„Fură-ţi“ copilul de la tabletă şi obişnuieşte-l cu o carte în mână!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Încurajează-ţi copilul să citească în spaţii neconvenţionale
Încurajează-ţi copilul să citească în spaţii neconvenţionale

Ai un copil care nu ar da tableta  pentru o oră de distracţie în parc? Ai ajuns să crezi că va citi de plăcere doar instrucţiunile pentru jocuri electronice? Nu te speria! Află motivele acestui comportament şi vei vedea că nu este totul pierdut!

Cititul cărţilor este o plăcere care se dezvoltă în timp, iar variabilele care determină succesul în această privinţă sunt numeroase. Contează cât de bine şi-a dezvoltat copilul abilitatea de a citi şi de a înţelege un text, alegerea lecturilor astfel încât să-i placă ceea ce citeşte şi dificultatea textelor să nu îi depăşească nivelul de înţelegere, exempul din familie, iar lista ar putea continua. Dar cel mai important este să nu forţezi copilul că citească. Motivaţia trebuie să vină de la sine, nu prin condiţionări impuse de părinţi. Iată ce trebuie să urmăreşti pentru a crea copilului tău toate condiţiile de care are nevoie să iubească lectura.

Este necesar să citească fluent. Ajută-l!

Pentru a descoperi plăcerea lecturii, copilul trebuie să poată citi fluent. Altfel, îi va fi greu să înţeleagă textele, iar efortul susţinut îl va obosi şi îl va îndepărata de lectură. Mulţi copiii ştiu literele de la grădiniţă, iar în clasa I deja citesc fluent. Dar fiecare copil are ritmul său propriu de dezvoltare, iar atunci când ritmul clasei este prea alert sau din diferite motive nu este încurajat să îşi dezvolte abilitatea de a citi, copilul se descurajează şi se va simţi întotdeauna inconforabil atunci când va trebui să citească. Rolul tău este să te asiguri că cel mic nu dezvoltă complexe de inferioritate din cauza cititului, sau dacă acest lucru deja s-a întâmplat şi îl împiedică să facă progrese, să îl ajuţi să le depăşească. Fă-ţi timp şi jucaţi-vă împreună. Adaptaţi-vă jocurile în funcţie de cunoştinţele copilului şi de ceea ce doriţi să exerseze. Dacă are nevoie să recunoască literele, atunci o variantă la îndemână sunt literele magnetice. Puteţi inventa numeroase joculeţe folosind aceste litere care îşi pot avea locul la vedere, pe frigider. Le puteţi personifica, le puteţi reproduce din diverse materiale (plastilină, hartie, la puteţi desena) puteţi crea câte o poveste pentru fieare dintre ele, puteţi să faceţi asocieri între litere, imagini, întâmplări, etc. Pentru copiii care ştiu literele, mai potrivite sunt jocurile de tip cuvinte încrucişate pe care le găsiţi în librării.

Ateliere de lectură, soluţia când părinţii nu au timp!

Nu toţi părinţii au timpul nesesar pentru a astfel de activităţi cu copiii. Cei mai mulţi lucrează de dimineaţa până seara, iar copiii sunt în grija bonelor sau a personalului de la afterschool-uri. În aceste situaţii o soluţie o reprezintă workshop-urile de lectură pentru copii. Caută acele workshop-uri adaptate pe grupe de vârsta. Avantajul acestor ateliere este acela că cititul este acolo o activitate de grup, care încurajează socializarea. Foarte important este că, la aceste ateliere de lectura, copilul primeşte încurajare şi validare publică în faţa celorlalţi pentru fiecare progres făcut, iar acest lucru este o nevoie la vârstă mică. Contează la construirea încrederii în sine şi, desigur, la depăşirea complexelor de inferioritate pe care este posibil să le fi dezvoltat în mediul şcolar.

Dacă progresele cu cititul sunt lente, în ciuda acestor activităţi, ia în calcul posibilitatea unor tulburări de scris-citit precum dislexia şi ajută-ţi copilul să le depăşească sub îndrumarea unor profesionişti.

Exemplul tău contează

Copiii adoptă comportamentele pe care le văd. Când ai citit tu ultima carte? Când aţi fost ultima dată într-o librărie impreună, şi nu mă refer aici la raionul de cărţi dintr-un hypermarket? Fă acum o comparaţie! Când ţi-ai verificat ultima dată mobilul de serviciu să vezi dacă a intrat un e-mail pe care îl aşteptai şi când ai dat ultimul like pe Facebook?  Câte şanse are copilul să te asocieze cu cărţile, revistele şi lectura, dacă te vede doar conectat la tehnologie? Schimbarea începe de la tine. Fă-ţi timp pentru tine! Citeşte cărţi şi reviste în prezenţa copilului. Dacă el nu te întrebă despre ce citeşti, spune-i tu, în cuvinte simple despre ce este vorba şi de ce îţi place ceea ce citeşti. Du-l cât mai des în librăriile care au spaţii pentru lectură şi care vă permit să petreceţi acolo cât mai mult timp în care să discutaţi despre cărţi.

Încurajează-l să exploreze!

Chiar şi copiii care iubesc lectura îşi pot pierde plăcerea aceasta dacă nu sunt încurajaţi. Discută cu copilul despre cărţile citite, despre personajele preferate, despre noile apariţii editoriale. Mergi cu copilul la lansări de carte, la evenimente cu scriitori şi la cursuri de scriere creativa (creative writting) sau de storytelling pentru a-i menţine treaz interesul pentru lectură. Dacă îi plac foarte mult anumite jocuri pe calculator, încurajează-l cu exerciţii de scriere creativă să creeze ficţiune folosind personajele lui preferate din jocuri, dar transpuse într-o altă realitate, în contexte diferite de cele ale jocurilor electronice.

Ce pierde dacă nu citeşte?

Cititul este asociat la vârste mici cu dezvoltarea intelectuală şi emoţională, iar la vârstă adultă cu menţinerea echilibrului mental şi emoţional. Cititul oferă stimulare mentală, relaxează, creşte nivelul de cunoştinţe şi capacitatea de a filtra informaţii, extinde vocabularul şi creşte încrederea în sine pentru că favorizează expresia de sine, îmbunatăţeşte memoria prin stimularea şi formarea de noi reţele neuronale, determină o capacitate mare de abstractizare şi conceptualizare, favorizează abilitate de a inova, îmbunătăţeşte capacitatea de concentrare şi este o formă de divertisment oricând la îndemâna.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite