Deputaţii dezbat astăzi legea RCA. Transportatorii cer amânarea votului în plen cu două săptămâni şi acuză actorii politici de „goană după capital electoral“
0Deputaţii din comisiile de specialitate dezbat marţi Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA) pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule, urmând ca aceasta să fie supusă votului în plen tot astăzi. Transportatorii atrag atenţia că „graba strică treaba“ şi le recomandă deputaţilor să publice proiectul final în urma dezbaterilor din comisii, înaintea votului din plen.
„Confederaţia operatorilor şi transportatorilor autorizaţi din România (COTAR) adresează Parlamentului României rugamintea de a nu grabi procesul de legiferare a legii RCA, fără o publicare proiectului final de lege rezultat în urma dezbaterilor din comisia de buget – finante, comisia pentru industrii, comisia juridică şi comisia pentru transporturi, din Camera Deputaţilor. În cursul acestei dimineţi, comisiile mai sus amintite ale Camerei Deputaţilor se reunesc în şedinţă comună pentru a dezbate «la foc continuu» cele 45 de articole ale legii RCA, astfel încat, în sedinta de plen, de la ora 12.00, acest proiect legislativ să fie adoptat de către Parlamentul României“, arată reprezentanţii COTAR.
Transportatorii cer amânarea votului în plenul Parlamentului cu una-două săptămâni.
În urmă cu o săptămână, Senatul a adoptat propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule. Preşedintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcaş, a declarat că nu exista până acum un cadru legislativ care să reglementeze contractul RCA, iar principalele modificări vizează introducerea tarifului de referinţă şi înfiinţarea unei societăţi cu capital de stat care să asigure piaţa concurenţială. Sarcina stabilirii tarifului de referinţă pentru RCA revine Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), iar toate firmele asigurătoare sunt nevoite să îl respecte.
„Principala modificare este acel tarif de referinţă, de acolo urmează mai multe modificări, modul cum se stabileşte tariful, sarcina dată ASF de a stabili un tarif de referinţă care duce la limitarea creşterilor la tariful RCA. A doua (modificare - n.r.) este o sarcină dată Guvernului de a se ocupa într-un anumit termen de înfiinţarea unei societăţi sau crearea unei activităţi în cadrul societăţilor de stat - cum este Eximbank - ca să încheie asemenea asigurări. Intrând pe piaţă, concurenţa va fi alta. Bineînţeles cu asigurarea unui profit sau chiar fără profit, dar acoperirea costurilor, pentru că nu trebuie să facă societăţile de stat profit, trebuie să asigure bunăstarea populaţiei. Oricum, se ajunge la un mediu concurenţial mult mai sănătos. La ora actuală nu avem decât nişte operatori privaţi care sunt cam toţi străini, statul nu are“, a afirmat Arcaş, în urmă cu o săptămână.
Potrivit raportului comisiei, tariful de referinţă se calculează pe baza daunei medii determinate trimestrial şi comunicate public de către ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăţilor efective de daune achitate de către companiile de asigurări RCA din piaţă şi raportate la frecvenţa statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule.
„În calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi numai criterii de risc, indicii de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor fundamentate statistic, asigurându-se în acest fel o proporţionalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe segmentul respectiv de asiguraţi. Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat“, se arată într-unul din amendamentele aduse legii şi asumat de Senat.
De asemenea, pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite în ultimii cinci ani pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat.
Legea propune, totodată, eliminarea criteriului vârstei în calcularea preţului contractului, precum şi faptul că numai cei care părăsesc teritoriul României sunt obligaţi să plătească cartea verde.
Asigurarea RCA va putea fi încheiată integral sau în rate, pe o perioadă cuprinsă între o lună şi un an, iar service-urile care refuză repararea unei maşini asigurate riscă să îşi piardă licenţa. Şi asiguratorii care nu vor plăti în termenul legal vor avea de suferit, inclusiv prin posibilitatea de a-şi pierde licenţa.
Potrivit raportului comisiei, iniţiativa legislativă mai cuprinde şi dispoziţii referitoare la modul de soluţionare şi de stabilire a despăgubirii, plata acesteia, termenul de plată, desemnarea şi atribuţiile reprezentantului de despăgubiri, „prevederi care în prezent sunt reglementate prin legislaţia secundară emisă de ASF“.
Ordonanţa de Urgenţă privind RCA a fost publicată în Monitorul Oficial
Ordonanţa de Urgenţă privind RCA, aprobată săptămâna trecută de Guvern, a fost publicată luni seară în Monitorul Oficial. Actul normativ prevede că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va fixa în 30 de zile preţuri maxime la RCA pentru următoarele şase luni, ca o măsură temporară, iar firmele de asigurări care nu plătesc la timp despăgubirile riscă amenzi de până la un milion de lei. Proiectul a fost solicitat de către transportatorii rutieri. Executivul a aprobat miercuri Ordonanţa de urgenţă propusă de către Ministerul Finanţelor, însă actul normativ a fost publicat abia luni seară în Monitorul Oficial.
Actul normativ introduce un mecanism temporar de blocare a preţurilor poliţelor RCA pentru şase luni. Astfel, un articol al OUG prevede că, „pentru o perioadă de şase luni, (..) ASF va calcula un tarif de referinţă cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăţilor efective de daune achitate de către asigurătorii RCA din piaţă şi raportate la frecvenţa statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule“, se arată în actul normativ.
Ordonanţa prevede că, în 30 de zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, „ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA“.
Până în prezent, ASF a anunţat care ar putea fi preţul maxim al poliţelor RCA pentru camioanele cu masa mai mare de 16 tone, şi anume 7.500 de lei. Pentru alte categorii de vehicule nu există preţuri anunţate public. Este pentru prima dată după intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, când Guvernul introduce un mecanism temporar de control al preţurilor, măsură permisă de legislaţia europeană în situaţii excepţionale.
Decizia vine după ce scumpirea poliţelor RCA i-a nemulţumit pe transportatorii rutieri, care au organizat în ultimul timp proteste pe şoselele de centură ale marilor oraşe, circulând cu viteză foarte mică, şi un mare protest în 15 septembrie, în Piaţa Victoriei din Capitală şi în mai multe oraşe mari din ţară.
În textul proiectului, Guvernul a introdus câteva prevederi care sancţionează dur firmele de asigurări care nu plătesc la timp despăgubirile, o problemă care îi afectează pe mulţi şoferi păgubiţi în accidente. Astfel, „neplata la termen de către asigurătorii RCA a despăgubirilor datorate din asigurarea RCA către persoanele prejudiciate sau către asiguraţi" înseamnă contravenţie şi se pedepseşte cu avertisment scris sau „cu amendă de la 5.000 lei la 1.000.000 lei“, se arată în actul normativ.
Transportatorii sunt nemulţumiţi de nivelul minim al sancţiunilor ce pot fi aplicate asiguratorilor care nu plătesc despăgubiri. „Doamnelor şi domnilor parlamentari, consideraţi că o amendă de 5 000 de lei pentru neplata daunelor în termen legal are rolul de determina o multinaţională să respecte legea?“, arată COTAR.
O analiză a plăţilor RCA, publicată în luna august de ASF, arată că, în ultimele şase luni din 2015, firmele de asigurare City Insurance şi Carpatica Asig au înregistrat cele mai mari întârzieri la plăţile în dosarele de daună, peste 80% din plăţi fiind efectuate peste termenul legal de 10 zile. Pe locul al treilea în topul întârzierilor se situa Asitom, cu peste 60% din plăţi peste termen. La polul opus, cele mai bune performanţe au fpst înregistrate de Omniasig, cu doar 11,1% dintre dosare cu întârzieri la plată, Uniqa Asigurări (12,7%) şi Allianz-Ţiriac (17,5%).
OUG publicată luni în Monitorul Oficial introduce şi alte prevederi solicitate de către reprezentanţii transportatorilor rutieri. Astfel, poliţele RCA vor putea fi încheiate şi pentru o lună, faţă de cel puţin şase luni în prezent. De asemenea, actul normativ prevede posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA, pe perioada suspendării dreptului de circulaţie a maşinii sau pe perioada imobilizării.
Ordonanţa introduce şi procedura de compensare directă în cazul asigurărilor RCA. „Astfel, în baza unei clauze contractuale opţionale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obţinerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate“, se arată în actul normativ.
O altă noutate este posibilitatea răscumpărării unei părţii din prejudiciu suportată de asigurat. „Prin contractul RCA, părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate“, menţionează documentul.
Actul a fost aprobat de către Guvern sub presiunea transportatorilor, care şi-au intensificat protestele în această lună, în condiţiile în care în Parlament există un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii.