Lupta cu giganţii. Consumatorii păgubiţi îşi vor putea uni forţele pentru a obţine despăgubiri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consumatorii din Uniunea Europeană vor avea la dispoziţie noi reguli prin care vor putea să-şi unească forţele pentru a obţine despăgubiri colective, urmând să fie protejaţi mai bine în situaţii de „pagubă în masă”, cum ar fi cazurile Dieselgate şi Ryanair.

În prezent, doar 19 state membre oferă o formă de recurs legal pentru victimele pagubei în masă şi procedurile pot fi adesea lungi şi costisitoare, mai ales dacă victimele merg în instanţă în mod individual.

Marţi, Parlamentul European a aprobat o serie de reguli care permit grupurilor de consumatori afectaţi de practici ilegale să lanseze acţiuni colective şi să solicite despăgubiri.

Noile reguli abordează preocupările ridicate de recentele scandaluri de vătămare corporală cu implicaţii transfrontaliere (Dieselgate, Ryanair). Acestea ar permite acţiunea în grup împotriva abuzurilor comercianţilor cu un impact asupra publicului larg, atât în cazuri interne, cât şi transfrontaliere. Ele vor putea fi aplicate în diferite domenii, cum ar fi protecţia datelor, serviciile financiare, turismul, energia, telecomunicaţiile, mediul şi sănătatea.

Noile norme reprezentative de acţiune vor avea drept scop:

să consolideze dreptul la acces la justiţie, permiţând consumatorilor să-şi unească forţele transfrontaliere şi să ceară în comun ca practicile ilegale să fie oprite sau împiedicate sau să obţină despăgubiri pentru prejudiciu;

armonizarea mecanismelor colective de despăgubire şi eliminarea disparităţilor dintre statele membre;

să reducă povara financiară şi să facă căile de atac mai accesibile prin reprezentarea colectivă;

să găsească un echilibru între accesul cetăţenilor la justiţie şi protejarea întreprinderilor împotriva proceselor abuzive prin intermediul principiului „pierzătorul plăteşte” introdus de deputaţii europeni.

Reprezentarea şi garanţiile eligibile

În cadrul noului proiect de norme, acţiunile reprezentative pot fi introduse numai de entităţi eligibile, cum ar fi organizaţiile de consumatori şi anumite organisme independente desemnate de statele membre. Acestea ar trebui să fie non-profit şi să nu aibă acorduri financiare cu firme de avocatură.

În cele din urmă, textul adoptat de PE solicită Comisiei Europene, în termen de trei ani, să evalueze dacă ar trebui instituit un Ombudsman European pentru despăgubiri colective.

Raportorul Geoffroy Didier a declarat: „Această reformă realizează un echilibru între creşterea protecţiei consumatorilor pe de o parte şi securitatea juridică necesară pentru companii. El merge mai departe, arătând că siguranţa şi securitatea trebuie să meargă mână în mână”.

Ce va urma

Parlamentul European şi-a confirmat poziţia în favoarea aceastei iniţiative cu 579 de voturi „pentru”, 33 de voturi „împotrivă” şi 43 de abţineri. Pentru ca legislaţia să intre în vigoare, atât Parlamentul cât şi Consiliul trebuie să găsească un acord, însă discuţiile nu pot începe înainte ca acesta din urmă să adopte o poziţie.

Directiva privind acţiunea reprezentativă face parte din Noua ofertă pentru consumatori, lansată în aprilie 2018 de către Comisia Europeană, pentru a asigura o protecţie mai bună a consumatorilor în UE. Aceasta include drepturi online mai puternice pentru consumatori, instrumente pentru a asigura drepturile şi compensaţiile, sancţiuni pentru încălcarea legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor şi condiţii îmbunătăţite de afaceri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite