Evaluări Naţionale, clasa a II-a. De ce sunt aşteptate rezultate mai bune faţă de anul trecut
0Evaluările Naţionale de la clasa a II-a se termină vineri cu testările pentru minorităţile naţionale. Astfel, elevii susţin astăzi testarea de la Limba Maternă - citit. Învăţătorii apreciază că testele de anul acesta au fost mai uşoare şi că rezultatele vor fi mai bune ca cele de anul trecut, când la clasa a II-a nu se învăţa încă după noua programă.
Săptămâna aceasta s-a dat startul Evaluărilor Naţionale 2015, elevii de clasa a II-a fiind cei care sparg gheaţa şi anul acesta. Elevii au susţinut luni testul care le evaluează competenţele de scriere la Limba Română şi marţi testul care le evaluează competenţele de citire. De asemenea, miercuri au avut testarea la Matematică, iar joi şi vineri au loc probele de scriere şi citire în Limba Maternă, potrivit calendarului Evaluărilor Naţionale de la claselele a II-a, a IV-a şi a VI-a.
În ceea ce priveşte modul în care s-au desfăşurat testările anul acesta, învăţătoarea Cornelia Popa de la Şcoala Gimnazială 194 din Capitală spune că se aşteaptă ca rezultatele de anul acesta să fie mai bune.
"Niciun coleg nu s-a plâns de testări, ne aşteptăm la rezultate foarte bune. Anul trecut, subiectele au fost mai grele şi nu se învăţa după noua programă. Anul acesta, însă, s-a studiat după noua programă după care sunt făcute şi testările", a spus învăţătoarea Cornelia Popa. Ea apreciază că testele au fost mai uşoare decât anul trecut.
"La Matematică, spre exemplu, acum au avut doar de aplicat algoritmi, anul trecut au avut cât de cât logică matematică. De asemenea, la Română, textul pe care trebuiau să lucreze nu lăsa loc pentru exprimarea opiniei şi a sentimentelor, a fost pur didactic", a spus Popa.
La rândul său, Steluţa Vlad, directoarea Şcolii Gimnaziale "Ion Heliade Rădulescu" din Capitală spune că anl acesta, evaluările au fost mai bine organizate decât anul trecut, însă la testul scris de la Română, micuţii de clasa a II-a ar avea nevoie de mai mult timp la dispoziţie.
"Timpul alocat de 30 de minute nu este suficient pentru copiii care lucrează mai lent. Încă 10 minute în plus şi s-ar fi descurcat foarte bine la scriere. Faţă de anul trecut a fost mai bună organizarea, a fost mai bine că evaluarea la Română nu s-a mai dat şi la scris şi la citit în aceeaşi zi", a spus directoarea.
Rezultatele elevilor la clasa a II-a de anul trecut
Potrivit raportului naţional al evaluărilor de anul trecut, la primul test scris de la Română, la clasa a II-a, evaluatorii au urmărit dacă elevii au reuşit să scrie corect litere, silabe, cuvinte, enunţuri, să redacteze texte scurte pe baza unui suport vizual şi a unui şir de întrebări. De asemenea, au mai urmărit dacă elevii ştiu să scrie corect, lizibil şi îngrijit texte şi să utilizeze convenţii ale limbajului scris (semnul de exclamare, linia de dialog, virgula, două puncte).
Prima cerinţă a acestui test a avut următoarea formulare:
Rareş şi-a pierdut câinele. Claudiu, prietenul lui, l-a găsit.
Scrie, pe spaţiul dat, un bilet în care Claudiu îi cere lui Rareş să se întâlnească pentru a-i înapoia câinele.
Raportul arată că la nivel naţional, 60,14% dintre elevii care au primit acest test au reuşit să rezolve, corect şi complet, cerinţa. 67,65% au fost din mediul urban şi 51,27% au fost din mediul rural. De asemenea, 21,21% dintre elevi au rezolvat parţial cerinţa, din numărul total de elevi 19,35% au fost din mediul urban, iar 23,41% din mediul rural.
Cea de-a doua cerinţă a Testului 1 – Scris a avut următoarea formulare:
Unul dintre copiii din imaginea de mai jos eşti tu. Te afli în curtea şcolii. Scrie, pe pagina următoare, un text format din cinci propoziţii, în care să răspunzi la următoarele întrebări:
a. În ce anotimp se petrece întâmplarea?
b. Cu cine te afli în grădină?
c. Ce faceţi voi acolo?
d. Ce ţi-a plăcut cel mai mult să faci în acea zi?
e. Cum te-ai simţit?
Scrie şi un titlu potrivit pentru textul tău.
La nivel naţional, 55,79% dintre elevii care au primit acest test au reuşit să rezolve cerinţa, corect şi complet. 65,61% au fost din mediul urban şi 44,19% au fost din mediul rural. De asemenea, 25, 12% dintre elevi au rezolvat parţial cerinţa, din numărul total de elevi 22,22% au fost din mediul urban, iar 28,55% din mediul rural.
La al doilea test, la nivel naţional, 62,98% dintre elevi au reuşit să scrie corect semnele de punctuaţie, adică 73,63% din mediul urban şi 49,40% din mediul rural. Tot la nivel naţional, 74,03% dintre elevii care au primit acest test au reuşit să rezolve, corect şi complet, cerinţa. 82,89% au fost din mediul urban şi 62,75% au fost din mediul rural.
Expert în Educaţie: Rezultatele evaluărilor arată lipsa aplicabilităţii conţinuturilor teoretice
Expertul în Educaţie Tincuţa Apăteanu spune că cele mai îngrijorătoare cifre din raportul de anul trecut sunt cele care relevă decalajul dintre rural şi urban.
"Este foarte important să concentrăm resurse şi efort către mediul rural pentru a reduce aceste decalaje şi pentru a diminua inechitatea sistemului. Avem jumătate din populaţia României la sate. Rezultatele acestea ne afectează pe toţi. Pe de altă parte, evaluarile acestea ar trebui să aibă şi nişte efecte, modificări în curriculum sau eforturi de a îmbunătăţi activitatea didactică. Rezultatele mai relevă, de asemenea, o slăbiciune a sistemului - lipsa aplicabilităţii conţinuturilor teoretice pe care copiii sunt nevoiţi să le îngurgiteze fără să le înţeleagă. Lucrurile acestea se pot rezolva tot prin modificari de curriculum şi de programe şcolare, dar şi prin pregătirea profesorilor", a spus Apăteanu.
Calendarul Evaluărilor Naţionale 2015
În următoarele două săptămâni, elevii de la clasele a IV-a şi a VI-a vor susţine la rândul lor testările naţionale. Acesta este al doilea an la rând când Ministerul Educaţiei organizează evaluări la nivel naţional care ar trebui să le arate profesorilor nivelul copiilor înainte să ajungă la Evaluarea Naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a.
Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se finalizează în termen de cel mult şapte zile de la data susţinerii ultimului test de la clasa respectivă.
Până la sfârşitul anului şcolar, cadrele didactice trebuie să depună, la secretariatul şcolii, fişele de evaluare şi testele elevilor fiecărei clase.
Rezultatele obţinute la evaluare nu vor fi afişate şi nici înregistrate în catalogul clasei, fiind folosite de fiecare unitate de învăţământ la elaborarea planurilor individualizate de învăţare. Cadrele didactice îi vor anunţa pe elevi şi pe părinţii acestora rezultatele de la evaluarea finală.
În ceea ce priveşte durata testărilor la Evaluarea Naţională 2015, la clasa a II-a acestea sunt de 30 de minute, în timp ce la elevii mai mari, de 60 de minute. Fiecare test în parte va fi corectat în cadrul şcolilor de către doi profesori din unitatea respectivă, în termen de cel mult 7 zile de la susţinerea acestora, iar rezultatele nu se vor trece în catalog.
Pe baza rezultatelor obţinute la testele de Evaluare Naţională, cadrele didactice vor elaborează planuri individualizate de învăţare acolo unde este nevoie şi îi informează pe părinţi şi pe elevi asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.
1. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a – EN II:
18 mai 2015 Scris – Limba română
19 mai 2015 Citit – Limba română
Scris-Citit – Limba română pentru minorităţile naţionale
20 mai 2015 Matematică
21 mai 2015 Scris – Limba maternă
22 mai 2015 Citit – Limba maternă
2. Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a – EN IV:
26 mai 2015 Limba română
27 mai 2015 Matematică
28 mai 2015 Limba maternă
3. Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a – EN VI:
2 iunie 2015 Limbă şi comunicare
3 iunie 2015 Matematică şi Ştiinţe ale naturii