet accesul spre un cimitir şi spre terenurile oamenilor, lângă Aiud
VIDEO Filmare aeriană cu autostrada Sebeş - Turda. Lucrările pe loturile 3 şi 4 sunt în grafic
VIDEO Start timid în executarea lucrărilor pe autostrada Sebeş - Turda









