Vrem taxe auto!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taxarea autovehiculelor în România nu are nicio raţiune ecologică, ci doar umflarea rapidă a bugetului. Puţine ţări europene înţeleg că motorizarea extremă a societăţilor duce către otrăvirea fără precedent a aerului şi reducerea drastică a calităţii vieţii.

Există vreo raţiune ecologică în taxarea autovehiculelor în România? Taxa auto pentru maşini cu Euro 3 şi 4 este mai mare decât pentru Euro 1 şi 2. Se pare că statul român lucrează împotriva mediului înconjurător, iar criteriul de taxare este volumul mare de achiziţii de maşini cu Euro 3 şi 4. A la roumaine. Până să avem o analiză exhaustivă şi pe taxarea auto din România putem să privim critic la ceea ce se întâmplă în statele surori din uniunea Europeană.

Modul în care guvernele UE taxează maşinile are un impact considerabil asupra asimilării vehiculelor mai eficiente, se arată în ultima parte a unui studiu Transport&Environment, numit „Cât de curate sunt maşinile Europei – 2014”. Ţările cu cele mai scăzute niveluri de emisii de CO2 la automobilele noi tind să aibă taxe de înscriere în circulaţie şi taxe pentru maşinile companiilor puternic graduate în acord cu emisiile de carbon. Ele au o influenţă mare asupra alegerilor celor care achiziţionează automobile noi. Statele care nu încurajează vehicule eficiente din perspectiva consumului de combustibil „importă” creştere economică bazată fundamental pe consumul ridicat de petrol.

În 2013 Olanda a înregistrat cele mai scăzute emisii de CO2 de la vehicule noi dintre toate cele 28 de state membre UE. Emisiile de CO2 din masini noi in Olanda sunt la 109g/km. Acest număr exprimă şi a doua cea mai bună reducere a emisiilor în ultimii 5 ani în Europa. În 2008 s-au impus limite imperative de reducere a emisiilor de CO2 la 30,4%. Această performanţă a Olandei se datorează în mare parte faptului că taxa de înscriere a autovehiculului este radical influenţată de economia combustibilului, dar şi de reducerea până la eliminarea taxelor de circulaţie pentru vehiculele cu emisii reduse (inclusiv pentru maşinile electrice). Guvernul Olandei a făcut şi o diferenţiere în privinţa emisiilor de CO2 incluzând „beneficii în natură” pentru vehicule ale companiilor – taxele pe acestea au fost în treptat scăzute – cu o scădere semnificativă în 2012 – încurajând achiziţionarea de automobile cu emisii reduse.

În contrast, emisiile medii ale Germaniei din maşini noi se ridică la 136,1 k/km, cel mai slab performer din UE15. Germania, cea mai mare piaţă auto din Europa cu aproape 3 milioane vehicule înregistrate în 2013, nu are o taxa de înscriere semnificativă. Taxele anuale de circulaţie în Germania sunt atât de slab acordate cu cu emisiile de CO2 (o taxa liniară de 2 Euro/g/km peste un prag dat) încât nu au niciun efect asupra alegerii consumatorului. Beneficiile în natură pentru o maşină achiziţionată de o persoană juridică, la 12% din preţul maşinii pe an, constituie o subvenţie uriaşă, însă nediferenţiată pe criteriul emisiilor de CO2. Peste toate acestea, guvernul federal promovează o schemă de etichetare atât de contraintuitivă încât evaluează, spre exemplu, un Porsche Cayenne cu emisii de CO2 de 191 g/km precum un Citroen C3 cu emisii de 114 g/km. [1]

Taxele pe autovehicule graduate conform emisiilor de CO2 au avut însă şi o consecinţă negativă: au încurajat achiziţionarea unui număr mai mare de maşini diesel care sunt cauza majoră a poluării în mediul urban şi a aproximativ 400.000 de morţi premature în fiecare an. Pe lângă faptul că taxele pe carburant Diesel sunt ceva mai scăzute la nivel european, autovehiculele pe motorină au mai puţin cu 15% emisii de CO2 la nivelul ţevii de eşapament decât maşinile pe benzină, deci pot beneficia mai mult de subvenţiile oferite.

Maşinile Diesel reprezintă jumătate din toate maşinile noi vândute în UE. Însă nu e cazul Olandei unde doar o maşină nouă din 4 este pe motorină, sau al Danemarcei (una din 3). Aceste două ţări au sisteme de impunere specifice care suprataxează dieselul ţintind penalizarea contribuţiei motorinei la poluarea aerului (alte elemente, şi nu doar CO2).

Clubul naţiunilor bogate, OECD, a clasat Germania ca a treia ţară în topul subvenţiilor pentru achiziţionarea de maşini în companii. Belgia este lider în acest top. OECD a arătat şi că „efectele ecologice în statele membre OECD s-ar îmbunătăţi mult dacă s-ar sfârşi subtaxarea maşinilor din companii, în special pe componenta de distanţă”. [2]

Greg Archer, cercetător al pieţei de autovehicule şi colaborator al Transport & Environment, spune că „ţările fabricante de autovehicule oferă subsidii uriaşe pentru utilizarea privată a maşinilor din companii. Prin aceasta, ele încurajează utilizarea inutilă a unor maşini mai mari şi mai poluante. Guvernele trebuie să stopeze aceste permise de poluare prin creşterea taxelor pe maşinile din companii şi încurajarea achiziţionării de vehicule mai curate”.

Primele reguli obligatorii ale UE privind emisiile de carbon cer producătorilor de maşini să îşi limiteze emisiile medii pe autovehicul la un maximum de 130 g de CO2 pe kilometru până în 2015 şi 95 g până în 2021.

În 2013, emisiile medii de CO2 din toate maşinile din UE (măsurate în testul oficial de către producători) au fost 127 g/km, o reducere cu 4% faţă de 2012. În medie, ţinta pe 2015 a fost atinsă cu doi ani mai devreme.

Cu toate acestea, datele oficiale trebuie private cu precauţie, spun cei de la T&E, pentru că doar jumătate din îmbunătăţirile măsurate în testele oficiale se întâmplă şi pe carosabil, în lumea reală. [3] Aceasta se întâmplă pentru că există o veritabilă prăpastie (de 31%) între testele oficiale şi economia de CO2 din lumea reală.

Autovehiculele sunt responsabile de 15% din emisiile totale de CO2 în Europa.

image

[1]http://www.transportenvironment.org/press/porsche-suv-get-%E2%80%98green-rating%E2%80%99-under-new-german-labelling-scheme

[2] http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm

[3]http://www.transportenvironment.org/publications/2014-mind-gap-report-manipulation-fuel-economy-test-results-carmakers

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite