APIA: România va deveni cimitirul de maşini vechi al Europei, dacă se elimină timbrul de mediu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Numărul de maşini vechi din Riomânia va creşte dacă se elimină timbrul de mediu, avertizează APIA FOTO Mediafax
Numărul de maşini vechi din Riomânia va creşte dacă se elimină timbrul de mediu, avertizează APIA FOTO Mediafax

Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării produse de către autovehicule şi va afecta sănătatea populaţiei, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).


Măsura ar veni în contextul în care România are deja unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a căror vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1) iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora şi mult mult această situaţie, scrie în comunicat.

„Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creşterea abruptă a vârstei medii a parcului auto naţional (România va deveni al doilea 'cimitir de maşini vechi' al Europei, după Polonia) şi anularea eforturilor financiare de curăţare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul 'Rabla' (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei)”, screi în comunicat.

Numărul automobilelor vechi şi cu normă de poluare ridicată va creşte, precum şi nivelul de poluare din marile oraşe (inclusiv datorită creşterii numărului de automobile vechi), mai scrie în comunicat.

În context, reprezentanţii APIA subliniază faptul că timbrul de mediu din România nu este, în sine, un concept singular în UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru că alte 19 state membre au o taxă al cărei cuantum depinde de unul sau mai mulţi factori, dintre care cel mai întâlnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu).

Potrivit acestora, Curtea de Justiţie a UE arată, în deciziile sale, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite