Imperiul de ciocolată al preşedintelui ucrainean Petro Poroşenko este de vânzare
0În mod normal, scoaterea la vânzare a companiei producătoare de dulciuri a preşedintelui ucrainean i-ar face pe eventualii cumpărători să se implice imediat. Însă, în ciuda faptului că Poroşenko deţine fabrici în patru ţări şi are vânzări anuale de 1,2 miliarde de dolari, imperiul de ciocolată se poate dovedi greu de vândut pentru că proprietarul ei este liderul unei ţări aflate în plin conflict.
Producători internaţionali de ciocolată, ca Nestle sau Mondelez – Cadbury, ar trebui să fie încântaţi că „regele ciocolatei“, Petro Poroşenko, îşi vinde imperiul. Însă faptul că este preşedintele unei ţări instabile goneşte potenţialii cumpărători, notează „Business Insider“.
Pe hârtie, Roshen este o afacere bună
După ani în care a combinat cariera sa de patron miliardar al fabricilor de dulciuri cu diverse funcţii în stat, Poroşenko a promis, când a fost ales preşedintele Ucrainei în mai, că va vinde „Roshen“, imperiul său dulce numit după cele două silabe ale numelui său de familie. De atunci, a angajat consultanţi financiari de la Rothschild, dar şi compania locală „Investment Capital Ukraine“ pentru a trezi interesul investitorilor.
Pe hârtie, investitorii ar trebui să fie tentaţi. Europa de Est este o regiune cu o piaţă bună a dulciurilor, reprezentând 12,8% din vânzările globale de dulciuri, în ciuda unei densităţi mai mici a populaţiei. Roshen este cel de-al doilea cel mai mare producător al regiunii, pe locul 18 în lume ca vânzări, potrivit topului 100 al industriei de dulciuri.
Lăsând la o parte principalele fabrici din Ucraina, Roshen are fabrici în ţări membre UE, ca Lituania şi Ungaria, dar şi în Rusia. Într-o regiune unde gustul este încă dominat de tradiţii, cutiile de bomboane cu nume ca „Seara în Kiev“ sau „Desert Regal“ reuşesc să ţină piept mărcilor de ciocolată globale.
Deşi ar putea fi vândută pe bucăţi, compania Roshen se spune că are are un preţ de vânzare de 1,5 miliarde de dolari, fapt care o face prea mare pentru a fi achiziţionată întreagă de cumpărătorii ucraineni.
Astfel, compania ar fi o ţintă perfectă pentru firme ca Nestle din Elveţia sau Mondelez din SUA care deţine şi Cadbury din Marea Britanie. Ambele companii investesc în regiune şi nu se dau înapoi de la achiziţionarea mărcilor locale.
Nestle a cercetat piaţa ucraineană, spun sursele, în timp ce Mondelez a anunţat în aprilie că va cheltui 110 milioane de dolari pentru a-şi deschide cea de-a cincea fabrică în Rusia, în cursul anului viitor.
Însă găsirea unui cumpărător pentru o companie asociată cu un lider din timp de război nu este o treabă simplă. Până anul trecut, Rusia a reprezentat o cincime din vânzările Roshen. Dar Moscova a interzis importurile de ciocolată Roshen anul trecut, având ca motiv oficial îngrijorări privind siguranţa şi sănătatea produselor. Astfel, fabricile Roshen din Rusia au fost închise în martie 2014, dând naştere unui caz penal despre care Kievul spune că este motivat politic. Din iulie, Rusia a interzis toată ciocolata ucraineană.
În ciuda conflictului, ar exista şanse de vânzare
Kievul spune că forţele ruse au susţinut rebelii separatişti din estul Ucrainei într-un conflict ce a ucis peste 3.000 de oameni, deşi de aproape două săptămâni este în vigoare un armistiţiu între cele două părţi. Moscova a anexat Crimeea în martie, iar preşedintele rus Vladimir Putin numeşte estul Ucrainei „Novorossia – Noua Rusie“, deşi încă neagă implicarea în conflict, conform „Business Insider“.
Însă, cei care sunt implicaţi în vânzarea Roshen spun că există şanse de vânzare a companiei, în ciuda conflictului. „S-a realizat contactul cu potenţiali cumpărători, dar totul se află într-o fază preliminară“, mărturiseşte o sursă care îşi doreşte anonimatul, deoarece procesul vânzării este privat. „Aceasta este o situaţie complicată şi orice vânzare nu poate avea loc în doar câteva săptămâni. Nu vă aşteptaţi la nimic făcut în grabă“, adaugă sursa.
Economişti care urmăresc cu atenţia tranzacţia spun că, dată find situaţia politică încordată din Ucraina, orice proces de vânzare va fi complicat din cauză că o logică strategică şi comercială nu se mai aplică. Jucători internaţionali mari nu vor licita înainte ca acest conflict să fie clar încheiat, spun experţii.
Roshen nu a răspuns imediat mesajului de lămuriri al jurnaliştilor „Business Insider“. „Investment Capital Ukraine“ nu a putut fi contactată, iar Rothschild a refuzat să comenteze, confirmând însă că a fost angajată drept consultant.
Roshen ar trebui să fie o companie atractivă pentru producătorii mici şi mijlocii de ciocolată care sunt dornici să se extindă în pieţele emergente şi dispuşi să „navigheze“ prin bruiajul politic din regiune.
Mars, cel mai mare producător de ciocolată al lumii, este puţin probabil să se implice deoarece este interesat de vinderea propriilor mărci. Însă, pe lângă Nestle şi Mondelez, printre investitorii interesaţi s-ar putea număra compania coreeană Lotte, care a intrat în regiune în 2010, o dată cu achiziţionarea Wedel din Polonia de la Kraft Foods, dar şi producătorul turc Ulker, conchide „Business Insider“.