Documentarele care merg la Oscar: poveşti despre abuzuri în armată şi Biserică, lupta cu HIV şi muzicieni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
"The Invisible War" vorbeşte despre abuzurile sexuale în Armata americană
"The Invisible War" vorbeşte despre abuzurile sexuale în Armata americană

Academia Americană de Film a făcut publice cele 15 filme de non-ficţiune rămase în cursa pentru o statuetă Oscar, din 126 eligibile, un număr record pentru această categorie.

Anul acesta, procesul de vot la categoria Documentar a experimentat modificările pentru care regizorul Michael Moore a militat anul trecut şi pentru care şi-a exprimat regretul mai târziu. În loc să fie votate de un comitet ales dintre cei 160 de membri ai Academiei incluşi în breasla documentariştilor, cele 126 de filme au fost supuse votului tuturor. Deşi mai democratic, procesul i-a pus la grea încercare pe cineaşti şi producători, pentru că 126 de documentare presupune foarte mult timp alocat vizionării lor.

Potrivit reprezentanţilor Academiei, citaţi de „Variety”, fiecare membru a fost obligat să vadă o listă de zece filme, în aşa fel încât toate cele 126 să fi fost bifate. În felul acesta, procesul în sine naşte alte întrebări despre legitimitatea selecţiei. Pe 10 ianuarie, din cele 15 vor rămâne doar cinci documentare nominalizate la Oscar. 

Cele 15 filme aduc poveşti şi abordări diferite. „Ai Weiwei: Never Sorry” se concentrează pe povestea unui artist vizual ale cărui mesaje politice i-au adus închisoarea, dar şi celebritate pe reţelele sociale, „Bully”, în regia lui Lee Hirsch, se ocupă de un subiect îndelung dezbătut peste Ocean, cel al hărţuirii în şcoli, „Chasing Ice” vine cu un mesaj ecologist, dar şi cu imagini superbe cu gheţari, iar „Ethel” e un portret intimist al văduvei lui Robert F. Kennedy, realizat de fiica acesteia, Rory Kennedy. 

Documentar realizat în arest

Despre conflictul dintre Israel şi Palestina vorbeşte în imagini „5 Broken Cameras”, în timp ce „The Gatekeepers” aduce informaţii inedite din culisele agenţiei secrete Shin Bet, din Israel. „The House I Live In” pledează pentru o altă politică în lupta împotriva drogurilor, în SUA, iar „How to Survive a Plague”, în regia lui David France – probabil cel mai premiat film din calup – documentează o perioadă neagră în istoria recentă, aceea în care diagnosticul SIDA însemna moarte. 

„The Invisible War” a făcut senzaţie la Festivalul de la Sundance, anul trecut, când a câştigat premiul publicului, dezvăluind amploarea abuzurilor sexuale din armata americană şi felul în care au fost ele tratate de autorităţi de-a lungul timpului. Despre sex şi pedofilie, dar în Biserica Catolică, vorbeşte şi Alex Gibney în „Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God”.

Sistemul de sănătate american e disecat în „The Waiting Room”, regizorul filmând camera de aşteptare la Urgenţe a unui spital din Oakland. Unul dintre favoriţii criticii, „Searching for Sugar Man” spune povestea unui muzician, Rodriguez, devenit celebru în Africa de Sud, în anii 70. „This is Not a Film”, adus pe ascuns peste graniţa Iranului, documentează perioada de arest la domiciliu a cineastului Jafar Panahi, care îşi aştepta sentinţa.  

Nominalizările la Oscar vor fi anunţate pe 10 ianuarie, iar Gala va avea loc pe 24 februarie, la Los Angeles.

Cele 15 documentare semifinaliste:

 „Ai Weiwei: Never Sorry”, regia Alison Klayman

„Bully”, regia Lee Hirsch

„Chasing Ice”, regia Jeff Orlowski

„Detropia”, regia Heidi Ewing şi Rachel Grady

„Ethel”, regia Rory Kennedy

„5 Broken Cameras”, regia Emad Burnat and Guy Davidi

„The Gatekeepers”, regia Dror Moreh

„The House I Live In”, regia Eugene Jarecki

„How to Survive a Plague”, regia David France

„The Imposter”, regia Bart Layton

„The Invisible War”, regia Kirby Dick

„Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God”, regia Alex Gibney

„Searching for Sugar Man”, regia Malik Bendjelloul

„This Is Not a Film”, regia Jafar Panahi şi Mojtaba Mirtahmasb

„The Waiting Room”, regia Peter Nicks

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite