Costurile transportului maritim de containere vor alimenta inflaţia până în 2023
0
Criza globală din transportul maritim pare să continue să întârzie traficul de mărfuri şi să alimenteze inflaţia până în 2023. Costurile cu transportul maritim au fost până acum mai degrabă ignorate de economişti, care erau îngrijoraţi în special de de costul materiilor prime şi de cel al forţei de muncă, dar situaţia s-ar putea să se schimbe.
Costul transportului unui container de 12 metri a scăzut cu aproximativ 15% de la maximele record de peste 11.000 de dolari atinse în septembrie, potrivit indexului Freightos FBX. Totuşi, înainte de pandemie, acelaşi container costa doar 1.300 de dolari/ Cu 90% din mărfurile din lume transportate pe mare, există riscul ca inflaţia globală să accelereze, conform unei analize realizate de Reuters.
Peter Sand, analist şef la platforma de analiză a tarifelor din domeniul transporturilor Xeneta, nu se aşteaptă ca costurile de transport de containere să se normalizeze înainte de 2023.
„Aceasta înseamnă că costul mai mare al transportului nu este un fenomen tranzitoriu”, a spus Sand.
„Pentru inflaţie, asta este o problemă...Ponderea transportului maritim, în preţurile generale, oricât de mică ar fi, este mult mai mare decât oricând şi ar putea fi o creştere permanentă a preţurilor în viitor”,a mai spus el.
Scăderea preţurilor pe care am observat-o la sfârşitul lunii septembrie nu are o bază reală, spune un economist de la RBC Capital Markets, care susţine că datele arată că lucrurile nu se îmbunătăţesc semnificativ.
Astfel, la începutul lunii noiembrie, 11 la sută dintre containerele folosite pentru transportul mărfurilor erau blocate din cauza supraaglomerării porturilor, în scădere faţă de vârful din august, dar cu multe peste nivelul de 7 la sută înregistrat înaintea pandemiei, estimează analiştii Berenberg.
La sfârşitul lunii octombrie, în Los Angeles/Long Beach, unul dintre cele mai mari porturi de containere din lume, navele aşteptau de două ori mai mult pentru a fi descărcate decât timpul pe care îl pierdeau pentru acest lucru înainte de pandemie.
Un raport al Naţiunilor Unite de luna trecută arăta că tarifele mari de transport ameninţă redresarea globală şi vor duce la creşterea preţurilor de consum cu 1,5 la sută până în 2023.
Impactul este însă mai larg. Astfel, creşterea tarifelor de transport cu zece la sută va reduce producţia industrială din Statele Unite şi Europa cu mai mult de un procent.
Raportul mai arată că preţurile mărfurilor ieftine vor creşte procentual mai mult decât al celor scumpe, iar naţiunile sărace, ce produc articole cu valoare adăugată redusă, se vor confrunta cu o scădere a competitivităţii.
Preţul unui frigider din gama de preţuri mici va creşte cu 24 la sută, comparativ cu 6,5 la sută pentru o marcă mai scumpă, spune şeful departamentului de cercetare macroeconomică de la Oxford Economics, precizând că „companiile ar putea să nu mai livreze frigidere foarte ieftine, deoarece nu mai mai este profitabil, nu se merită”.
Era de aşteptat ca presiunea pe tansporturile maritime să se diminueze, deoarece redeschiderea economiilor le-a permis oamenilor să călătorească şi să iasă în oraş şi nu mai cheltiescă atât de mult pe îmbrăcăminte sau electrocasnice.
Dar această teorie este contestată de noile variante de coronavirus, astfel că economiile făcute în timpul pandemiei s-ar putea îndrepta acum spre alte bunuri de consum din import.
Problema s-ar putea rezolva cu adevărat doar când vor fi date în folosinţă mai multe port-containere. Comenzile pentru nave noi au crescut semnificativ în acest an, însă este nevoie de trei ani pentru a construi şi livra un astfel de vapor, estimează economistul şef ING Rico Luman. Iar diminuare a presiunii pe navele de transport şi implicit o scădere a preţurilor.