Modul dramatic în care coronavirusul a afectat traficul aerian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Traficul aerian a fost drastic afectat de epidemie FOTO Shutterstock
Traficul aerian a fost drastic afectat de epidemie FOTO Shutterstock

Din momentul în care ţările lumii au intrat în carantină pentru a preveni răspândirea COVID-19, zborurile şi numărul de pasageri s-au „prăbuşit” abrupt. Totuşi, nu toate avioanele stau la sol.

Datele arată că din ce în ce mai multe companii aeriene anulează zboruri, dar mii de avioane încă rămân în aer, scrie The Guardian, care a realizat o analiză privind evoluţia traficului aerian de la izbucnirea epidemiei.

Cât a scăzut traficul aerian

O analiză The Guardian folosind datele site-ului de monitorizare a zborurilor Flightradar24 arată că numărul aeronavelor care transmit informaţii privind locaţia şi raportează o altitudine mai mare de peste 15 metri (adică zboară) a scăzut cu peste jumătate, în ultima săptămână, comparativ cu o săptămână tipică din martie 2019.

Zboruri programate într-o săptămână din martie 2019 (începând cu 18 martie)

trafic aerian evolutie coronavirus

Zboruri programate într-o săptămână din martie 2020 (începând cu 13 martie)

trafic aerian evolutie coronavirus

Flightradar24 nu înregistrează toate zborurile comerciale dar urmăreşte, în schimb, urmăreşte unele aeronave necomerciale. Numerele sunt însă în conformitate cu alte surse de date.

Furnizorul de date de călătorie OAG a raportat că numărul zborurilor programate în această săptămână este în scădere cu 48% faţă de aceeaşi săptămână a anului trecut. Cifrele lor arată că numărul zborurilor programate a scăzut treptat de la începului lui martie, când numai 8% din zboruri fuseseră anulate.

De ce mai sus atâtea aeronave în aer?

În ciuda faptului că au fost instalate restricţii de călătorie de anvergură în multe ţări, mii de zboruri continuă să decoleze de pe aeroporturi în fiecare zi.

În primele zilei ale epidemiei, multe companii aeriene au continua să opereze „zboruri fantomă” aproape fără pasageri, pentru a se conforma cu regulile aeroporturilor privind sloturile aeriene. Aceste reguli obligă companiile aeriene să opereze cel puţin câteva zboruri în orice moment pentru a garanta că îşi vor păstra sloturile de aterizare pe viitor.

Aceste reguli au fost relaxate de atunci în multe legislaţii, inclusiv în Uniunea Europeană, care a anunţat pe 10 martie că va suspenda temporar obligaţiile de utilizare a sloturilor.

Totuşi, principalul motiv pentru care mii de avioane rămân în aer este că guvernele au fost sceptice să restricţioneze călătoriile aeriene domestice.

În Statele Unite, cea mai mare piaţă aeriană din lume, numărul zborurilor internaţionale programate a fost cu 72% mai mic săptămâna aceasta faţă de anul trecut, potrivit OAG. Dar zborurile domestice au scăzut doar cu 18%.

La un briefing la Casa Albă, miercuri, preşedintele american Donald Trump a declarat că administraţia sa ia în considerare restricţionarea zborurilor între zonele cele mai lovite ale ţări.

În Marea Britanie, zborurile internaţionale au scăzut cu 81%, comparativ cu o scădere de doar 60% a conexiunilor domestice.

Una din puţinele ţări care au suspendat toate zborurile domestice a fost India, unde experţii în sănătate sunt îngrijoraţi că o creştere mare a cazurilor de coronavirus ar putea fi iminenţă.

Impactul asupra mediului

Cea mai mare scădere a traficului aerian este aşteptată să conducă la o diminuare temporare a emisiilor de gaze de seră. Înainte de epidemia de coronavirus, emisiile de carbon ale industriei aviatice înregistrau o creştere consistentă, dublându-se între 1990 şi 2019

Activiştii de mediu solicită ca pachetele de ajutor pentru companiile aeriene în dificultate să includă prevederi pentru reduceri mari de emisii. Dar săptămâna trecută Senatul SUA a adoptat un pachet de ajutor de 60 de miliarde de dolari fără niciun fel de prevederi în ceea ce priveşte acţiunile climativce.

În Marea Britanie, 26 de grupuri, inclusiv Greepeace, i-au scriu miercuri cancelarului, susţinând că orice pachet de susţinere trebuie să impună condiţii pentru a reorienta industria către a atinge acordul de mediu de la Paris.

Va mai dura până va fi resimţit un efect al crizei coronavirus. În cadrul schemei de compensare a emisiilor de carbon adoptată de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale - cunoscută sub numele de Corsia - companiile aeriene vor trebui să compenseze emisiile viitoare investind în păduri, energie regenerabilă sau alte proiecte de reducere a emisiilor de carbon.

Înainte de desfăşurarea crizei coronavirusului, companiile aeriene au făcut presiuni ca emisiile medii din anii 2019 şi 2020 să fie utilizate ca date de referinţă pentru evaluarea emisiilor viitoare.

Cu toate acestea, odată cu perturbarea provocată de pandemia COVID-19, aceste date de referinţă pare că vor fi drastic mai scăzute decât a fost anticipat. Astfel, dacă schema va continua fără modificări, ţintele de carbon viitoare ale Corsia vor fi mai dure decât cele prevăzute.

Zboruri programate într-o săptămână din martie 2019 (începând cu 18 martie)

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite