Producător american de echipamente sportive, amendat pentru restricţii impuse unor cluburi de fotbal din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cei mai mari producători de echipamente sportive a fost amendat de Comisia Europeană cu 12,5 milioane de euro pentru restrângerea vânzărilor de produse către cluburi şi federaţii de fotbal cunoscute din Europa, pentru care deţinea licenţa.

Comisia a constatat că practicile ilegale ale Nike, care erau în vigoare timp de aproximativ 13 ani (de la 1 iulie 2004 până la 27 octombrie 2017), au împărţit piaţa unică şi au împiedicat pe cei care deţin licenţa în Europa să vândă produse transfrontaliere, în detrimentul Europei consumatori. 

Practicile ilegale ale lui Nike au afectat, în diferite grade, produsele de mărfuri licenţiate care poartă mărci de cluburi precum FC Barcelona, Manchester United, Juventus, Inter Milano şi AS Roma, precum şi federaţiile naţionale precum Federaţia Franceză de Fotbal.

Cazul s-a concentrat asupra rolului de licenţiator al companiei Nike, aceasta asigurând realizarea şi distribuţia de mărfuri licenţiate sub numele mărcilor unor cluburi de fotbal.

Sancţiunea a survenit în urma unei anchete desfăşurată pe parcursul a doi ani, declanşată de o investigaţie sectorială privind comerţul electronic din Uniunea Europeană. UE doreşte să stimuleze comerţul online şi creşterea economică.

Comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, a declarat că acţiunile Nike au privat fanii de fotbal din alte ţări de oportunitatea de a cumpăra mărfurile cluburilor, cum ar fi căni, genţi, lenjerie de pat, papetărie şi jucării. 

"Fanii fotbalului preţuiesc adesea produsele de marcă folosite de echipele lor favorite. Nike a împiedicat pe mulţi dintre cei care aveau licenţă să vândă aceste produse de marcă într-o altă ţară, preţurile fiind ridicate pentru consumatori.Acest lucru este ilegal în conformitate cu normele UE antitrust. Decizia de astăzi face ca toţi comercianţii cu amănuntul şi consumatorii să poată profita pe deplin de unul dintre principalele beneficii ale pieţei unice: capacitatea de a face o căutare în Europa pentru o varietate mai mare de produse şi cele mai bune oferte", a declarat în comunicat Margrethe Vestager, comisarul european pentru Concurenţă.

Produsele de merchandising licenţiate sunt extrem de variate (de exemplu, căni, pungi, foi de scris, articole de papetărie, jucării), dar toate poartă unul sau mai multe logo-uri sau imagini protejate prin drepturi de proprietate intelectuală (IPR), cum ar fi mărcile comerciale sau drepturile de autor. Printr-un acord de licenţă, o parte (licenţiator) permite unei alte părţi (unui licenţiat) să utilizeze unul sau mai multe dintre DPI-urile sale într-un anumit produs. Furnizorii de licenţe acordă de obicei licenţe neexclusive pentru a creşte numărul de produse de merchandising de pe piaţă şi acoperirea teritorială a acestora.

Activitatea principală a Nike este proiectarea şi vânzarea de încălţăminte şi îmbrăcăminte sportivă, inclusiv pentru cluburi şi federaţii de fotbal, care includ, în general, mărcile înregistrate ale Nike, cum ar fi numele sau sigla "Swoosh". Alte produse, aşa-numitele "mărfuri licenţiate", conţin numai mărcile unui club de fotbal sau ale unei federaţii, nu mărcile comerciale ale Nike. Pentru aceste produse, Nike acţionează ca licenţiator al DPI care acordă licenţe unor terţe părţi, care au dreptul să producă şi să distribuie aceste produse. În contextul rolului Nike ca licenţiator pentru fabricarea şi distribuirea acestor produse de licenţă, Comisia impune o amendă.

În iunie 2017, Comisia a iniţiat o investigaţie antitrust privind anumite practici de licenţiere şi distribuţie a Nike pentru a evalua dacă aceasta a limitat ilegal comercianţii de la vânzarea de mărfuri licenţiate transfrontaliere şi on-line pe piaţa unică a UE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite