Buget 2015: Consiliul Fiscal nu crede în creşterile unor venituri, subevaluarea unor cheltuieli şi dublarea absorbţiei de fonduri europene, estimate de Guvern

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Guvernul a fost prea optimist când a construit bugetul pe 2015, avertizează Consiliul Fiscal
Guvernul a fost prea optimist când a construit bugetul pe 2015, avertizează Consiliul Fiscal

Consiliul Fiscal estimează că unele categorii de venit din proiectul de buget pe 2015 sunt prognozate să crească într-un ritm nejustificat de mare, că este puţin probabilă dublarea absorbţiei fondurilor UE şi că unele cheltuieli par subevaluate.

Cum vor creşte veniturile şi cum vor fi tăiate cheltuielile?

La o analiză preliminară a agregatelor bugetare cuprinse în proiectul de buget pe baza datelor disponibile la acest moment, Consiliul fiscal îşi manifestă unele rezerve cu privire la nivelul prognozat al încasărilor aferente categoriilor «impozit pe venit», «contribuţii sociale», «impozit pe profit», «impozite şi taxe pe proprietate», care sunt prognozate a avansa mai rapid decât ar fi justificat de dinamica proiectată a bazelor macroeconomice relevante şi de măsurile de politică fiscală adoptate“, arată Consiliul Fiscal (CF) în Opinia privind Legea bugetului de stat şi Legea bugetului de asigurări sociale pentru anul 2015.

De asemenea, pe partea de cheltuieli, o serie de categorii - «cheltuieli de personal», «cheltuieli cu bunuri şi servicii», «asistenţă socială» - par a fi uşor subevaluate având în vedere măsurile adoptate, precum şi execuţia bugetară aferentă anului 2014", mai arată CF.

Totodată, Consiliul precizează că ajustarea deficitului bugetar în 2015 faţă de execuţia previzionată a anului curent pare a se realiza în mare parte prin reducerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile (cu 0,6 pp din PIB), informaţiile disponibile în acest moment neindicând modalitatea concretă prin care aceasta se va realiza.

Absorbţia de fonduri UE va creşte specatculos?

"În plus, creşterea prognozată a cheltuielilor de investiţii se bazează în cea mai mare parte pe o creştere proiectată spectaculoasă (aproape dublare faţă de execuţia bugetară din 2014) a absorbţiei fondurilor europene, care, deşi dezirabilă, pare foarte puţin probabil a se realiza, în timp ce cheltuielile de capital finanţate din surse proprii sunt proiectate a creşte faţă de nivelul foarte scăzut înregistrat în 2014 (ele scad semnificativ însă ca procent din PIB faţă de perioada 2010-2013)", notează Consiliul.

Prioritizarea este „absolut obligatorie“

În aceste condiţii, cheltuielile de investiţii şi-ar putea continua în execuţie trendul descendent şi prin urmare, în opinia Consiliului Fiscal, o prioritizare a acestora este absolut obligatorie în vederea eficientizării lor şi maximizării efectului de multiplicare în economie.

Proiectul, transmis prea târziu

Consiliul Fiscal menţionează că a primit joi proiectul de buget, din partea Ministerului Finanţelor, şi că Guvernul intenţionează să aprobe documentul vineri, 12 decembrie, astfel că intervalul de timp pentru analiza, elaborarea şi aprobarea opiniei solicitate a fost prea scurt, şi în plus lipsesc setul integral de documente şi clarificări solicitate Finanţelor de către CF.

În aceste condiţii, Consiliul Fiscal şi-a rezervat dreptul de a reveni în cursul săptamânii viitoare, până la discutarea şi aprobarea bugetului în Parlament, cu o completare a opiniei solicitate de MFP, pe măsură ce va primi documentaţia completă precum şi clarificările cerute şi după o analiză riguroasă a coordonatelor propuse ale politicii fiscal-bugetare aferente proiectului de buget pentru anul 2015 şi strategiei fiscal-bugetare 2015-2017.

O bilă albă: suntem în linie cu angajamentele externe

CF notează că proiectul de buget pentru anul 2015 are în vedere atingerea obiectivului pe termen mediu în 2015, în linie cu angajamentele reconfirmate de către Guvern prin Programul de Convergenţă 2014-2017 elaborat în luna aprilie a anului curent, efortul de ajustare structurală aferent anului 2015 fiind de circa 0,6 pp din PIB, semnificativ superior celui de 0,1 pp din PIB întreprins în anul 2014.

Consiliul Fiscal este o instituţie independentă, înfiinţată prin legea responsabilităţii fiscal-bugetare, şi compusă din cinci membri cu experienţă în domeniul politicilor macroeconomice şi bugetare.

Membrii Consiliului Fiscal sunt numiţi prin hotărâre de către Parlament pe o perioadă de 9 ani, la propunerea Academiei Române, Băncii Naţionale a României, Academiei de Studii Economice Bucureşti, Institutului Bancar Român şi Asociaţiei Române a Băncilor, care nominalizează fiecare o singură persoană.

Consiliul evaluează proiecţiile macroeconomice avute în vedere la fundamentarea prognozei de venituri a bugetului general consolidat, estimează impactul pachetelor de măsuri de natură a influenţa soldul bugetar, analizează execuţia bugetară şi măsura în care aceasta corespunde ţintelor propuse, monitorizează respectarea regulilor fiscale şi emite recomandări privind politica fiscală curentă şi viitoare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite