Noi reguli pentru returnarea produselor. Cine plăteşte transportul
0Preşedintele României, Klaus Iohannis, a promulgat recent legea care prevede noi reguli pentru returnarea produselor de care consumatorii nu sunt mulţumiţi.
Potrivit acesteia, vânzătorul are aceleaşi obligaţii pentru produsul înlocuit ca şi pentru produsul vândut iniţial, dar în baza garanţiei legale de conformitate.
„Toate costurile privind garanţia comercială, inclusiv transportul produsului în vederea recuperării preţului plătit de consumator, se suportă de către vânzător”, se arată în actul normativ.
Concret, în cazul în care consumatorul nu este mulţumit de produsul achiziţionat, în special dacă acesta nu funcţionează, produsul poate fi returnat vânzătorului, pe cheltuiala lui.
În ce priveşte certificatul de garanţie, la cererea consumatorului, acesta poate fi oferit în scris sau pe orice alt suport durabil.
Care sunt regulile în Uniunea Europeană
În UE aveţi dreptul de a returna produsele achiziţionate on-line sau prin alte mijloace de vânzare la distanţă (prin telefon, prin poştă, de la un comis voiajor) în termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Nu aveţi nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiţi.
Perioada de reflecţie de 14 zile nu este valabilă în cazul tuturor produselor. Iată câteva excepţii:
bilete de avion şi de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de maşini şi servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate
produse alimentare şi băuturi livrate la domiciliu, în mod regulat (ex. de către un lăptar)
produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (ex. un costum făcut la comandă)
înregistrări audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-aţi desigilat după primire
conţinutul digital on-line, dacă aţi început deja descărcarea sau vizionarea on-line şi dacă aţi acceptat faptul că vă pierdeţi dreptul de a vă retrage din contractul de achiziţie odată începută descărcarea sau vizualizarea bunuri cumpărate de la persoane fizice
contractele urgente de reparaţii şi întreţinere – dacă sunaţi un instalator pentru a-l ruga să vă repare un duş, nu puteţi anula lucrarea, odată ce aţi convenit asupra preţului serviciului.
Menţionăm că această listă nu este exhaustivă.
Perioada de reflecţie expiră după 14 zile de la data primirii produselor. Pentru contractele de servicii, perioada de reflecţie expiră la 14 zile de la data încheierii contractului. Dacă perioada de reflecţie expiră într-o zi nelucrătoare, termenul este prelungit până la următoarea zi lucrătoare.
Dacă achiziţionaţi produse dintr-un magazin, legislaţia UE nu prevede posibilitatea de a le returna (pentru a le schimba sau pentru a primi banii înapoi) decât dacă au un defect. Cu toate acestea, numeroase magazine le permit clienţilor în mod voluntar să returneze sau să îşi schimbe produsele într-un anumit interval de timp, cu condiţia să prezinte bonul. Pentru informaţii suplimentare, verificaţi bonul sau citiţi cu atenţie politica magazinului privind returnarea produselor.
Cum puteţi anula o achiziţie
Trebuie să îl informaţi pe comerciant cu privire la decizia de anulare a achiziţiei. Nu este suficient doar să trimiteţi produsele înapoi. Comerciantul trebuie să vă furnizeze un model de formular de retragere pe care să îl puteţi folosi pentru a-i comunica decizia dumneavoastră. Dacă nu doriţi, nu sunteţi obligat să folosiţi formularul respectiv. Îl puteţi informa pe comerciant în momentul în care trimiteţi produsele înapoi, de exemplu prin adăugarea unei declaraţii scrise la produsele pe care le returnaţi prin poştă sau prin trimiterea unui e-mail ori prin completarea unui formular disponibil pe site-ul comerciantului.
Aveţi la dispoziţie 14 zile pentru a trimite înapoi produsele neutilizate.
Unii comercianţi s-ar putea să nu perceapă taxe pentru returnarea produselor. Totuşi, ei ar trebui să vă informeze în avans (înainte de efectuarea comenzii) dacă trebuie să plătiţi în cazul în care vă decideţi să returnaţi produsele. Dacă nu fac acest lucru, comercianţii vor trebui să achite ei înşişi costul returnării. Nu trebuie să plătiţi eventuale taxe despre care nu aţi fost informat.
Pentru mărfuri voluminoase (cum ar fi aparatele de uz casnic de mari dimensiuni sau mobila), comerciantul trebuie să vă ofere cel puţin o estimare a costurilor de returnare. Bunurile voluminoase cumpărate prin mijloace de vânzare la distanţă (de exemplu, după catalog sau de la un comis voiajor) şi livrate imediat trebuie să fie colectate de către vânzător, pe propria cheltuială.
Vânzătorul este obligat să vă returneze banii în termen de 14 zile de la primirea cererii dumneavoastră de anulare a comenzii. Rambursarea poate întârzia în cazul în care comerciantul nu a primit produsele înapoi sau cel puţin dovada că le-aţi trimis.
Rambursarea trebuie să includă şi eventualele taxe de expediere pe care le-aţi plătit la efectuarea comenzii. Cu toate acestea, comerciantul poate percepe costuri de livrare în cazul în care aţi solicitat livrare non-standard (de exemplu, livrare expres).