Magazinul tradiţional nu va fi detronat. 10 mituri despre cumpărăturile online
0
Sfârşitului magazinului tradiţional detronat de cumpărăturile online de pe tabletă sau de pe telefon este una dintre previziunile viitorului ce se tot repetă în ultimii ani. În realitate, cumpărăturile online rămân o nişă, potrivit unui studiu realizat de PriceWaterCooper, iar cumpărăturile aşa cum le ştim toţi rămân modalitatea preferată a publicului din toată lumea.
Studiul „Demystifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing („Demitizarea cumpărăturilor online: Cele 10 mituri ale comerţului pe canale multiple)” se bazează pe opiniile a mai mult de 11.000 de cumpăratori online, din 11 ţări de pe trei continente, incluzând atât economii mature, cât şi pieţe emergente. Cele 11 ţări incluse în studiu sunt Brazilia, Canada, China, Franţa, Germania, Olanda, Rusia, Elveţia, Turcia, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.
În timp ce 60% dintre respondenţi folosesc social media ca să urmărească, să descopere şi să ofere feedback brand-ului şi comercianţilor, aceste canale de media nu aduc semnificativ mai mult trafic: doar 10% din eşantionul studiului afirmă că interacţiunea de pe platformele de social media i-a condus către un anumit magazin virtual.
De fapt, 17% dintre utilizatorii de Internet nu fac deloc cumpărături online, ci preferă să cumpere exclusiv din magazine. Iar când vine vorba de dispozitivele electronice utilizate, respondenţii preferă computerul personal în defavoarea tabletei pentru a face o tranzacţie online - 97% folosesc calculatorul, în timp ce numai 28% folosesc tableta.
Pe parcursul următoarelor 12 luni, respondenţii se aşteaptă să facă achiziţii atît în magazine, cat şi online prin intermediul calculatorului personal, într-o măsură mai mare decât o vor face utilizând tableta sau telefonul mobil. China se înscrie într-un tipar diferit: 56% dintre consumatorii online au făcut deja cumpărături prin intermediul unei platforme de social media, comparativ cu 24% la nivel internaţonal.
Mai mult de unul din trei respondenţi a făcut cumpărături direct de pe pagina web a unui brand: în Statele Unite (52%) şi în China (56%) mai mult de unul din doi consumatori a evitat comerciantul şi a interacţionat direct cu brandul.
„Atunci când interpretăm rezultatele acestui studiu, ar trebui să ţinem seama că pentru mulţi consumatori din întreaga lume comerţul online este o noutate. De asemenea, trebuie ţinut cont şi de faptul că unele categorii de produse, aşa cum sunt cele standardizate precum electronicele şi electrocasnicele, se pretează mai mult pentru comerţul online, pe cînd altele consumatorii preferă să le achiziţioneze din magazinele convenţionale. În Romînia, retailul online este încă la început, însă potenţialul există, iar noi ne aşteptăm să vedem rate constante de creştere pe acest segment în următorii câţiva ani”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC Romania.
Cele 10 mituri spulberate în cadrul raportului includ atât tipurile de dispozitive electronice folosite de catre consumatori pentru cumpărături până la viitorul profil al consumatorului internaţional.
Mitul 1. Platformele de social media vor deveni în curand un canal indispensabil pentru comerţul cu amănuntul.
Analizate independent, platformele social media nu par să devina canale importante de comerţ cu amănuntul în viitorul apropiat. Totuşi, devin din ce în ce mai populare în fiecare an şi generează un procent tot mai mare de cumpărături pe toate canalele, nu numai pe cele online.
Mitul 2. În viitor, magazinele se vor transforma în saloane de prezentare.
O parte dintre cumpărătorii de pe canale multiple afirmă că apelează la cercetarea ofertei în online, însă mai mulţi dintre aceştia preferă să cumpere produsele de la un magazin tradiţional.
Mitul 3. Tableta va depăşi în curând calculatorul personal în topul preferinţelor privind dispozitivul electronic utilizat pentru cumpărături online.
Cumpărătorii folosesc într-o proporţie covârşitoare calculatoarele personale pentru a realiza cumpărături online. Tabletele şi telefoanele inteligente nu par să recupereze teren în viitorul apropiat, însă există potenţial ca acestea să devină mai importante pentru alte etape din procesul de cumpărare.
Mitul 4. Pe măsura ce lumea devine mai conectată, consumatorii internaţionali devin din ce în ce mai asemănători.
Cu toate că se cumpară mai mult ca niciodată de la comercianţii internaţionali, depăşindu-se chiar şi graniţele prin intermediul serviciilor online, există în continuare o gamă largă de diferenţe locale în comportamentul consumatorilor.
Mitul 5. China reprezintă modelul viitorului pentru piaţă online de comerţ cu amănuntul.
China se afla într-o poziţie fruntaşă în ceea ce priveşte o serie de tendinţe-cheie, însă modelul lor online şi optiunile multiple pentru cumpărături sunt unice.
Mitul 6. Comercianţii domestici vor avea mereu avantajul pieţei locale de desfacere faţă de comercianţii internaţionali.
Comercianţii străini îşi fac loc pe listele de furnizori preferaţi ai consumatorilor pentru comerţul cu amănuntul de pe canale multiple.
Mitul 7. Jucătorii internaţionali care acţionează exclusiv în online (precum Amazon) vor avea mereu un avantaj asupra jucătorilor domestici.
Mulţi dintre jucătorii domestici care acţionează exclusiv în online au un avantaj competitiv propriu.
Mitul 8. Comercianţii sunt mai bine poziţionaţi decât brandurile pentru că se afla mai aproape de consumator.
Consumatorii cumpără direct de la producători şi mulţi nu mai fac o diferenţiere între comercianţi şi brandurile preferate.
Mitul 9. Comercianţii online vând produse şi pe alte canale.
Consumatorii cheltuiesc mai mult în favoarea comercianţilor preferaţi care se află pe canale multiple şi nu se reorientează pur si simplu către un canal diferit.
Mitul 10. Preţurile mici reprezintă principalul factor în decizia consumatorului de a cumpăra de la comercianţii preferaţi.
Cumpărătorii apreciază calitatea şi brandurile inovatoare în defavoarea preţului atunci când cumpără de la comercianţii preferaţi de pe canale multiple.