Finanţele nu spun nici acum ce companii vor face parte din Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat un draft de proiect privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), dar acesta nu conţine şi lista companiilor care vor face parte din acest fond.

În schimb, proiectul face referire la o anexă privind companiile care vor fi parte din fond, care nu se află în acest draft.

"Cheltuielile cu taxele şi tarifele necesare înfiinţării FSDI se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni Generale, pentru anul 2019. estimându-se un impact de aproximativ 600.000 lei pentru aceste cheltuieli pentru anul 2019", se arată în nota de fundamentare.

Ce scrie în proiectul de Hotărâre de Guvern:

Capitalul social al FSDI subscris integral la data constituirii este format din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre de Guvern, precum şi din aport în numerar în valoare de .........................lei.

Primii membri ai Consiliului de Supraveghere se numesc temporar prin ordin al ministrului finanţelor publice, iar Consiliul de Supraveghere numeşte Directoratul, până la numirea noilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului, pe o perioadă care să nu depăşească optsprezece luni.

Înstrăinarea sau achizitia de către FSDI a unor acţiuni sau alte active se realizează în condiţii de piaţă, de transparenţă şi de competitivitate, conform reglementărilor în vigoare. 

FSDI este autorizat sa contracteze imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni. Operaţiunile FSDI sunt finanţate din următoarele surse: venituri obţinute din dividende încasate de la societăţile la care deţine acţiuni; venituri din tranzacţionarea de instrumente financiare emise de alte entităţi; operaţiuni cu instrumente financiare proprii; venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu; împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni; alte surse prevăzute de lege.

Obiectul principal de activitate al FSDI este cod CAEN 6499 „Alte intermedieri financiare n.c.a.”, iar activitatea principală este efectuarea de investiţii financiare în nume şi pe cont propriu, pentru care îşi asumă riscul tranzacţiilor.

În vederea îndeplinirii obiectului principal de activitate, FSDI poate: să înfiinţeze societăţi ca asociat unic sau ca acţionar împreună cu alţi participanţi, în orice formă de societate stabilită de legislaţia societară în vigoare; să participe la finanţarea societăţilor în care este acţionar prin participarea la majorarea capitalului social, prin împrumuturi sau alte forme de finanţare; să vândă acţiuni din portofoliu, în condiţiile legii; să vândă, să achiziţioneze şi să menţină în propriul portofoliu instrumente financiare în conformitate cu politicile investiţionale proprii. 

FSDI nu va investi în capitalul social al societăţii de proiect in cazul proiectelor de tip PPP. 

FSDI are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singure sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

FSDI este deţinut în întregime, în mod direct pe toată durata de funcţionare, de către Statul român. Drepturile şi obligaţiile izvorâte din calitatea de acţionar unic al FSDI sunt exercitate, în numele statului român, de către Ministerul Finanţelor Publice. 

Potrivit notei de fundamentare, proiectul de act normativ va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2019 în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSDI în contul acţiunilor transferate în portofoliul FSDI.

Această influenţă va fi recuperată în anii următori primului an de funcţionare prin încasarea dividendelor pe care FSDI le va plăti statului, în calitate de acţionar unic potrivit hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor de repartizare a profitului şi stabilire a dividendelor. 

Guvernul a aprobat în şedinţa din 15 noiembrie, după negocieri aprinse între PSD şi ALDE, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind cadrul general de înfiinţare a fondurilor suverane. Acesta este un prim pas pentru înfiinţarea unui fond suveran de investiţii şi dezvoltare. Pasul următor şi cel mai dificil este aprobarea unei Hotărâri de Guvern care să prevadă înfiinţarea fondului şi companiile care vor face parte din el.

În privinţa hotărârii de guvern, vor fi alte negocieri între cele două partide aflate la guvernare, aceasta în condiţiile în care acum ALDE, prin Ministerul Energiei, controlează mare parte din managementul societăţilor energetice de stat. ALDE nu vrea să piardă acest control. Pe de altă parte, şi PSD, prin Ministerul Finanţelor vrea să ajungă la butoanele acestor companii.

Proiect Hotărâre privind or... 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite