Trenurile ar putea ajunge pe litoral cu o jumătate de oră mai devreme, dar frica de hoţi le ţine în loc
0După ce hoţii de componente feroviare s-au mai domolit, pe relaţia Bucureşti-Constanţa trenurile nu mai au întârzieri. Ba chiar, nu de puţine ori, ajung la destinaţie sau la opririle de pe parcurs mai devreme. Asta înseamnă că mersul trenurilor ar putea fi devansat şi am putea ajunge mai repede pe litoral, dar administratorii CFR amână schimbarea.
Un reporter de la Ziarul de Investigaţii a constatat o asemenea situaţie sâmbătă seara, călătorind cu trenul IR1583. Trenul vine de la Braşov, pleacă din Gara de Nord la ora 20.10 şi trebuie să ajungă la Constanţa la 23.02.
Economia de timp: 31 de minute
La Ciulniţa, sosirea programată a garniturii este la ora 21.24. Ei bine, trenul a ajuns la 21.09, cu 15 minute mai devreme. Cum, potrivit reglementărilor CFR, un tren poate ajunge mai devreme dar nu poate pleca înainte de ora programată (logic, nu poţi să ajungi la gară cu 5 minute înainte de ora programată şi să constaţi că trenul tău a plecat de câteva minute), IR1583 a staţionat 15 minute în gara Ciulniţa.
Apoi şi-a reluat traseul, ajungând la Feteşti la ora 21.37 - cu zece minute mai devreme. După staţionarea de rigoare, şi la Cernavodă trenul ajunge la 22.05, în loc de 22.11. Într-un final, garnitura a ajuns la Constanţa la ora stabilită – 23,02.
Adunând cele 15 minute de la Ciulniţa, cele 10 de la Feteşti şi cu cele 6 de la Cernavodă, rezultă o potenţială economie de timp de 31 de minute. Timpul de parcurs al distanţei de 225 km dintre Bucureşti şi Constanţa, conform Mersului Trenurilor aflat în vigoare, este de două ore şi 52 de minute. Scăzând cele 31 de minute, rezultă că distanţa putea fi străbătută în două ore şi 21 de minute, luând oricum în calcul timpul programat cu oprirea şi staţionarea în patru gări de pe parcurs – Ciulniţa, Feteşti, Cernavodă şi Medgidia.
Dacă nu ar mai fi oprit deloc de la Bucureşti la Constanţa, durata călătoriei ar fi fost de aproximativ două ore. Or, în Mersul Trenurilor, o singură garnitură, IR1985, nu opreşte deloc pe traseu, iar timpul de parcurs este de două ore şi 39 de minute.
Oficial CFR: „Putem să punem de mâine trasă de două ore“
Oficialii CFR SA, compania care se ocupă cu gestionarea infrastructurii feroviare, recunosc că timpul de două ore ar putea fi „oficializat“, însă tot ei mărturisesc că le este teamă.
„Timpul este făcut în aşa fel încât ne aşteptăm să se fure. Putem să punem de mâine trasă (timp oficial de parcurs) de două ore, dar ne trezim că se fură şi iar ne sare lumea-n cap, că iar apar întârzieri“, a declarat pentru Ziarul de Investigaţii un oficial al CFR SA.
Furturile s-au rărit
Furturile de componente feroviare de pe magistrala Bucureşti-Constanţa s-au mai rărit, a explicat oficialul, de când calea ferată a fost patrulată de Jandarmerie, în cadrul unui program-pilot.
Dar, dincolo de furturi, circulaţia este îngreunată de restricţiile de viteză de 30 km/oră impuse pe podurile de la Feteşti şi Cernavodă, din cauza stării lor avansate de degradare. Contractul de execuţie a lucrărilor, pe bani europeni, trebuie semnat până la finele anului în curs, altfel se pierde finanţarea de la Bruxelles, mai relatează Ziarul de Investigaţii.