Din ce în ce mai mulţi români vor conciliere cu băncile. Cererile s-au triplat, în primele nouă luni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
reconciliere

Numărul românilor care au apelat serviciile de conciliere cu băncile oferite de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) s-a triplat, în primele nouă luni ale acestui an, faţă de anul trecut.

Potrivit unei statistici a CSALB, numărul cererilor a crescut cu 140% în primele nouă luni, faţă de perioada similară a anului trecut, până la 1.580, fiind . Dintre aceştia, 862 de consumatori au depus la CSALB cereri conforme. Acest lucru arată că Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) a devenit o opţiune pentru tot mai mulţi români care îşi caută rezolvarea neînţelegerilor pe care le au cu instituţiile financiare.

Dosare rezolvate, de 10 ori mai multe decât la finalul T3 2017

În urma negocierilor purtate cu băncile, 252 de români au găsit o soluţie în primele nouă luni ale anului pentru problemele pe care le aveau, prin intermediul CSALB, faţă de 25 în aceeaşi perioadă din 2017.

„După primele nouă luni, am reuşit să înregistrăm câteva rezultate notabile: am trecut de pragul de 400 de dosare constituite şi 250 de dosare soluţionate, ceea ce demonstrează o creştere certă a activităţii CSALB şi, implicit, un grad de conştientizare şi de interes tot mai mari, la nivelul cetăţeanului, în ceea ce priveşte soluţionarea pe cale amiabilă a conflictelor cu băncile”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

În 90% din cazuri, consumatorii şi băncile s-au împăcat

Din totalul dosarelor soluţionate în primele nouă luni, 90% au fost încheiate cu hotărâre, adică soluţia propusă de conciliator a fost acceptată de ambele părţi şi doar 10% prin încheiere, adică cel puţin una dintre părţi nu a acceptat soluţia propusă. Restul dosarelor constituite se află în faza de analiză. Acest lucru arată şi că instituţiile de credit încep să devină mai deschise, pe măsură ce încep să înţeleagă beneficiile concilierii.

Spre exemplu, în luna iunie, un consumator din Dolj a cerut băncii micşorarea ratei lunare şi a perioadei de rambursare. A obţinut ştergerea integrală a datoriei de 20.000 euro şi închiderea creditului.

Aplicaţia online CSALB, metoda preferată de depunere a dosarelor

Trimestrul al treilea a fost unul dintre cele mai bune pentru CSALB, înregistrându-se o creştere de 34% a numărului de dosare soluţionate, evoluţie influenţată şi de lansarea, în luna iulie, a aplicaţiei online prin care consumatorii pot transmite cererile către CSALB în mod facil, gratuit şi uşor de urmărit. Doar în ultima săptămână din septembrie au fost înregistrate 30 cereri conforme, dintre care 20 au fost formulate prin intermediul aplicaţiei.

Aplicaţia reduce timpul de procesare a documentelor de la o zi, la o oră

De altfel, din numărul total de cereri conforme primite în perioada ianuarie-septembrie (862), un număr de 134 cereri au fost formulate prin intermediul aplicaţiei de pe site-ul Centrului. Aplicaţia lansată de CSALB permite încărcarea tuturor documentelor scanate direct pe site-ul instituţiei, ceea ce reduce timpul de procesare la aproximativ o oră, faţă de o zi, prin mijloace clasice.

Ce este CSALB                                                                                                          

CSALB este o entitate europeană, înfiinţată după transpunerea în legislaţia românească a Directivei 11/2013 a Comisiei Europene. CSALB funcţionează în sprijinul consumatorilor, iar românii care întâmpină probleme cu băncile pot apela gratuit la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, termenul de soluţionare fiind de 90 de zile.

Consumatorii pot apela la CSALB pentru probleme diverse: dacă au popriri asupra sumelor exceptate de la executare; situaţii legate de bani alocaţi prin programe finanţate din fonduri europene; plăţi eronate sau probleme cu transferurile bancare; desfiinţări de depozite înainte de scadenţă sau alte probleme legate de depozitele bancare; situaţii referitoare la asigurări financiar-bancare sau la cardurile de credit.

Centrul pune la dispoziţie două tipuri de proceduri pentru soluţionarea litigiilor. Prima este propunerea unei soluţii (conciliere) - procedura se finalizează după ce părţile au acceptat soluţia propusă de conciliator. Cea de-a doua procedură este impunerea unei soluţii (arbitrajul): procedura se finalizează prin pronunţarea unei soluţii care este obligatorie pentru ambele părţi. Procedura este similară celei prevăzute de Codul de procedură civilă, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile şi se pot fixa de comun acord. Părţile nu se pot retrage din procedură.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite