Şeful Consiliului Concurenţei: După reducerea TVA la alimente, marii retaileri au scăzut preţurile cu 12,8%, iar magazinele tradiţionale cu 9,1%

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a explicat că reducerea mai mică de preţ din zona comerţului tradiţional, în urma reducerii TVA la alimente, ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare FOTO Eduard Enea
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a explicat că reducerea mai mică de preţ din zona comerţului tradiţional, în urma reducerii TVA la alimente, ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare FOTO Eduard Enea

După reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% de la 1 iunie, marii retaileri au scăzut preţurile produselor alimentare cu 12,8%, în timp ce magazinele tradiţionale au aplicat o reducere de 9,1%, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, pentru Agerpres.

„Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, preţurile au scăzut atât în comerţul tradiţional, cât şi în cel modern: 12,8% în comerţul modern şi 9,1% în comerţul tradiţional. Se observă că scăderea preţurilor în comerţul modern a fost mai pronunţată decât în cazul comerţului tradiţional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Am luat în considerare pentru această analiză un coş de 18 produse de bază“, a explicat Bogdan Chiriţoiu, potrivit Agerpres.

Acesta susţine că reducerea mai mică de preţ din zona comerţului tradiţional ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare. 

Preşedintele Consiliului Concurenţei a declarat că nu au fost observate creşteri mari de preţ înainte de 1 iunie, ci numai creşteri reduse, respectiv o majorare la sfârşitul lunii mai de sub un procent. Bogdan Chiriţoiu a spus că instituţia va continua să monitorizeze preţurile din magazine şi în lunile următoare, scopul principal al analizei fiind acela de a vedea dacă ar putea să apară înţelegeri anticoncurenţiale între retaileri.

„În cazul în care concurenţa funcţionează bine şi companiile nu se înţeleg între ele, atunci mă aştept ca reducerile de taxe să se transfere în preţul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înţelegeri, dar poate fi o consecinţă a puterii de piaţă pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă şi are public captive“, a declarat Chiriţoiu.

De asemenea, acesta a explicat că retailerii nu pot fi obligaţi să reducă preţurile ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector concurenţa este foarte puternică şi o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o „sinucidere economică“.

Analiza Consiliului Concurenţei a cuprins perioada 4 mai - 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvenţa datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerţul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerţului tradiţional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga ţară.

Cele 18 produse ale căror preţuri au fost analizate sunt: carnea de porc, pulpa fără os, refrigerată, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conservă, ceapa galbenă, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grăsime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vacă, vrac, caşcavalul Dalia, 400 de grame, apa plată, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouăle de găină, mărimea M, calitate A, făina albă de grâu, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tabletă, diverse gramaje.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite