SUA pierd „războiul informaţional“ în faţa Rusiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Naţiunea noastră (SUA) este învinsă de propaganda lui Putin, iar transmisiunile noastre internaţionale sunt de toată jena. Este inacceptabil“
„Naţiunea noastră (SUA) este învinsă de propaganda lui Putin, iar transmisiunile noastre internaţionale sunt de toată jena. Este inacceptabil“

Statele Unite ale Americii pierd în războiul informaţional dus cu Rusia, dar şi cu Statul Islamic sau alţi rivali, se arată într-un nou raport care îndeamnă la întărirea eforturilor propagandistice ale SUA.

Studiul potrivit căruia SUA pierd războiul informaţional în faţa rivalilor este ultimul dintr-o serie realizată de „Broadcasting Board of Governors“ (BBG), o agenţie federală înfiinţată în 1994 care are printre însărcinări şi menţinerea unui zid politic între Departamentul de Stat şi operaţiunile media finanţate de guvern, notează Reuters.

SUA se chinuie să ţină pasul cu propaganda, dar pierd

Cu un buget de 730 de milioane de dolari, BBG conduce transmisiunile media ale SUA din străinătate, inclusiv la radio, la televiziuni sau în mediul online. Printre publicaţiile conduse de BBG se află „Vocea Americii“ şi „Radio Europa Liberă/Radio Libertatea“, datorită căruia s-a putut contracara influenţa sovietică din spatele Cortinei de Fier din timpul Războiului Rece.

Raportul BBG, studiat de Reuters, se bazează pe estimările a 30 de profesionişti diplomatici din sfera publică şi din politica externă. Raportul nu susţine transformarea posturilor media finanţate de guvern în instrumente ale propagandei SUA, precizează Reuters. Însă, susţine că „zidul politic“ care separă această zonă de agenţiile de securitate americane este „supraestimat“, iar cei din media nu sunt mereu pe aceeaşi lungime de undă cu obiectivele politicii externe ale SUA.

Competitorii SUA, cei cu mesajele anti-americane, sunt în plin război informaţional, şi câştigă. Iar transmisiunile internaţionale ale SUA se chinuie să ţină pasul cu ei şi cu schimbările din peisajul media. Strategia internaţională a SUA privind comunicaţiile ar trebui construită din nou, de la 0“, se arată în raport.

Criza ucraineană este cea mai serioasă provocare pentru SUA

În ciuda unei extinderi modeste a programelor, de la anexarea Crimeei de anul trecut şi de la susţinerea ruşilor faţă de separatiştii ucraineni, Washingtonul este pur şi simplu depăşit de Kremlin, susţin diplomaţii occidentali şi alţi experţi.

Criza din Ucraina „este cea mai serioasă provocare pentru media internaţională a SUA, încă de la căderea Uniunii Sovietice“, declară co-autorul studiului S. Enders Wimbush, fost director al BBG şi director al „Radio Libertatea“.

Naţiunea noastră este învinsă de propaganda lui Putin, iar transmisiunile noastre internaţionale sunt de toată jena. Este inacceptabil“, a declarat şi preşedintele Comitetului Afacerilor Externe, Ed Royce.

Jeff Trimble, directorul adjunct al Biroului Internaţional al BBG a declarat că a creat sau a extins 25 de programe, în special în limba rusă, de la anexarea Crimeei din februarie 2014.

Agenţia a solicitat Congresului american 15 milioane de dolari în plus la buget pentru a contracara Rusia. BBG spune că audienţa din Ucraina, şi cea tradiţională şi cea online, s-a dublat din 2012, ajungând până la 7,5 milioane de oameni.

Forţele sunt inegale în războiul informaţional

Totuşi, Trimble a spus că forţele sunt inegale în războiul informaţional şi în influenţarea populaţiei ruse şi a vorbitorilor de rusă. Rusia a blocat transmisiunile SUA şi cheltuieşte, se pare, aproximativ între 400 şi 500 de milioane de dolari pe an pe transmisiunilor internaţionale. SUA cheltuie aproximativ 20 de milioane de dolari anual pe serviciile sale în limba rusă, spune Trimble.

Nu sunt bani. Suntem Lichtenstein faţă de cheltuielile Rusiei“, a declarat un diplomat occidental care urmăreşte îndeaproape subiectul, dar care a preferat să vorbească cu condiţia anonimatului, conchide Reuters.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite