Licitaţia pentru achiziţia a 40 de trenuri electrice regionale a fost anulată. Preşedintele ARF: Se deschide calea demarării unei noi proceduri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Autoritatea pentru Reforma Feroviară
Foto: Autoritatea pentru Reforma Feroviară

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a transmis, luni, că a fost anulată licitaţia pentru achiziţia a 40 de rame regionale, de către Comisia de evaluare numită în cadrul licitaţiei de achiziţie a materialului rulant nou destinat transportului regional feroviar de călători (rame electrice regionale RE-R).

„Vineri, 20 august 2021, a fost finalizată implementarea măsurilor dispuse în Decizia nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care ARF a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire.”, precizează reprezentanţii ARF.

În acest sens, ARF a cooptat experţi tehnici externi, care au oferit consultanţă de specialitate şi au întocmit rapoartele tehnice respective.

„Astfel, ţinând cont de: Decizia nr. 2142/2020 a CAB; răspunsurile ofertanţilor transmise ARF în urma solicitărilor de clarificare; rapoartele experţilor tehnici cooptaţi; prevederile legale care se referă la imposibilitatea adoptării măsurilor de remediere de către autoritatea contractantă, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice.

ARF a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”, ce face obiectul anunţului de participare SEAP nr. CN 1010410/03.04.2019 JOUE nr. 2019/S 066-154054.

„După parcurgerea etapelor legale privind soluţionarea eventualelor contestaţii, ARF va proceda – în cel mai scurt timp – la organizarea unei noi licitaţii, ce va avea acelaşi obiectiv.”, transmite sursa citată.

„Prin această măsură a Comisiei de evaluare s-a deblocat o procedură de achiziţie care părea că se află într-o situaţie fără ieşire, dar în acelaşi timp se deschide calea demarării unei noi proceduri de licitaţii publice pentru achiziţia de rame electrice regionale RE-R, care va fi organizată de către ARF, imediat ce vor fi îndeplinite toate prevederile legale", a declarat, pentru Agerpres, preşedintele ARF, Gigi Gavrilă.

Valoarea estimată a contractul de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)" este cuprinsă între 1,707 miliarde de lei şi 4,557 miliarde de lei, fără TVA.

Este a doua oară când licitaţia pentru 40 de rame electrice regionale este anulată. Prima licitaţie, lansată pe 3 aprilie 2019, a fost anulată în iunie 2020 de către Tribunalul Bucureşti, după o contestaţie depusă de Alstom. 

ARF mai derulează o licitaţie pentru achiziţia a 20 de trenuri electrice noi inter-regionale. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, declara luna trecută că, în cel mult două luni, vor fi cumpărate 20 de noi trenuri electrice noi, moderne. Acesta a mai spus că vrea să mai achiziţioneze 17 trenuri din fonduri europene, precum cele cumpărate recent în Italia.

„În cel mult două luni vom semna un contract de achiziţie pentru 20 de trenuri nou-nouţe, moderne, de ultimă generaţie, electrice, cu opţiune de a cumpăra încă 17 şi eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 37 de trenuri. Iar discutăm de finanţare şi mă voi lupta să avem aceşti bani, în special din fonduri europene. 37 de trenuri, rame electrice, moderne, cu aproximativ 350 de locuri, tocmai şi-au cumpărat recent astfel de rame sistemul feroviar din Italia şi din alte părţi”, a spus Cătălin Drulă.

„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară - n. r.) să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii - o companie europeană şi o companie din China. 

Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul", a mai afirmat Drulă, citat de Agerpres.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite