STUDIU Consiliul Naţional al Elevilor:  28% dintre elevi nu se simt în siguranţă în şcoli din cauza violenţei

STUDIU Consiliul Naţional al Elevilor:  28% dintre elevi nu se simt în siguranţă în şcoli din cauza violenţei

28% dintre elevi nu se simt în siguranţă în şcoli.

Ultimul raport realizat de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) arată o realitate îngrijorătoare: 28 % dintre elevii din România nu se simt în siguranţă în şcoli sau se simt doar parţial în siguranţă. Principala explicaţie a specialiştilor în privinţa acestui fenomen este că violenţa din societate ajunge să se reflecte şi în şcoli. Astfel, starea de teamă pătrunde chiar şi într-un spaţiu în care copiii ar trebui să se simtă în siguranţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Violenţa în instituţiile de învăţământ devine un fenomen tot mai îngrijorător, afectându-i atât pe elevi din punct de vedere al stimei de sine cât şi în privinţa rezultatelor şcolare ale acestora, explică specialiştii în Educaţie. Ei mai afirmă că violenţa fizică, dar şi cea psihologică creează un mediu dăunător scopurilor educaţionale, creeându-se un climat de insecuritate şi total neproductiv.
 

„Siguranţa în şcoli şi respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii proprii reprezintă unele dintre principalele drepturi ale elevilor. Un procent alarmant, de 28% dintre elevi, îşi simt parţial pusă în pericol integritatea fizică şi/ sau morală, precum se poate observa şi în diagrama alăturată“, este precizat în „Raportul privind Implementarea Statului Elevului la nivel naţional“ elaborat de Consiliul Naţional al Elevilor.

Judeţele cu rata cea mai mare a şcolarilor care nu se simt în siguranţă în unităţile de învăţământ sunt: Sălaj, Sibiu, Suceava. La polul opus se află Bihor şi Tulcea.

 

 

Sursa: Consiliul Naţional al Elevilor

Care sunt cauzele

Specialiştii în Învăţământ spun că una dintre principalele cauze ale perpetuării stării de teamă a unora dintre elevi atunci când se află la şcoală este că aceştia se află în preajma unor colegi care manifestă comportamente violente. „Nu este necunoscut faptul că elevii devin din ce în ce mai influenţaţi de violenţa şi manifestările vulgare din mass- media şi din reţelele sociale, acestea prezentând de cele mai multe ori violenţa dintr-un punct atractiv, ca o oportunitate de divertisment, insuflând astfel în mintea adolescenţilor că aceste acte deviante sunt un lucru pozitiv, necesar pentru generaţia tânără. Injuriile, insultele şi ţipetele au devenit un lucru uzual în rândul tinerilor, atât în mediul şcolar cât şi în afara acestuia“, se arată într-un studiu privind violenţa în şcoli realizat în 2014.
 
Problema este cu atât mai gravă în timpul pauzelor, iar asta pentru că elevii nu sunt supravegheaţi, explică Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei „Edu Cer“. „În timpul pauzelor, copiii sunt de cele mai multe ori nesupravegheaţi. Imaginaţi-vă că per şcoală sunt doar doi-trei profesori care supraveghează sute elevi. Este imposbil să fii cu ochii pe toţi“.
 
Mai mult decât atât, sentimentul de teamă este cauzat şi de faptul că unii dintre profesorii de la clasă au un comportament mult prea autoritar în raport cu atribuţiile acestora, mai explică experţii.
 
„Ar trebuie construită o relaţie bazată pe încredere, pe ideea de parteneriat între elevi şi profesori. Să nu mai fie insuflată şcolarilor această teamă că dacă nu îşi vor învăţa pe de rost o lecţie vor fi aspru pedepsiţi de către cadrele didactice. Acest tip de interacţiune este unul comunist, chiar medieval. Copiii ar trebui să vină cu drag la şcoală, iar aceasta ar trebui să reprezinte o zonă de siguranţă şi confort psihic pentru elevi“, explică Marian Stas, specialist educaţional.

 

 

 

citeste totul despre: