STUDIU Care este cea mai sigură formă de autentificare pentru plăţi, pentru români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consumatorii români consideră că plăţile efectuate prin autentificare biometrică sunt mai sigure şi mai convenabile decât metodele tradiţionale, conform noilor cercetări efectuate de Visa. 57% dintre consumatorii români au renunţat la o achiziţie online deoarece nu şi-au amintit parola contului.

Astfel, există o cerere crescută din partea consumatorilor pentru plăţile cu autentificare biometrică, considerate în prezent o modalitate de plată mai sigură spre deosebire de metodele tradiţionale.

Peste 90% dintre consumatorii români sunt de părere că recunoaşterea amprentelor este cea mai sigură formă de autentificare, urmată îndeaproape de scanarea irisului (89%).

Confortul este de asemenea un atu important când vine vorba de plăţile cu autentificare biometrică, având în vedere că 57% dintre respondenţi au renunţat anterior la realizarea unei achiziţii online, principalul motiv fiind uitarea parolei de acces.

Autentificarea biometrică va deveni tot mai importantă dacă luăm în considerare cerinţele cu privire la autentificarea strictă a clienţilor (SCA), în conformitate cu Directiva privind Serviciile de Plată - PSD2. Reglementările în vigoare obligă băncile să efectueze verificări mai stricte ale plăţilor online pentru a se asigura că acestea sunt efectuate de deţinătorul legitim al cardului – solicitând clientului să-şi confirme identitatea printr-o dublă autentificare. Tehnologia de autentificare biometrică îndeplineşte criteriul SCA de dublă verificare a identităţii consumatorului, deoarece se realizează prin intermediul unui dispozitiv înregistrat şi conectat şi un sistem biometric. 

Riscurile privind securitatea plăţilor online

Studiul Visa evidenţiază totodată riscurile potenţiale privind securitatea plăţilor online, precum furtul de date sau de identitate şi activitatea frauduloasă. Aproape unul din şase utilizatori din mediul online foloseşte aceeaşi parolă pentru toate conturile sale, ceea ce constituie o vulnerabilitate majoră în cazul unor atacuri cibernetice.

În timp ce parolele unice reprezintă o soluţie viabilă pentru a nu mai fi nevoiţi să reţinem mai multe parole, peste jumătate dintre consumatorii români (53%) se declară în continuare îngrijoraţi de posibilitatea de a-şi bloca contul după multiple încercări eşuate de efectuare a unei plăţi prin intermediul acestei metode de securitate.

În comparaţie, metodele de autentificare biometrică sunt considerate mai rapide şi mai uşor de utilizat de către mai mult de 70% dintre consumatori. În pofida faptului că tehnologia se află încă într-o etapă incipientă de dezvoltare, mulţi români au folosit deja o formă de autentificare biometrică - 63% dintre consumatori precizând că au realizat plăţi cu amprentă.

În contextul implementării autentificării stricte a clienţilor în România, studiul comandat de Visa indică existenţa unui apetit crescut pentru metodele de autentificare biometrică, având în vedere că 44% dintre deţinătorii de carduri au remarcat avantajul de a nu mai fi nevoiţi să îşi amintească parole multiple şi 29% au subliniat că mijloacele de autentificare biometrică sunt imposibil de uitat sau de pierdut.

„Nu cu mult timp în urmă, metodele de autentificare biometrică erau considerate ficţiune şi puteau fi văzute doar în filme, iar în ziua de astăzi consumatorii folosesc frecvent amprentele pentru a-şi debloca telefoanele, a vizualiza parole sau pentru a se conecta la aplicaţii. Prin urmare, nu este deloc o surpriză că autentificarea biometrică este percepută ca o modalitate convenabilă pentru confirmarea plăţilor. Studiul realizat de noi susţine acest fapt cu date: 55% dintre consumatorii români spun că sunt familiarizaţi cu autentificarea biometrică, iar 90% şi-au exprimat interesul pentru folosirea amprentelor când validează o plată. Metodele de autentificare biometrică se dovedesc foarte eficiente pentru verificarea identităţii posesorilor de carduri, deoarece sunt unice şi dificil de falsificat, oferind astfel o modalitate simplă de a îndeplini cerinţele legale privind autentificarea strictă a clienţilor.

Comercianţii online sunt nevoiţi să se conformeze la Directiva privind Serviciile de Plată - PSD2 până în decembrie 2020 şi, deşi acest termen nu pare neapărat presant, este important ca aceştia să înceapă pregătirile din timp pentru a evita orice întrerupere posibilă a serviciilor. Retailerii online care au nelămuriri ar trebui să îşi contacteze furnizorul de servicii de plată pentru a se asigura că îndeplinesc toate cerinţele din punct de vedere legal, iar afacerea lor nu este afectată în vreun fel”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa, România.

Studiul, realizat de Fabrizio Ward LLC la comanda Visa, a fost derulat online în 2019, în 40 de ţări, inclusiv România, pe un eşantion de 20.000 de persoane, care deţin un card bancar.  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite