ANCOM a amendat Orange şi Vodafone pentru nereguli în aplicarea noului regulament european privind roamingul

ANCOM a amendat Orange şi Vodafone pentru nereguli
în aplicarea noului regulament european privind roamingul

Mai mulţi operatori de telefonie mobilă au fost amendaţi cu circa 180.000 de lei, după ce utilizatorii au sesizat că ei nu au aplicat corect regulamentul european Roam like at home, privind serviciile de roaming, anunţă Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Ştiri pe aceeaşi temă

„În urma unor sesizări venite din partea utilizatorilor, ANCOM a investigat modul în care operatorii aplică regulamentul european Roam like at home în România. Controalele au evidenţiat nereguli, aşadar am solicitat furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice să remedieze în anumite termene problemele identificate şi am aplicat amenzi în valoare de 180.000 de lei”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.

Investigaţia privind modificarea condiţiilor de utilizare a serviciului de roaming

Având în vedere faptul că multe dintre sesizările primite au venit din partea utilizatorilor de cartele preplătite, ANCOM a derulat o investigaţie privind modul în care aceştia au fost informaţi despre modificarea condiţiilor în care Vodafone furnizează serviciul de roaming în Spaţiul Economic European (SEE), după intrarea în vigoare a regulamentului european Roam like at home. Rezultatul investigaţiei a arătat că Vodafone a modificat condiţiile în care utilizatorii de cartele preplătite pot beneficia de serviciul de roaming, lansând pe piaţă oferte noi, cu sau fără acces la acest serviciu, însă fără a-i informa în mod corect şi complet pe aceştia cu privire la faptul că utilizarea/activarea serviciului de roaming este condiţionată, după data de 15 iunie 2017, de achiziţionarea unor anumite opţiuni sau de dezactivarea opţiunii naţionale.

Mai exact, Vodafone nu a notificat utilizatorii că a modificat, în fapt, nu doar caracteristicile planului tarifar (extraopţiuni) de care beneficiau anterior intrării în vigoare a regulamentului, ci şi clauzele contractuale (respectiv Termenii şi condiţiile generale de utilizare a serviciilor preplătite) referitoare la condiţiile în care este furnizat serviciul de roaming. Astfel, operatorul nu a informat utilizatorii despre faptul că acest serviciu va putea fi utilizat doar în condiţiile achiziţionării unei opţiuni care oferă acces la serviciul de roaming şi nici despre faptul că acesta nu poate fi folosit dacă abonatul are activă o opţiune care oferă beneficii exclusiv naţionale.

Neregulile constatate au fost sancţionate cu amendă în valoare de 30.000 de lei, operatorul remediind problemele identificate înainte de termenul acordat de 90 de zile. 

Investigaţia privind aplicarea politicii de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming

Ca urmare a numărului mare de sesizări din partea utilizatorilor cu privire la condiţiile de utilizare a serviciilor de roaming, ANCOM a verificat modalitatea prin care furnizorii i-au informat pe abonaţi cu privire la aplicarea unei politici de utilizare rezonabilă sau, în cazul RCS&RDS, cu privire la aplicarea suprataxelor autorizate.

Investigaţiile au relevat că doi operatori, Orange şi Vodafone, au aplicat utilizatorilor o politică de utilizare rezonabilă, fără ca aceasta să fi fost introdusă în contractele încheiate cu utilizatorii pe bază de abonament, respectiv, în Termenii şi condiţiile generale de utilizare în cazul posesorilor de cartele preplătite.

Astfel, ANCOM a aplicat operatorilor Orange şi Vodafone câte o amendă în valoare de 50.000 de lei pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă în contractele încheiate cu utilizatorii de servicii de telefonie mobilă pe bază de abonamente. Vodafone a mai fost sancţionat cu o amendă în valoare de 50.000 de lei pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă în Termenii şi condiţiile generale de utilizare a cartelelor preplătite.

Controlul furnizorilor de servicii de telefonie

De la începutul anului 2017 şi până în prezent, ANCOM a efectuat 114 acţiuni de control la furnizorii de servicii de telefonie, fiind emise 46 de notificări şi aplicate 29 de avertismente şi 19 amenzi în cuantum total de 480.000 lei. În afara neregulilor constatate în aplicarea Roam like at home, alte abateri frecvente au privit şi portabilitatea numerelor de telefon, fiind aplicate în acest sens amenzi în valoare de 285.000 de lei.

Despre Roam like at home

Pentru a preveni folosirea abuzivă sau anormală a roaming-ului în UE/SEE, adică folosirea în alte scopuri decât pentru călătorii ocazionale în afara României, de exemplu utilizarea permanentă în UE/SEE a serviciilor de roaming, orice furnizor poate defini o politică de utilizare rezonabilă a acestui serviciu. Condiţiile de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming în UE/SEE trebuie descrise, în mod detaliat, în contractele dintre furnizori şi clienţi.

Reglementările europene nu obligă furnizorii să ofere serviciul de roaming şi nici nu interzic planurile tarifare care au doar resurse naţionale (planuri tarifare fără acces la roaming). De asemenea, operatorii au posibilitatea să modifice unilateral condiţiile contractuale privind modalitatea în care utilizatorii de cartele preplătite pot beneficia de serviciul de roaming, cu condiţia notificării acestora asupra modificărilor pe care urmează să le opereze, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare.  

citeste totul despre: