Despre şcoala românească a elitelor, la Adevărul Live

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Eduard Enea/Adevărul
FOTO: Eduard Enea/Adevărul

La Adevărul Live am dezbătut tradiţia şcolilor de elită, care produce olimpicii internaţionali cu care ne mândrim şi care au pus România pe harta internaţională a educaţiei.

Invitaţii din platou au fost Marian Staş, expert în Educaţie şi blogger adevarul.ro, şi Cristian Dragomir, elev în clasa a XII-a la Colegiul naţional "Tudor Vianu" din Capitală, acceptat deja la 11 universităţi în străinătate şi olimpic naţional medaliat cu aur anul acesta la Olimpiada de IT, de asemenea câştigător al unor concursuri internaţionale de dezvoltare de softuri.

În SUA, Cristian a fost acceptat la Georgia Institute of Technology, Northeastern University, Drexel University, University of Cincinnati, Fordham University, Illinois Wesleyan University, University of Miami, St. John's University, University of Denver. De asemenea, în Marea Britanie, a fost acceptat la University of Manchester şi King's College London. În continuare, aşteaptă răspunsuri şi burse de la alte facultăţi din SUA, Canada, Marea Britanie şi Olanda.

Împreună cu cei doi invitaţi am dezbătut tradiţia învăţământului dedicat elitelor intelectuale, care educă cei mai buni elevi, acei tineri care ajung să câştige olimpiadele internaţionale, România fiind printre primele ţări din lume la aceste categorii. Este bine sau nu că sistemul diferenţiază atât de evident între elevii excepţionali şi restul cohortei? Am pierde această oază de talent dacă am aplica un sistem de învăţământ egalitar ca în Finlanda? La aceste întrebări au răspuns invitaţii din platou.

Cele mai importante declaraţii:

Marian Staş: Prima parte ţine de un mod specific al oamenilor performanţi de a pregăti. Tinerii excepţionali funcţionează altfel faţă cei de obişnuiţi. Nu e bine să avem diviziuni la nivel de educaţie. Statul de „pat al lui Procust“ al sistemului educaţional tinde să devină ineficient pentru cei care au nevoi, dar nici pe cei care sunt profesionişti ai educaţiei. Centralizarea este blocajul principal. Actul educaţiei din 2008, trădat de politică, avea câteva aspecte puternice.

Cristian Dragomir: Fiecare excelăm în pasiunile noastre, fiind mai mulţi e o mică competiţie, dar ne şi ajutăm. Ar fi un avantaj faţă de alte licee în care nu există un numar mare de copii cu astfel de înclinaţii. Dacă doreşti să excelezi trebuie să munceşti. Colegii care nu s-au hotărât ce vor face vor fi motivaţi de noi.

Cristian Dragomir: Un aspect favorabil al educaţiei româneşti este că de mici suntem învăţaţi să cuprindem mai multe informaţii. Dar este bine până la un punct în care ne stabilizăm pe un domeniu şi nu vrem să îl aprofundăm pe altul, deşi e bine să avem cunoştinţe generale. Cred că sunt prea multe discipline. Sistemul american este pe placul meu, acolo elevii îşi aleg domeniile pe care le îndrăgesc. Ei au un program stabilit de ei. În opinia mea, este foarte important ca un elev să aibă şi experienţă practică. De aceea sunt recunoscător liceului meu pentru că mi-a oferit astfel de şanse.

Marian Staş: Revenim la „tema patului lui Procust“: o arhitectură a sistemului încremenită în deceniile anterioare. Tinerii merită altă educaţie, aveţi nevoie de deschidere, aveţi nevoie de grade libertate. Faţă de alţi tineri, cel mai important lucru pe care îl aveţi în fapt, trebuie să decolaţi la viteza şi înălţimea pe care vi le stabiliţi singuri.

Cristian Dragomir: Am primit burse ce îmi acoperă şcolarizarea, dar urmează să îmi plătesc cazarea dacă o să plec în Statele Unite ale Americii. Încă mai aştept răspunsuri de la facultăţi care ar putea să îmi ofere burse integrale. Aş vrea să merg la Drexler University, din Philadelphia, acolo mi se oferă şi experienţă practică, ceea ce eu caut. Cel mai probabil o să merg în Olanda, facultăţile sunt bune. Majoritatea colegilor mei vor să plece la studii, în special în Marea Britanie.

Marian Staş: Eu încurajez generaţia Y şi Z să meargă să îşi facă viaţă acolo unde simt că pot cel mai bine. Atunci când or să simtă că pot să revină în România să o facă, iar când vor să plece să o facă cu inima deschisă. Să lăsaţi în spate falsa problemă potrivit căreia „ţara te-a crescut“. Societatea românească trebuie să îşi facă curăţenie în ogradă pentru ca tu să revii. M-aş bucura să simţi satisfacţie oriunde mergi. Cauza fundamentală a răului din România este educaţia, spunea Solomon Marcus, matematician român de etnie evreiască, membru titular al Academiei Române.

Marian Staş: Tăietura „uman“ - „real“ de la liceu duce la o ruptură. Pot să dau ca exemplu programul Bacalaureatului internaţional. În programul de diplomă există şase discipline egal importante, dar care scoate în afară dihotomia „uman“ - „real“. O astfel de discuţie conduce la un comportament firesc al unui tânăr. Cu siguranţă are nevoie şi de literatură şi de logică.

Cristian Dragomir: Cam orice profesor de la liceul meu face pregătire în plus dacă i se cere. La noi vin profesori mai pregătiţi pentru că şi elevii sunt pe măsură. Mi-ar plăcea ca orele să fie interactive, elevii să fie prieteni cu profesorii, nu să fie o interacţiune formală. Mi-aş dori să devin profesor, să predau informatică. Când am făcut primul internship şi am terminat primul meu website, sentimentul satisfacţiei a fost unic. Tu ajuţi societatea. Acelaşi sentiment îl dobândeşti şi din predare. Acum ajut elevii de clasa a IX-a să se pregătească pentru olimpiadă, alături de o profesoară. Visul meu ar fi să am propria companie, aşa simt că pot să mă implic mai mult, să ajut societatea. Aşa aş avea un control mai mare asupra a ceea ce vreau eu să fac.

Marian Staş: El a menţionat şi alt film educaţional. A ştii informatică nu e suficient, trebuie să ştie şi bussinesc plan şi marketing, de exemplu. De asta au nevoie pentru a-şi livra cunoştinţe prin antreprenoriat. Faptul de a-şi stabili conexiunile cu alţi profesori poate duce treptat la un palier de încredere reciproc şi care poate duce la un nou proiect. Dar încrederea reciprocă e cea cultivată aici de fapt.

Cristian Dragomir: În clasa a X-a am lucrat la un site pentru a-l face responsive. M-am gândit să fac o platformă care să genereze astfel de aplicaţii, pentru Android. Am dezvoltat proiectul cu nişte colegii, am continuat proiectul într-un intership şi am beneficiat de sfaturile specialiştilor. Nu am lansat aplicaţia pe piaţă încă, am folosit o versiune BETA pentru concursuri.

Marian Staş: Educaţia nu e de reparat, trebuie să o transformăm din rădăcini, educaţia din România e cea din secolul al XIX-lea, nu are o arhitectură pentru secolul XXI.


Olimpicii de la Vianu, medaliaţi la "cea mai grea" olimpiada internaţională - Zhautykov din Kazahstan

INFOGRAFIE Olimpicii de aur ai României din 2014

FOTO Elevii români au obţinut medalia de aur la Campionatul de Robotică din Coreea de Sud

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite