ANAF: Din 25 mai, datele personale ale contribuabililor vor fi protejate
0ANAF a informat, răspunzând solicitării Adevărul, că începând cu data de 25 mai toate datele personale ale contribuabililor care ajung la Fisc vor fi protejate, instituindu-se inclusiv la nivel regional direcţii de specialitate.
„La nivelul ANAF au fost dispuse măsuri în vederea aplicării setului unic de reguli în materia protecţiei datelor cu caracter personal prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date”, a informat ANAF.
Fiscul a precizat că, de la data de 15 mai a.c., se vor constitui direcţii de specialitate, atât la nivel central, cât şi la nivel regional şi judeţean.
„Astfel, conducerea ANAF a decis că, de la data de 25.05.2018 la nivelul aparatului central, să se constituie Biroul pentru protecţia datelor cu caracter personal care să funcţioneze în directa subordine a preşedintelui ANAF. La nivelul aparatului teritorial al ANAF s-a dispus constituirea Compartimentului pentru protecţia datelor cu caracter personal, care va funcţiona în subordinea directorul general al unităţii teritoriale”.
Regulamentul General privind Protecţia Datelor (General Data Protection Regulation - GDPR) va trebui să-şi producă efectele începând cu data de 25 mai 2018 în România, iar din acel moment sistemele informatice ale companiilor ce stochează date personale vor trebui să permită un control foarte bun al identităţii utilizatorilor şi al accesului la acestea. Documentul impune tuturor instituţiilor şi organizaţiilor să desemneze un responsabil cu Protecţia Datelor cu Caracter Personal (DPO - Data Protection Officer - Ofiţer Protecţia Datelor).
Recent, vicepresedintele ANCOM spunea ca termenul de 25 mai trebuie respectat de fiecare entitate publică sau privată, astfel încât responsabilul desemnat să înceapă să realizeze procedurile şi să verifice tot fluxul de date în format clasic, pe hârtie, sau în regim IT referitor la bazele de date din structura fiecărei firme sau autorităţi.
"Va fi un proces continuu ulterior, după implementarea procedurilor, proces de auditare şi conformare permanentă, cu trimitere la standardele ISO şi nu numai. Riscurile sunt foarte mari, pentru că regimul sancţionatoriu este descurajant pentru oricine ar încerca să eludeze aceste prevederi legale", spunea Lovin.