Banca Mondială şi România semnează un acord pentru reducerea abandonului şcolar şi creşterea numărului de studenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tranziţia către învăţământul superior este mult scăzută din cauza 
abandonului şcolar în creştere şi a rezultatelor slabe la
Bacalaureat FOTO: Arhiva Adevărul
Tranziţia către învăţământul superior este mult scăzută din cauza abandonului şcolar în creştere şi a rezultatelor slabe la Bacalaureat FOTO: Arhiva Adevărul

Vicepreşedintele Băncii Mondiale pentru Europa şi Asia Centrală (ECA), Laura Tuck, şi Ministrul Finanţelor Publice din România, Eugen Teodorovici, au semnat vineri un acord de împrumut a 200 de milioane de euro pentru Proiectul privind Învăţământul Secundar din România (Romania Secondary Education Project - ROSE), care va fi implementat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice în următorii şapte ani.

 ROSE, cel mai mare proiect privind învăţământul sprijinit de către Banca Mondială în Europa şi Asia Centrală, are drept obiectiv sporirea şanselor studenţilor de a finaliza cu succes ciclul învăţământului terţiar, scrie Agerpres.

"Este o onoare pentru mine să mă aflu astăzi aici şi să semnez acest acord în numele Băncii Mondiale', a declarat Laura Tuck, Vicepreşedinta ECA  a Băncii Mondiale. 'Evenimentul de astăzi reprezintă o dovadă a performanţei României şi a dialogului excelent dintre Guvern şi Banca Mondială, şi recunoaşte importanţa educaţiei de calitate pentru toţi românii. Forţa de muncă bine calificată şi mai productivă este un element critic pentru a susţine creşterea economică în viitor", a declarat vicepreşedintele Băncii Mondiale, Laura Tuck.

Proiectul ROSE este destinat să ajute Guvernul României şi sistemul de educaţie să gestioneze tranziţia de la liceu la facultate şi să majoreze rata de promovare a învăţământului terţiar, orientându-se către şcolile şi grupurile de studenţi care au cel mai ridicat risc de eşec.

Abandonul şcolar

Rata înscrierilor în învăţământul secundar superior este ridicată, însă tranziţia către învăţământul superior este mult scăzută, din cauza abandonului şcolar în creştere şi a rezultatelor slabe la examenul de Bacalaureat, potrivit Ministerului Educaţiei.

Din datele Institutului Naţional de Statistică (INS) reiese că rata brută a înscrierilor în învăţământul superior a crescut de la 75% la 94,9% din 2005 până în 2012. În anul şcolar 2012-2013 erau înscrişi 776.616 elevi în 1.605 de licee din România. Cu toate acestea, media abandonului şcolar la nivelul liceelor a crescut de la 2,2% la 3,8% din 2009 până în 2011, în procent mai mare în liceele tehnologice (5,3% în 2011), precum şi în liceele din mediul rural, respectiv aproximativ 7% în clasa a XI-a în 2012.

39% din elevi termină liceul cu o diplomă de Bac

În aceeaşi perioadă, rata de absolvire cu diplomă de bacalaureat a elevilor în vârstă de 18 ani s-a diminuat de la 63,4% la 39,2%, în mare parte din cauza modificării procedurilor de derulare a examenului. În medie, rata de absolvire la Bacalaureat a scăzut de la 78% la 58% din 2009 până în 2013, rezultate mai scăzute fiind înregistrate la liceele tehnologice (aproape 20% în unele cazuri).

Astfel, datele arată că, în anul şcolar 2013-2014, 100.000 de elevi fie nu au promovat examenul de Bacalaureat, fie nu au participat la acest examen.

În învăţământul superior, provocările cu care se confruntă studenţii, în primii ani, sunt considerate similare cu cele care conduc la o rată scăzută a tranziţiei de la învăţământul liceal la învăţământul superior. Astfel, 20.000 de studenţi au abandonat studiile universitare, în anul academic 2013-2014, în primii doi ani de studiu, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.

Studenţii consideraţi în situaţie de risc de abandon a universităţii fac parte, de regulă, din următoarele categorii: cei care au intrat la universitate cu note mici la examenul de bacalaureat; cei care provin din mediul rural sau grupuri socio-economice dezavantajate; studenţi de etnie romă.

"Aceşti studenţi se confruntă deseori cu probleme academice şi de adaptare în timpul anilor universitari, probleme care conduc la rezultate inferioare colegilor de an şi la o tendinţă de izolare socială în comunitatea universitară. Fără un sprijin adecvat, aceşti studenţi sunt prea puţin în măsură să identifice modalităţi adecvate prin care să evite rezultatele scăzute şi părăsirea timpurie, care pe termen lung au ca efect excluziunea socială", susţine Ministerul Educaţiei.


Costurile învăţământului universitar îi împovărează pe studenţi. ANOSR reclamă taxe discreţionare

Universităţile compensează subfinanţarea de la stat din buzunarul studenţilor, care au de plătit de la an la an taxe tot mai mari pentru a putea continua cursurile. Diferenţele de costuri sunt consistente de la o universitate la alta, chiar şi în cazul celor cu acelaşi profil, iar unele instituţii de învăţământ solicită studenţilor taxe interzise de lege.

Ministerul Educaţiei vrea să aloce peste 62.000 de locuri la buget, pentru anul I de licenţă

Ministerul Educaţiei propune peste 62.000 de locuri la buget la licenţă, 35.600 de locuri la buget la masterat şi alte 3.000 la doctorat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru anul viitor.

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite