Povestea de 140 de ani a jeanşilor Levi's 501

0
Publicat:
Ultima actualizare:
levis 501

Compania americană Levi Strauss & Co obţine în 1873 patentul pentru a realiza modelul de blugi 501, obiect vestimentar devenit un simbol.

Celebrul brand american Levi's aniversează zilele acestea 140 de ani de la lansarea pe piaţă a celebrului model de jeans 501, pantalonul care a inspirat generaţii şi care face parte din viaţa de zi cu zi a milioane de oameni.

Fondată încă din anul 1853 de afaceristul german Levi Strauss, compania Levi Strauss & Co a obţinut în 1873 patentul pentru a realiza primii pantaloni din denim, caracterizaţi de anumite paricularităţi de croială. Jacob Davis a realizat jeansul indigo în prima fabrică a companiei, construită în San Francisco, iar obiectul vestimentar a fost purtat iniţial de muncitori.

Modelul 501 ar fi apărut totuşi în 1890, an în care a expirat patentul şi loturile de produse au fost botezate cu cifre. Loturile care începeau cu cifra cinci conţineau produse de cea mai bună calitate.

Generaţia în blugi
Criticul de modă Alin Gălăţescu vorbeşte despre jeans ca fiind produsul fundamental al secolului XX: „Jeansul are o conotaţie puternică în ceea ce presupune ideea de vis american, care se bazează foarte mult pe conceptul de libertate. Lucru cu atât mai interesant cu cât la începuturile sale era un produs destinat deţinuţilor. Apoi, bikerii americani au insuflat un nou elan jeanşilor, pentru ca în anii '70 să fie asociaţi cu ideea de libertate şi să devină simbolul unei generaţii. În anii 80 interesul s-a estompat, iar din '90 au avut din nou un succes fulminant.”

Generaţia în blugi este un fenomen care a cuprins şi România în anii '70, iar muzicianul Mircea Vintilă este unul dintre îndrăgostiţii iremediabil de „blugii bleu jandarm”, după cum spun şi versurile unui cunoscut cântec din repertoriul său.

„Eu şi mulţi dintre colegii mei am făcut o pasiune pentru aceşti jeanşi, iar moţul Florian Pittiş era cel mai îndrăgostit de ei, inclusiv de geaca Levi's. Era o stare de spirit, până la urmă emblema generaţiei noastre era cea a generaţiei în blugi. Eu fac şi am făcut dintotdeauna eforturi să obţin jeanşii doar din America. Marca asta nu se face decât acolo aşa cum trebuie. Şi Florian Pittiş se comporta exact la fel, îşi dorea numai blugii originali. Înainte de '89 îi trimitea cineva din State. Era o întreagă nebunie cu tipul ăsta de pantaloni, dar nu erau accesibili tuturor ca preţ. Îmi aduc aminte că apăruse în România şi varianta mai ieftină, Haiduc, ca să se poată bucura de blugi şi cei care nu aveau posibilitatea să facă rost de original”, ne-a povestit artistul.

Reinventare
Compania Levi`s a încercat cu ocazia acestei aniversări să revitalizeze interesul pentru modelul 501 şi a realizat prima pereche de Levi`s care nu este confecţionată din denim. Chiar dacă Levi`s este cel mai mare nume din industria confecţionării de jeanşi, compania s-a confruntat cu scăderea profiturilor cu până la 42% între anii 1998 şi 2005.

Cotidianul britanic „The Guardian“ notează că în ultima perioadă magazinele vintage au înregistrat o creştere a cerinţei pentru modelul clasic al blugilor Levi's, însă acest lucru nu reprezintă o garanţie pentru revenirea la succesul pe care brandul l-a cunoscut în anii '60, '70 şi '90, de exemplu. „Mai mult ca sigur este un brand iconic, dar întrebarea este pentru cine? Concurenţa este mult mai mare acum decât era în anii '90. Acum există branduri care se bazează pe valoare, branduri de lux sau producători care se axează pe un anumit segment“, se arată sceptic Stephen Cheliotis, preşedintele Consiliului Brandurilor din Marea Britanie.

Gălăţescu crede că o eventuală revenire a modelului clasic de jeans va fi legată nu neapărat de aniversarea celor 140 de ani, cât de o anumită ciclicitate a modei: „Blugii skinny sunt de multă vreme la modă şi este vremea să ne întrebăm cât mai purtăm acelaşi lucru. Aşa că se încearcă, oarecum, o întoarcere la origini. Cert este că jeans-ul se dovedeşte un produs extrem de versatil, de unde şi rezistenţa lui în timp.“

Rebeli şi preşedinţi
Jeans-ul a fost reinterpretat mai mult decât orice altă piesa vestimentară, a cucerit nu doar oamenii  simpli, ci şi celebrităţi din ultimii 60 de ani, cum au fost Marlon Brando sau James Dean, rebelii prin definiţie, dar şi pe actualul preşedinte american, Barack Obama. Acesta n-a realizat însă un precedent la Casa Albă: faimoşii Levi's au fost purtaţi şi de JFK. Şi divele, începând cu Marilyn Monroe, au purtat Levi's, fără să se teamă că aceasta le-ar afecta feminitatea. Nu degeaba revista „Time Magazine“ a numit pantalonii Levi’s 501  „Piesa vestimentară a secolului 20“, în defavoarea fustei mini şi a clasicei rochii negre. 

Cei mai scumpi blugi
Primul record de preţ a fost înregistrat în 2005, când nişte jeanşi Levi's vechi de 115 ani au fost achiziţionaţi cu 60.000 $ la o licitaţie pe eBay, de un colecţionar japonez care a dorit să ramână anonim. În 2008,  recordul a fost spulberat de casa Dussault Apparel cu două perechi de Dussault Apparel Thrashed Denim, cu aur de 18K şi diamante colorate, cu preţul de 250.000 $ şi, în acelaşi an, de o pereche de blugi de la Secret Circus, cu diamante pe buzunar, evaluaţi la 1,3 milioane de dolari. 

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite