Elevii nevăzători din România vor putea să înveţe Istoria prin sunet şi atingere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Începând cu acest an şcolar, toţi elevii cu deficienţe de vedere vor putea învăţa istoria României după metode adaptate unui învăţământ modern, incluziv, în format digital şi interactiv ori senzorial, prin proiectul „Istoria prin sunet şi atingere“ iniţiat de Asociaţia Tandem .

Concret, elevii din toate cele 7 şcoli speciale pentru deficienţi de vedere din ţară (Bucureşti, Cluj-Napoca Timişoara, Arad, Târgu Frumos şi Buzău) şi toţi elevii cu deficienţe de vedere încadraţi în învăţământul de masă vor beneficia de materia accesibilizată prin proiectul „Istoria prin sunet şi atingere“, creat de Asociaţia Tandem.

Valoarea proiectului se ridică la 47.000 de euro, din care 40.000 au fost caştigaţi prin fondul de finanţare „Lumea prin Culoare Sunet“ al Fundaţiei Orange.

Proiectul oferă elevilor şi profesorilor acces la platforma educaţională online www.idea-isa.ro şi la o bază de materiale alternative educaţionale adaptate (digitale şi tactile), create de specialişti de la Muzeul de Istorie şi Arheologie Constanţa, împreună cu 12 profesori de istorie din ţară şi 12 elevi cu deficienţe de vedere, pentru a adapta toate materiale de studiu necesităţilor lor.

Câte lecţii cuprinde platforma

Platforma educaţională conţine 80 de lecţii de istorie naţională, 45 de materiale audio din textele cronicarilor şi mărturiile soldaţilor din războaie, pasaje din textele istoricului Neagu Djuvara, scurte filme documentare accesibilizate şi prezentări de artă şi tehnică militară, specifice Ţărilor Române. Experienţa „Istoria prin sunet şi atingere” este completată de 120 de materiale tactile şi 3D, reprezentând hărţi şi ilustraţii în relief. În acest fel, proiectul îşi propune ca istoria românilor să devină pentru elevii cu deficienţe de vedere o ştiinţă captivantă.

Iniţiatorii proiectului „Istorie prin Sunet şi Atingere” vor pleca într-o caravană de prezentare a platformei şi a materialelor senzoriale, care va vizita în luna septembrie toate cele 7 şcoli pentru deficienţi de vedere din ţară, pentru a înmâna pachetul Istoria prin Sunet şi Culoare – curs de pregătire, acces la platformă şi materiale multi-senzoriale.

„Am colaborat cu specialişti, cu elevi nevăzători şi cu profesori de istorie la crearea şi dezvoltarea acestui proiect, pentru că aveam nevoie de o abordare modernă şi adaptată în predarea istoriei, pentru aceşti copii care nu pot citi manualele standard şi vedea ilustraţiile ori hărţile. Imediat ce desluşesc tainele platformei, elevii devin, la rândul lor, descoperitori de poveşti istorice”, spune Mihai Leoveanu, cel mai tânăr profesor de istorie implicat în proiect.

„Într-o societate a informaţiei şi a informării, este vital să avem grijă ca accesul la educaţie să fie unul facil tuturor. Indiferent de dizabilităţi, oamenii posedă o curiozitate incredibilă legată de lumea din jur, iar uneori trebuie să luăm în calcul nevoile specifice de învăţare ale acestora, astfel încât să asigurăm toate premisele dezvoltării”, spune Andreia Bruckner, coordonatorul proiectului.

„Estimăm că, datorită acestui proiect, în fiecare an şcolar, 100 de elevi încadraţi în învăţământul special vor putea învăţa istoria folosind tehnologia. 1.8 milioane de euro au fost investiţi pentru a susţine proiecte de integrare a persoanelor cu dizabilităţi de auz sau văz din România în cei şase ani de cand am lansat fondul de finantare Lumea prin Culoare si Sunet”, susţine Amalia Fodor, Directorul Fundaţiei Orange.





 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite