FOTO Faţa umană a modei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
12 modele cu dizabilităţi au defilat în scaune cu rotile la cea de-a patra ediţie a evenimentului Atipic Beauty de la Cluj-Napoca FOTO: Facebook
12 modele cu dizabilităţi au defilat în scaune cu rotile la cea de-a patra ediţie a evenimentului Atipic Beauty de la Cluj-Napoca FOTO: Facebook

Industria creaţiei vestimentare încearcă în ultimii ani să-şi folosească atracţia exercitată asupra publicului consumator pentru a pune în lumină anumite cazuri sociale sau pentru a strânge fonduri destinate ajutorării celor mai puţin norocoşi. Implicarea caritabilă a jucătorilor din industria modei se face simţită şi în România.

Universul fascinant şi, aparent, superficial al modei, unde manechinele superbe, prezentările spectaculoase ale designerilor celebri şi vedetele reprezintă tot atâtea motive pentru care ochii unei lumi întregi sunt în permanenţă îndreptaţi spre această zonă, este un vehicul perfect de promovare a unor cauze nobile. Motiv pentru care organizarea unor evenimente caritabile a devenit o modă în sine pentru mulţi actori importanţi ai industriei de miliarde de euro.

Inclusiv România urmează acest model, iar un exemplu lăudabil şi recent este show-ul de modă Atipic Beauty (trad. – Frumuseţe atipică), desfăşurat la Cluj-Napoca, la începutul acestei săptămâni, cu susţinerea criticului de modă Alin Gălăţescu, la iniţiativa Magdei Coman şi cu ajutorul Asociaţiei Open Your Heart, care are ca obiectiv principal promovarea imaginii persoanelor cu dizabilităţi.

„Atipic Beauty este un alt-fel de eveniment, în sensul că dacă, de regulă, se caută latura emoţională sau se pune accent pe disfuncţie. Acest eveniment încearcă să creeze firescul, să demonstreze că există frumuseţe dincolo de handicapul fizic, că frumuseţea ţine de nişte parametri mai profunzi, tocmai de aici şi numele evenimentului. Multe dintre modele sunt foste miss care au suferit diferite accidente, altele sunt studente la Medicină, personaje care dovedesc frumuseţe şi forţă“, spune Alin Gălăţescu despre prezentarea atipică aflată deja la cea de-a patra ediţie.

Puterea exemplului

Designerii români creează ţinute special pentru cele 12 modele care defilează pe podium în scaunul cu rotile, de data aceasta fiind vorba despre creatoarea de modă Simona Semen din Bucureşti, Rozalia Bot din Oradea, dar şi creaţii semnate Marie Ollie şi Yes Couture.

image

Criticul de modă Alin Gălăţescu, alături de modelele cu dizabilităţi din prezentarea Atipic Beauty, persoanele publice care au defilat alături de manechine şi prezentatoarea evenimentului, Cosmina Păsărin. FOTO: Facebook

Magda Coman este, la rândul ei, persoană cu dizabilităţi, dar şi iniţiatoarea acestui proiect. Iar dorinţa ei a fost ca Atipic Beauty să nu fie un eveniment în cadrul căruia se strâng fonduri, ci un eveniment cu scop social, care să schimbe modul în care societatea românească tratează şi priveşte persoanele cu dizabilităţi. „Vrem să fim percepuţi ca persoane normale, să nu mai existe discriminare, vrem să fie un semnal de alarmă, pentru că în România nu există nici acum facilităţi pentru utilizatorii de scaun rulant. Am organizat deja patru evenimente şi dorim să ajungă atât de cunoscut pe cât este Fashion Week şi, de ce nu, să devină o tradiţie în România“, speră persoana care a venit cu ideea unei astfel de acţiuni.

Magda Coman a vrut ca modelele implicate în defilări să arate cât se poate de mult ca o persoană normală pentru că ochiul public din România nu este încă pregătit, aşa cum se întâmplă în străinătate, să se izbească de o anumită diformitate fizică. „În străinătate sunt prezente persoane cu dizabilităţi fizice mai mult decât evidente, dar mentalitatea noastră este încă destul de în urmă ca să poţi veni cu astfel de abordări. Am cosmetizat evenimentul acesta ca să aibă şanse de reuşită, pentru că societatea trebuie obişnuită cu astfel de exemple“, consideră Magda Coman.

Şi pentru a da un exemplu de eveniment de modă cu miză socială în care dizabilitatea fizică s-a aflat în prim-plan, chiar la Săptămâna Modei de la New York din această toamnă a avut loc o premieră: un model cu toate membrele amputate a defilat pe podium. În aplauzele celor prezenţi, Karen Crespo (31 de ani, foto), din California, a demonstrat că dizabilităţile fizice nu sunt un obstacol în lumea exclusivistă a modei.

image

„A fost un moment ireal. M-a ajutat să privesc viaţa mai optimist. Acum, simt că pot să ies în lume şi să merg încrezătoare în forţele proprii. Înainte, nu voiam decât să stau în casă şi să mă ascund de lume. Evenimentul m-a influenţat pozitiv şi m-a inspirat să ajut alţi oameni în situaţii similare“, a declarat Karen după eveniment, citată de postul de televiziune american ABC News. Femeia a fost invitată să defileze la prestigiosul eveniment de modă de Carrie Hammer, unul dintre designerii care şi-au prezentat colecţia pentru sezonul primăvară-vară 2015. 

Lecţie despre Ebola pe podiumul de modă

Nici manechinele de top nu sunt străine de astfel de iniţiative. La rândul ei, Naomi Campbell a pus pe picioare, în 2005, fundaţia Fashion for Relief, prin care organizează prezentări de modă în cadrul cărora invită pe podiumul de defilare persoane publice din diverse domenii, cu precădere din showbiz, în dorinţa de a strânge fonduri pentru diverse cauze. Astfel, în 2005 s-au adunat bani pentru victimele uraganului Katrina, în 2010 pentru supravieţuitorii cutremurului din Haiti, iar în 2011 show-ul a avut în centru tragedia lăsată în urmă de cutremurul şi tsunami-ul care au lovit Japonia.

image

Beyonce (stânga), împreună cu Naomi Campbell (centru)

Naomi se pregăteşte intens pentru următorul eveniment Fashion for Relief, care va avea loc în cadrul Săptămânii Modei de la New York şi de la Londra din februarie 2015, când marile case de modă îşi vor prezenta colecţiile pentru sezonul toamă-iarnă 2015. Iar cauza aleasă este pe „buzele lumii“ întregi la acest moment: virusul mortal Ebola.

image

Naomi (foto) speră ca astfel să atragă atenţia asupra pericolului reprezentat de virusul Ebola, dar şi să ajute în mod concret victimele acestei maladii. Modelul speră ca astfel de evenimente să aibă şi un rol educativ, ţinând cont de faptul că mulţi oameni încă nu realizează cât de periculos este virusul. Conform unor date publicate de ziarul american „New York Post“, organizaţia Fashion for Relief a reuşit să strângă până acum aproape 6 milioane de euro. 

Nici topmodelul Kate Moss nu uită să se implice în acţiuni caritabile în domeniul care a făcut-o celebră. Luna aceasta, considerată luna roz sau luna de informare şi prevenire a cancerului mamar, Moss a făcut echipă cu designerul Stella McCartney pentru lansarea unei colecţii de lenjerie intimă şi a unei şedinţe foto dedicate cauzei.

image

Kate Moss (stânga), alături de designerul Stella McCartney (centru)

Cu acest prilej, Kate Moss a pozat cu un sân aproape expus privirilor, însă uneori scopul scuză mijloacele în cel mai îndreptăţit mod cu putinţă. Stella McCartney, a cărei mame, Linda, a murit din cauza cancerului la sân în 1988, va dona un procent din vânzări pentru dotarea unui nou cabinet de efectuare a mamografiilor în cadrul Centrului Medical Linda McCartney din Liverpool, Marea Britanie.

Genţile lui Westwood, ajutor pentru Africa

Eforturilor caritabile în modă s-a alăturat de ceva timp şi Victoria Beckham, în cadrul campaniei Born Free, pentru a reduce numărul de copii din Africa născuţi cu SIDA, din cauza mamelor infectate. Beckham a lansat o colecţie de haine pentru cei mici, iar cu susţinerea Consiliului Creatorilor de Modă din America, al cărui preşedinte este nimeni alta decât designerul Diane von Furstenberg, şi a Annei Wintour, editorul-şef al revistei „Vogue“, ediţia din SUA, toate încasările obţinute din comercializarea acestor colecţii speciale vor fi folosite pentru a atinge obiectivele campaniei.

image

Victoria Beckham s-a implicat în campania „Born Free”

Nu putea să lipsească din acest „peisaj“ excentricul designer Vivienne Westwood, recunoscută pentru mesajele sociale pe care le transmite cu aproape fiecare colecţie lansată. Însă proiectul Ethical Fashion African Collection i-a atras în mod special atenţia marii doamne a modei britanice, ea realizând în postura de model o şedinţă foto chiar în Africa pentru a promova linia de genţi pe care a realizat-o în colaborare cu International Trade Centre, o organizaţie care sprijină efortul miilor de femei care muncesc în comunităţile africane marginalizate. De altfel, accesoriile sunt produse în mare parte în cel mai sărăcăcios cartier din Nairobi.

moda caritabila
Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite