Transgaz, despre acordul Comisiei Europene: încetarea investigaţiei este o dovadă de încredere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
transgaz

Acordul Comisiei Europene faţă de angajamentele privind cantităţile de gaze naturale pe care le va exporta transgaz către Ungaria şi Bulgaria au dus la încetarea investigaţiei Transgaz, fără a i se aplica vreo amendă, ceea ce este o dovadă de încredere faţă de companie, susţin reprezentanţii operatorului român.

Transgaz SA informează asupra faptului că vineri, 6 martie 2020, prin intermediul unui comunicat de presă, Comisia Europeană a anunţat emiterea Deciziei de aprobare a angajamentelor propuse de companie în cadrul investigaţiei AT. 40335, pentru soluţionarea îngrijorărilor legate de o posibilă încălcare a articolului 102 al Tratatului privind Funcţionarea Uniunii Europene, care interzice abuzul de poziţie dominantă.

Această decizie confirmă înlăturarea îngrijorărilor Comisiei Europene cu privire la un potenţial abuz de poziţie dominantă realizat de SNTGN Transgaz SA pentru perioada şi activitatea supuse investigaţiei şi pune capăt investigaţiei Comisiei Europene în acest caz, fără constatarea existenţei vreunei încălcări din partea societăţii şi implicit fără aplicarea vreunei amenzi.

Avem convingerea că încetarea investigaţiei Comisiei Europene în cazul AT. 40335 prin Decizia de aprobare a angajamentelor SNTGN Transgaz SA, este o dovadă certă a consolidării relaţiei de încredere dintre societate şi Comisia Europeană şi de asemenea o măsura care indică tuturor participanţilor la piaţa gazelor naturale atât internă cât şi unională, investitorilor şi tuturor părţilor interesate, faptul că SNTGN Transgaz SA este un partener de afaceri stabil, transparent, profesionist şi de încredere, o companie în care modelul de afaceri are la baza cele mai bune practici de guvernanţă corporativă”, a informat compania.

SNTGN Transgaz SA este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport (SNT) şi răspunde de funcţionarea acestuia în condiţii de calitate, siguranţă, eficienţa economică şi protecţie a mediului înconjurător. În îndeplinirea misiunii asumate, compania desfăşoară activitatea de transport gaze naturale în conformitate cu prevederile legislaţiei şi ale reglementărilor europene şi naţionale în vigoare privind transportul gazelor naturale prin conducte.

Comisia Europeană a acceptat angajamentele propuse de Transgaz în vederea facilitării exporturilor de gaze naturale din România către Ungaria şi Bulgaria.

Angajamentele

În urma iniţierii procedurii oficiale de investigare, Transgaz a propus să îşi asume anumite angajamente ca răspuns la preocupările Comisiei. Ulterior, Comisia a consultat participanţii la piaţă pentru a verifica dacă angajamentele propuse ar elimina problemele de concurenţă identificate de Comisie.

În urma testului de piaţă, Transgaz a adus unele modificări angajamentelor propuse. Angajamentele finale vor permite participanţilor la piaţă să aibă acces la capacităţi semnificative de export prin intermediul punctelor de interconectare dintre România şi statele membre învecinate. Mai precis, Transgaz s-a angajat:

să pună la dispoziţie capacităţi minime de export de 1,75 miliarde de metri cubi pe an la punctul de interconectare dintre România şi Ungaria (Csanádpalota). Această capacitate este echivalentă cu aproximativ o şesime din consumul anual de gaze naturale al Ungariei;

să pună la dispoziţie capacităţi minime de export la un nivel total de 3,7 miliarde de metri cubi pe an în două puncte de interconectare dintre România şi Bulgaria (Giurgiu/Ruse şi Negru Vodă I/Kardam). Această capacitate acoperă mai mult de jumătate din consumul anual de gaze naturale al Bulgariei şi al Greciei;

să se asigure că tarifele pe care le va propune autorităţii române de reglementare în domeniul energiei (ANRE) nu vor diferenţia între piaţa de export şi cea internă, evitându-se astfel tarifele de interconectare care fac exporturile neviabile din punct de vedere comercial;

să se abţină de la utilizarea oricăror alte mijloace de obstrucţionare a exporturilor.

Versiunea finală a angajamentelor prevede o capacitate suplimentară semnificativă faţă de versiunea angajamentelor care a fost testată de piaţă, în special pentru Ungaria, prin includerea capacităţilor avute în vedere pentru tronsonul românesc din prima fază a proiectului privind gazoductul Bulgaria-România-Ungaria-Austria („BRUA”). În consecinţă, participarea societăţii Transgaz la acest proiect va fi, de asemenea, supusă unor termene-limită obligatorii din punct de vedere juridic.

Angajamentele rămân în vigoare până la 31 decembrie 2026. Un administrator-supraveghetor va fi însărcinat cu monitorizarea aplicării şi respectării angajamentelor.

Comisia a ajuns la concluzia că versiunea modificată a angajamentelor propuse de Transgaz răspunde preocupărilor identificate în materie de concurenţă şi, prin urmare, le-a conferit acestora un caracter obligatoriu din punct de vedere juridic.

Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale Transgaz S.A. („ Transgaz”) este unicul administrator şi operator al reţelei de transport al gazelor naturale din România, care include toate punctele de interconectare cu ţările vecine.

România este al doilea producător de gaze naturale din UE (după Ţările de Jos) şi dispune de rezerve importante de gaze naturale, inclusiv de unele zăcăminte de gaze naturale descoperite recent în Marea Neagră.

Articolul 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) interzice abuzul de poziţie dominantă care restrânge concurenţa în UE.

În urma inspecţiilor efectuate în iunie 2016Căutaţi traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• în România, Comisia a lansat o procedură oficială de investigare privind comportamentul Transgaz, în iunie 2017; în septembrie 2018 a informat societatea cu privire la preocupările sale preliminare în materie de concurenţă.La 21 septembrie 2018, Comisia a invitat părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la o versiune anterioară a angajamentelor.

Articolul 9 din Regulamentul antitrust al UE (Regulamentul nr. 1/2003) îi permite Comisiei să pună capăt procedurilor antitrust prin acceptarea de angajamente propuse de o societate. Printr-o astfel de decizie nu se ajunge la o concluzie cu privire la faptul că normele antitrust ale UE au fost sau nu încălcate, dar societatea este obligată să îşi respecte angajamentele. Mai jos este disponibilă o sinteză a deciziilor care au ca obiect astfel de angajamente adoptate în temeiul articolului 9.

Dacă Transgaz încalcă aceste angajamente, Comisia îi poate impune o amendă de până la 10% din cifra sa de afaceri la nivel mondial, fără a fi necesar să dovedească existenţa unei încălcări a normelor antitrust ale UE.

Furnizarea de energie sigură consumatorilor şi întreprinderilor este unul dintre obiectivele Pactului ecologic european. O piaţă a energiei concurenţială şi pe deplin integrată stimulează siguranţa aprovizionării, iar libera circulaţie a fluxurilor de gaze naturale din România către Bulgaria şi Ungaria contribuie la obiectivul UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, în concordanţă cu Pactul ecologic european.

Cazul Transgaz completează eforturile Comisiei de a permite libera circulaţie a fluxurilor de gaze naturale la preţuri competitive şi o mai mare siguranţă a aprovizionării pe pieţele gazelor naturale din Europa Centrală şi de Est.

În mai 2018, Comisia a impus societăţii Gazprom obligaţii în vederea eliminării restricţiilor contractuale privind fluxurile transfrontaliere de gaze naturale şi a asigurării de preţuri competitive pentru acest produs în Bulgaria, printre alte ţări. În decembrie 2018, Comisia a adoptat o decizie prin care societăţii BEH Gas i se aplica o interdicţieCăutaţi traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, pentru a se asigura faptul că societăţile concurente au acces la infrastructura de bază a gazelor naturale din Bulgaria şi că pot concura liber pe piaţa gazelor naturale din această ţară.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite