Navele-fantomă, noua afacere a traficanţilor
0Samsarii de fiinţe umane au descoperit o metodă nouă de a face milioane de dolari: cumpără vapoare vechi, înghesuie în ele sute de imigranţi din ţări precum Siria şi Irak şi apoi lasă navele în derivă.
În ultimele două luni au existat trei cazuri în care vapoare umplute până la refuz cu sirieni şi irakieni au fost părăsite de echipaje la distanţe mici de coastele unor ţări europene precum Grecia şi Italia. Două dintre aceste cazuri au avut loc în aceeaşi săptămână, iar unul dintre vapoare în cauza naviga sub pavilion moldovenesc. Astfel de curse sunt o afacere profitabilă pentru traficanţii de fiinţe umane, care cumpără vapoare vechi, pe care îmbarcă sute de imigranţi care încearcă să fugă din ţări măcinate de războaie precum Siria şi Irak, sperând să-şi croiască drum către Uniunea Europeană.
În noiembrie, un astfel de vapor cu 700 de imigranţi ilegali a fost abandonat în apele teritoriale ale Greciei, în largul coastelor insulei Ierapetra. Controlul la bordul vasului era asigurat de bărbaţi înarmaţi, identificaţi ulterior drept traficanţi de carne vie. Echipajul abandonase navă.
O lună mai târziu, scenariul se repeta, de data aceasta având la mijloc un vas înregistrat în Republica Moldova, care se îndrepta iniţial spre un port din Croaţia, dar a schimbat brusc cursul către Italia, unde a şi ajuns până la urmă. Nava, numită Blue Sky M, a fost abandonată în Marea Adriatică de echipaj, cu aproximativ 1.000 de imigranţi la bord – majoritatea sirieni şi irakieni.
De la bordul navei a fost emis un semnat SOS, dar nu de la sistemul radio al vasului, ci de către un pasager, care a sunat de pe telefonul său la numărul de urgenţă 112. Nava aparţinea societăţii Info Market , o firmă de apartament din Constanţa, deţinută de doi cetăţeni români, care ar fi vândut însă vaporul în decembrie unui cetăţean sirian.
3 milioane de dolari dintr-o cursă
Două zile mai târziu, un alt vas, cu 600 de imigranţi la bord, era părăsit în aceleaşi condiţii în largul ccoastelor italiene. La fel ca Blue Sky M, şi această navă, numită Ezadeen, şi-a luat pasagerii din Turcia, majoritatea fiind, de asemenea, refugiaţi sirieni care sperau să ajungă în UE. Preluaţi de poliţiştii italieni, aceştia au povestit că au plătit între 4.000 şi 8.000 de dolari pentru un bilet la bordul vaporului. Traficanţii au câştigat astfel în jur de trei milioane de dolari doar din acea cursă.
Astfel de incidente, dar la o scară mai redusă, s-au intensificat semnificativ în ultimul an, pe fondul războiului civil din Siria, în care au murit peste 200.000 de oameni, dar şi a ravagiilor făcute de gruparea teroristă Statul Islamic în Irak şi în Siria. În anul care s-a încheiat, 3.500 de persoane au murit încercând să traverseze Mediterana pentru a ajunge ilegal în UE. Alţi 200.000 au fost salvaţi de autorităţi de pe vapoare care transportau imigranţi ilegali.
Moldova, prietenoasă cu patronii de vapoare
Blue Sky M era înregistrată în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, care are statut de zonă economică liberă până în 2030. Portul este singurul din Republica Moldova cu acest statut, aflându-se foarte aproape şi de graniţele cu România şi Ucraina. În august 2012, în jur de 170 de vapoare navigau sub pavilion moldovenesc. Primul vapor fusese înregistrat în 2007.
O anchetă realizată de Europa Liberă a arătat că toate erau deţinute de companii străine, care preferau să le declare aici pentru a beneficia de legislaţia mai laxă. O altă ramură a afacerii a fost scoasă la iveală de o investigaţie realizată de HotNews.md, care arăta cum multe nave sunt înregistrate în Republica Moldova cu scurt timp înainte de a fi vândute la fier vechi şi distruse.
Aproximativ 1.000 de imigranţi ilegali au fost salvaţi de la bordul vasului Blue Sky M, înregistrat în Republica Moldova.
Citeşte şi:
De la începutul săptămânii, două nave care transportau peste o mie de imigranţi din Orientul Mijlociu şi Africa au fost abandonate de echipaj în apele periculoase din sudul Italiei. Potrivit unei analize „The Guardian”, acestea nu sunt incidente izolate, ci reprezintă noua strategie a „contrabandiştilor de fiinţe umane” pentru a aduce în Europa refugiaţi de la care primesc bani grei.
Nava cargo Blue Sky M, care a trimis un semnal SOS ieri pentru că ar fi avut 700 de imigranţi clandestini şi persoane înarmate la bord a andocat în portul italian Gallipoli, potrivit BBC.
Un vas cu aproximativ 700 de pasageri a transmis marţi un SOS pe când se afla în Marea Ionică, în largul coastelor insulei greceşti Corfu, după ce la bord au fost depistaţi mai mulţi bărbaţi înarmaţi. Vaporul navighează sub steag moldovenesc şi este deţinut de o companie înregistrată în România.