Studiu Twitter: Cu cât eşti mai departe de casă, cu atât eşti mai fericit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Locurile departe de casă ne fac mai fericiţi decât de obicei FOTO Shutterstock
Locurile departe de casă ne fac mai fericiţi decât de obicei FOTO Shutterstock

Pentru cei care se simt depăşiţi de situaţii, stresaţi la serviciu, plictisiţi de rutină, există o singură soluţie: o călătorie. Universitatea din Vermont, SUA, a descoperit că mesajele postate pe Twitter devin din ce în ce mai vesele pe măsură ce oamenii se află la o distanţă mare de casă.

Twitter este una dintre cele mai fertile surse de informaţii pentru astfel de studii, în special pentru că postările sunt mai libere şi mai personale decât răspunsurile la chestionare pe care se bazează de obicei cercetătorii, dar şi datorită faptului că aici sunt disponibile cantităţi imense de date cu un conţinut foarte uşor de catalogat, notează BBC.

Studiile anterioare despre „twittologie“ au monitorizat, de exemplu, cum se propagă ştirile, demografia diverselor dialecte şi legăturile dintre obezitate şi exprimarea senzaţiei de foame. De când schimbările în dispoziţia populaţiei îşi fac apariţia pe Twitter şi pe alte reţele sociale, guvernele, forţele de poliţie şi organizaţiile de securitate au un interes din ce în ce mai mare pentru aceste reţele, studiind, întrebând şi chiar cântărind în balanţă ce este privat şi ce este clar o problemă de securitate.

Acest nou studiu, care leagă fericirea de localizarea geografică, realizat de Christopher Danforth şi de colegii săi de la Universitatea din Vermont, profită de acest „corn al abundenţei“ de pe Twitter, care le-a oferit material de cercetare de aproape patru miliarde de „twitt-uri“ din 2011 şi până acum.

Danforth şi colegii său au fost interesaţi de cum se manifestă schimbările de dispoziţie în mesajele corelate cu localizarea lor şi au cercetat o bază de date imensă pentru a alege exact acele mesaje care erau însoţite de latitudine şi longitudine (pentru mesajele postate de pe telefoanele mobile la care a fost activată funcţia GPS). Aproape 1% din mesaje includeau această informaţie, procent reprezentat de 37 de milioane de mesaje trimise de mai mult de 180.000 de indivizi de peste tot de pe glob.

Informaţia despre poziţia noastră dezvăluită de telefoanele mobile (prin activarea GPS) arată exact unde e „casa“ şi de la ce distanţă de casă postăm. Aşa cercetătorii au aflat că avem tendinţa de a ne reîntoarce, mereu şi mereu, în anumite locuri (mai ales la locul de muncă). În acest fel s-a putut face legătura între starea de spirit şi distanţa de casă.

Danforth şi colegii săi au dezvoltat ceva ce se numeşte „hedonometru“, un algoritm care caută cuvintele care implică un context pozitiv, fericit (cum ar fi „nou“, „minunat“, „cafea“ şi „prânz“) sau cele care au un înţeles negativ (cum ar fi „nu“, „deloc“, „ură“, „la naiba“ şi „plictiseală“). Pe baza acestui algoritm, hedonometrul nota fiecare mesaj cu un scor al fericirii.

Cercetătorii au raportat că scorul mediu al fericirii scade puţin atunci când distanţa este scurtă faţă de casă, în jurul unui kilometru, distanţă asociată cu mersul la serviciu. Acest scor creşte constant când distanţa faţă de casă creşte cu câteva mii de kilometri. Mai mult decât atât, cei care merg mereu pe distanţe mari folosesc mai des cuvinte fericite.

Aşa că, se pare, că cel mai nefericiţi suntem atunci când mergem la serviciu, şi cel mai fericit moment al nostru este când suntem la o foarte mare distanţă de casă (sau de serviciu, care se află în preajma casei, n.r.). Cel puţin acesta este scorul pentru aproape 15% din adulţii americani care folosesc Twitter-ul.

O întrebare-cheie este dacă această cercetare se aplică tuturor sau dacă este doar reprezentativă pentru americani (sau măcar pentru persoanele vorbitoare de limbă engleză care au fost incluse în studiu). Este, de fapt, o întrebare deschisă: sunteţi mai fericiţi în apropierea casei sau atunci când, poate, vă aflaţi pe o plajă în Barbados sau pe un munte în Tibet?

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite